Gebrek aan zelfvertrouwen? Overtref jezelf met deze stressvrije tips
09 oktober 2016 
7 min. leestijd

Gebrek aan zelfvertrouwen? Overtref jezelf met deze stressvrije tips

Zelfvertrouwen; is dat nu aangeboren of kan je het leren? Er zijn altijd wel momenten dat je een beetje extra zekerheid kan gebruiken. Meer durf geeft minder stress. Het is tijd om jezelf een flinke dosis zekerheid te geven.

Zelfvertrouwen laten groeien

Zelfs de meest stellige mensen twijfelen weleens over zichzelf. Gelukkig maar, want daarmee geven ze aan dat ze bereid zijn om zichzelf te blijven onderzoeken. Onzekerheid heeft dus het grote voordeel dat je openstaat om nieuwe gebieden in je leven te onderzoeken.

Alleen wanneer je eindeloos blijft experimenteren, kan dat een symptoom van chronische onzekerheid zijn. Dan laat je jezelf leiden door angsten die in de praktijk niet reëel blijken te zijn, maar wel als levensbedreigend worden ervaren.

Wanneer angsten in je leven de overhand krijgen, dan wordt je dagelijks geplaagd door een scala aan stressklachten.

Deze opgebouwde spanning kan een succesvolle carrière of een gelukkige relatie behoorlijk in de weg staan. Het is daarom belangrijk om je angsten zo snel mogelijk aan te pakken, zodat ze niet je leven overnemen. Lees hieronder mijn tips om met je angst om te gaan en daarmee je zelfvertrouwen een boost te geven.

Angst hoort bij het leven

Een leven zonder angst is bijna onmogelijk. Er is ook niks mis met angst, het zorgt ervoor dat je scherp blijft en onheil aan voelt komen. Pas als de angsten je leven overnemen dan is het zaak om hier iets aan te gaan doen. Het besef dat angst bij het leven hoort is de eerste stap om meer zelfvertrouwen te kweken. Bedenk dat een beetje angst ook gezond is. Iedereen vindt het bijvoorbeeld spannend om van baan te wisselen of aan een nieuwe studie te beginnen. Vaak denken mensen dat je veel zelfvertrouwen moet hebben om dit soort stappen te zetten maar het omgekeerde is juist waar, pas wanneer je dit soort stappen onderneemt dan krijg je meer zelfvertrouwen. Geen angst bestaat niet, alleen als je nooit iets onderneemt. Ga daarom juist de dingen aan die je eng vindt, je zult je er alleen maar sterker door voelen.

Diep van binnen wist je dit natuurlijk al. Maar het blijkt in de praktijk lastig om een diep gewortelde angst volledig te accepteren.

Daarom heb ik hieronder een kort filmpje voor je opgenomen over hoe ik met behulp van een eenvoudige meditatie er zelf mee om ga.

Omarm je angsten

Als je terugkijkt op je leven dan zijn de momenten waardoor je je sterker bent gaan voelen vaak ook de lastige momenten. Denk bijvoorbeeld aan het verbreken van een relatie of het verliezen van iemand waar je van houdt. Hoe heftig dit ook is, je komt er uiteindelijk alleen maar sterker uit. Hetzelfde geldt voor angsten. Juist door je angsten aan te gaan zul je je sterker voelen dan ooit en daarmee krijg je op termijn steeds meer zelfvertrouwen.

Soms kunnen angsten zo de overhand nemen, dat je daar echt professionele hulp voor nodig hebt om er mee om te kunnen gaan. Schroom dan niet om contact op te nemen met jouw huisarts. Deze kan je dan helpen bij het vinden van een geschikte vorm van hulpverlening.

Leer van je angsten

Wanneer je last hebt van angsten ga dan eens na waar ze vandaan komen. Angst ontstaat nooit zomaar, het is altijd een signaal van iets. Probeer de oorzaak te achterhalen en vervolgens te bedenken hoe je deze angst kunt overwinnen. Wanneer je last hebt van irreële angsten dan is dit het moment om deze angsten aan te gaan pakken. Kom je hier niet alleen uit? Niets om je voor te schamen! Praat er eens over met een ander. Door je angsten te erkennen zet je de eerste stap naar het overwinnen van je angst.

Een belangrijke les van het leven is dat de patronen zich altijd blijven herhalen. Je kunt jezelf daarin niet ontlopen. Niet door harder te gaan werken of jezelf te verdoven met tv kijken, eten, alcohol, drugs, seks of excessief te sporten.

Wanneer je meer compassie krijgt voor het ontstaan van jouw angsten, dan kan het al wat zachter worden in jezelf.

Er is bij angst altijd een verborgen belang

Dit noem ik het belang van onwetendheid.
Hoe gek het ook mag klinken, er is ook een reden voor waarom dat veel mensen niet vol zelfvertrouwen leven.
Er zijn namelijk verborgen belangen om het niet te doen.

