Een goede naam voor je praktijk

Een goede naam voor je (coach)praktijk

Een goede bedrijfsnaam is erg belangrijk voor de zichtbaarheid van je praktijk. Vaak heb je als coach genoeg ideeën voor een bedrijfsnaam, maar wat maakt nou een goede naam voor je coachpraktijk. Zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?

Je bedrijfsnaam koppelen aan een domeinnaam

Wanneer je een naam voor je bedrijf bepaalt moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk ook een website gaat maken voor je eigen coachpraktijk. Voor een website heb je een domeinnaam nodig, zoals www.brein.tv. Domeinnamen zijn uniek en daardoor zijn veel namen al in gebruik of opgekocht. Bedenk goed dat een logische domeinnaam belangrijk is voor een goede vindbaarheid op internet. Je kunt bijvoorbeeld bedenken dat je coachpraktijk ‘zen’ gaat heten. De domeinnaam www.zen.nl is niet meer beschikbaar, maar bijvoorbeeld praktijkzen.nl wel.

Nichemarkt van jouw praktijk

De domeinnaam praktijkzen.nl zegt ook al meer over het bedrijf dan zen.nl. Je ziet aan de domeinnaam al dat het om een praktijk gaat. Het is een goed idee om in de naam van je bedrijf al zoveel mogelijk te laten zien waar mensen voor bij jou terecht kunnen. Bijvoorbeeld Massagepraktijk Zen, massagepraktijkzen.nl

De aandachtsspanne van mensen de afgelopen 13 jaar gedaald van 12 naar 8 seconden (Tijdschrift voor marketing). Dat is een seconde minder dan de aandachtsspanne van een goudvis. Mensen zie bij de naam Massagepraktijk Zen in één oogopslag dat het gaat om een massagepraktijk. Belangrijk is dat je wel na blijft denken over je toekomst plannen. Geef je bijvoorbeeld op dit moment stoelmassages dan kun je overwegen om je praktijk Stoelmassagepraktijk Zen te noemen. Maar wanneer je over een aantal jaar besluit om ook andere massages aan te bieden dan kom je in de knoop met je bedrijfsnaam. Probeer dus in je bedrijfsnaam richting te geven over je diensten zonder te specifiek te zijn. Tenzij je zeker weet dat jouw expertise te komende jaren hetzelfde blijft.

Resultaat van je diensten

Bij het selecteren van een bedrijfsnaam kun je ook kijken naar het probleem dat jouw praktijk voor mensen oplost of naar het resultaat van je diensten. Bij een Gewichtsconsulenten praktijk is dat bijvoorbeeld; afvallen en gezondheid. Het probleem voor de behandeling was; overgewicht en ongezonde levensstijl. Mensen zoeken vaak in Google op hun probleem of de oplossing die zij wensen. Bijvoorbeeld de zoekterm ‘slaapproblemen oplossen’. Wanneer jij je gespecialiseerd hebt in slaapproblemen is het goed deze term terug te laten komen in je bedrijfsnaam en domeinnaam. Probeer je naam wel altijd positief in te pakken dus eerder goedslapen.nl of beterslapen.nl in plaats van slechtslapen.nl

Niet te moeilijk doen

Probeer een naam te kiezen die geen spellingproblemen op kan leveren. Je wil voorkomen dat iemand over je praktijk hoort en die persoon je vervolgens op het internet niet kan vinden omdat hij of zij geen idee heeft hoe de naam van je bedrijf gespeld wordt.

De belangrijkste tips voor het kiezen van een naam voor je coachpraktijk

  • Probeer te denken vanuit de domeinnaam. Met welke naam ben ik beter vindbaar op internet.
  • Probeer je niche te vermelden in je bedrijfsnaam
  • Maak het niet te moeilijk. Mensen moeten het gemakkelijk kunnen onthouden en opzoeken in Google
  • Probeer je naam positief in te steken.
  • Check altijd bij de KvK of de bedrijfsnaam nog beschikbaar is, voordat je het bedrijf gaat registeren bij de KvK.
  • Kijk bij de Stichting Internet Domeinnaamregistratie (SIDN) of domeinnaam die jij in gedachte hebt nog vrij is. Tip: registreer je domeinnaam altijd eerst bij de SIDN en pas daarna bij de KvK. Door registratie bij de KvK wordt je bedrijfsnaam openbaar. Daardoor kan iemand anders ‘snel’ jouw domeinnaam registreren.