Hier komen vijf redenen waarom dat je misschien het liefst onder de radar wil blijven;

  1. Wanneer je verandert, kan het zijn dat je niet meer jezelf bent. Dat betekent dat je niet meer aan andermans verwachting hoeft te voldoen, maar je loopt ook het risico dat je daardoor je oude vertrouwde omgeving kwijt kunt raken.
  2. Je durft niet vanuit zelfvertrouwen te leven, want je weet niet of je het waard bent. Ook al zal je rationeel zeggen dat je het absoluut verdient om vanuit zelfvertrouwen te leven, kan je onbewust jezelf nog op de rem trappen doordat je niet ten diepste gelooft dat je het leven mag leiden dat je verdient. Diep van binnen leef je dan met de overtuiging dat je niet goed genoeg bent.
  3. Je hebt de overtuiging dat het je nooit lukt. Door steeds maar te zeggen dat je leven vol zelfvertrouwen onbereikbaar is, hoef je er ook geen moeite voor te doen en loop je dus ook geen risico.
  4. Je weet zeker dat je niet durft. Angst laat je bevriezen in de situatie waarin je zit. Vaak vertaalt zich dat in de uitspraak: ik kan het niet. Wat eigenlijk wil zeggen dat je het nog niet genoeg geoefend hebt.
  5. Je zegt voortdurend dat je geen tijd hebt. Het enige dat je kunt zeggen is dat je zelf onvoldoende prioriteit geeft. Het laatste wat je wil is dat je op het eind van je leven spijt hebt van al je gemiste kansen.

Je hebt dus een duidelijke reden om je ontdekkingstocht vroegtijdig te beëindigen. Maar je leest niet voor niets dit artikel om je zelfvertrouwen te ontdekken. Er is gelukkig ook een sterk verlangen om je leven meer energie te geven.

Meestal is er bij angsten dat stemmetje in je hoofd die zegt dat je iets niet kunt of dat het mis zal gaan. Kijk eens heel realistisch naar je angst en bedenk eens of je het echt niet kunt en wat er zou gebeuren als het mis zou gaan. Waarschijnlijk valt het dan hartstikke mee als je er eens op een analytische manier naar kijkt. Laat jezelf niet verlammen door je angst maar pak het aan. Bedenk wat het ergste is wat je kan overkomen. Zou het echt zo erg zijn als dat zou gebeuren? Zo nee, ga er dan gewoon voor.

Neem kleine stappen

Als je je angsten wil overwinnen dan hoeft dat niet in een keer. Neem kleine stappen waarmee je uiteindelijk je hoofddoel kan bereiken. Je hoeft niet meteen in het diepe te springen, als het dan mislukt is de kans groot dat je deze angst nooit meer aan durft te pakken. Neem daarom kleine stappen en beloon jezelf wanneer je deze bereikt hebt. Als het uiteindelijk dan lukt zul je je een stuk zelfverzekerder voelen.

Breng het zelfvertrouwen  in je leven

Er is maar één manier om je zelfvertrouwen te ontwikkelen  en dat is om je doortastendheid ook daadwerkelijk in je leven te gaan brengen. Met andere woorden: gewoon gaan doen. Misschien is er een stemmetje in je hoofd dat zegt: ja maar,  ik weet helemaal nog niet of ik het wel kan, dus waar moet ik dan gaan beginnen?

Daarom starten je vanaf vandaag met een hele kleine stap.

Ga even in gedachten terug naar momenten in je leven dat jij echt gelukkig was. Wanneer je aan die ervaring terugdenkt, dan zal je onderdelen aantreffen die ervoor gezorgd hebben dat die blijheid toen aanwezig was.

Misschien was je toen in de natuur, of werkte je met andere mensen samen, of was je bezig met creativiteit, muziek of beweging.

Let bijvoorbeeld eens op je lichaamshouding die ik toen had. Waarschijnlijk had je een glimlach en zat je vol leven.

Pak er nu eens een element uit waar je direct energie van krijgt. Welke geur, beeld, geluid, gevoel of smaak brengt je in de sfeer van blijheid?

Ik krijg bijvoorbeeld direct een gevoel van vrijheid wanneer ik de wind door mijn haren voel.

Dan ga je naar stap twee, een nieuwe gewoonte vormen

Pak een moment van de dag omdat element van blijheid daadwerkelijk te gaan doen. Liefst in een situatie die al gekoppeld is aan een dagelijkse gewoonte. In mijn geval doe ik altijd iets aan beweging voordat ik ga eten. Dus een wandeling, sporten of fietsen. Zodra ik dat doe voel ik weer de wind door mijn haren en krijg ik als vanzelf een gevoel van vrijheid over mij heen.

Je koppelt dus een nieuwe gewoonte vast aan een dagelijks patroon. Je nieuwe ritueel doe je bij voorbaat voordat je aan je oude vertrouwde dagelijkse ritueel gaat beginnen.

Denk dan bijvoorbeeld aan koffie drinken, naar de wc gaan, journaal kijken, met het openbaar vervoer gaan enzovoort.

Stap drie gaat over het in ankeren

Door herhaling krijg je op den duur een nieuwe gewoonte.

Daarvoor is het nodig dat je minstens 66 aaneengesloten dagen jouw geluksgewoonte herhaalt, waardoor het gaat inslijten.

In stap vier moet je dat bekrachtigen

At doe je door het succes uitbundig te vieren, iedere dag dat het je gelukt is.

Doe dat ook fysiek, waardoor dat je lichaam ook werkelijk kan voelen dat je blij bent. Geef jezelf bijvoorbeeld een schouderklopje of maakt een rondedansje, slaak een vreugdekreet, maak een poweryell of geniet even intens in stilte.

Welke manier je ook kiest, voor gedragspsychologen zijn deze vier stappen noodzakelijk om uiteindelijk nieuw gedrag te ontwikkelen.

Ken je andere mensen die wel een positief steuntje in de rug kunnen gebruiken? Deel dit artikel met ze via jouw Social Media kanalen.

En het is natuurlijk altijd leuk wanneer je een reactie achterlaat.
Dat geeft mij ook weer dat extra zetje zelfvertrouwen om door te gaan met het schrijven van deze blogs.

Meer artikelen over persoonlijke groei