Hoe vergroot ik mijn doorzettingsvermogen?
02 maart 2021 
10 min. leestijd

Hoe vergroot ik mijn doorzettingsvermogen?

Hoe vergroot ik mijn doorzettingsvermogen?

“Ik ben gestart met mijn onderneming en ik merk dat ik snel afgeleid word. Als het er echt toe doet, dan haak ik af. Hoe vergroot ik mijn doorzettingsvermogen?”

Veel mensen halen onderwerpen als wilskracht en discipline door elkaar. Mensen willen bijvoorbeeld afvallen op wilskracht. Als het zomer is willen ze strak in bikini of in hun zwembroek op het strand liggen. Op wilskracht beginnen ze met een crashdieet. Ze willen in ieder geval vijf kilo afvallen. Nog voor de zomer.

Wanneer mensen op wilskracht gaan afvallen, zijn ze binnen een jaar weer terug op hun oude gewicht. Of ze zitten er zelfs overheen. Je ziet het ook bij mensen die hebben meegedaan aan grote afvalprogramma’s, zoals The Biggest Loser. Van alle deelnemers is er nog maar één die nog op het nieuwe gewicht zit. De rest is allemaal teruggevallen naar hun oude gewicht. Of ze zijn nog zwaarder geworden.

Wíl je wel wilskracht hebben? Of wil je juist discipline invoeren in je manier van werken en denken? Wilskracht moet discipline worden, want met alleen iets willen kom je niet zover. Als je alleen maar gaat denken en visualiseren, gebeurt er niets. Je moet ook actie ondernemen. Daarvoor heb je discipline nodig. Discipline moet routine worden. Zodra het geen routine is, blijft het energie kosten.

Wat is dat eigenlijk, wilskracht?

Wilskracht is als een startmotor die moet worden aangeslingerd. Je ontwikkelt het rond je derde jaar. Kinderen liggen ineens gillend in het gangpad van de supermarkt. “Ik WIL een ijsje!” Daar wordt je ‘wil’ ontwikkeld.

Je hebt deze ontwikkelingsfase nodig als kind. Het is belangrijk om je wilskracht te ontwikkelen. Maar alleen met wilskracht kom je er niet. Hoe kun je wilskracht omzetten? En is wilskracht ook te trainen? Het is belangrijk dat je een doel voor ogen stelt dat voor jou heel belangrijk is.

De woorden ‘doorzettingsvermogen’ en ‘wilskracht’ impliceren dat het geen fijn proces is. Je associeert het met hard werken. Op doorzettingsvermogen heb je de dag volgemaakt. Of op doorzettingsvermogen heb je je bedrijf gebouwd. Of de marathon uitgerend. Het straalt niet bepaald uit dat het van harte ging of dat het een energiek proces was. Het impliceert dat je meer energie hebt verbruikt dan dat je ervoor terug hebt gekregen.

Hoe maak je goed gebruik van je doorzettingsvermogen?

doorzettingsvermogen, doorzetten, discipline

Doorzettingsvermogen wordt vaak als compliment gegeven: “Jij hebt wel heel veel doorzettingsvermogen.” Je wordt ervoor beloond, maar eigenlijk betekent het dat je iets aan het doen bent dat je niet wil doen. De wilskracht is veranderd in iets wat je niet meer wilt. Je hebt doorzettingsvermogen nodig om alsnog het eindresultaat te bereiken. Daar klopt iets niet. Het betekent dat je de verkeerde emotie hebt bij het eindresultaat.

Hoe maak je dan op de juiste manier gebruik van doorzettingsvermogen? Je wilt heel helder voor ogen hebben waar je naartoe gaat. Je werkt toe naar een betere situatie dan die waar je nu in zit. Bijvoorbeeld: je bent aan het rennen en je weet dat als je jezelf nadat je training erop zit fantastisch gaat voelen. Als je dat met elke vezel in je lichaam gelooft, dan heb je daar niet zozeer doorzettingsvermogen voor nodig. Dan heb je een natuurlijke batterij die je met je meeneemt.

Je kunt het zien als duwen en trekken. Doorzettingsvermogen werkt pas als je het gevoel hebt dat je ergens naartoe wordt getrokken. Wanneer je het gevoel hebt dat je je ergens naartoe moet duwen, dan creëert dat stress en spanning. Je doet het vanuit een bepaalde angst. Het wordt makkelijker als je een duidelijk doel hebt waar je naar verlangt.

Hoe zorg je dat je jouw doel haalt?

Als je een groot doel voor ogen hebt, kan dat het gevoel geven dat er heel veel doorzettingsvermogen voor nodig is om het te halen. Maar hak het eens in kleine stukjes. Dan wordt het makkelijker om het doel dat je voor ogen hebt te realiseren.

In plaats van je doel in kleine stapjes benaderen, kun je ook een andere strategie kiezen. Stel, je hebt als doel om fitter te worden. Als strategie heb je gekozen om te gaan hardlopen. Maar eigenlijk vind je hardlopen vreselijk. Je hebt dan wilskracht nodig om te gaan hardlopen. En je hebt doorzettingsvermogen nodig om te blijven hardlopen. Maar wat als je iets anders dan hardlopen kiest om fitter te worden?

Op de werkvloer geldt het ook. Veel mensen gaan – ondanks dat ze ziek zijn – toch aan het werk. Ze zijn dan trots op hun doorzettingsvermogen. Terwijl ze eigenlijk beter hadden kunnen kiezen om even rust te nemen. Zo herstellen ze sneller en zijn ze weer energieker en productiever wanneer ze weer aan het werk gaan. Wanneer je fit bent lever je veel meer toegevoegde waarde dan wanneer je half ziek toch aan het werk bent.

Je ziet het ook bij ondernemers. Veel ondernemers investeren elke dag veel meer uren in hun bedrijf dan dat ze eigenlijk zouden willen. Ze verbruiken veel energie op. Dat alles doen ze op doorzettingsvermogen. Maar eigenlijk betekent het dat je een verkeerde strategie hebt gekozen om je doelen te bereiken. Het is dan goed om eruit te stappen en je te realiseren: als het zoveel doorzettingsvermogen kost om op koers te blijven, dan is dat misschien niet de goede koers voor jou.

Wat is jouw reden om door te zetten?

sporten, sportschool, trainen

Het is interessant om eens te kijken naar wat de werkelijke reden is dat je iets doet. Je ziet het regelmatig in de sportschool. Mensen staan met de grootste tegenzin op de crosstrainer. Ze hebben het idee dat ze naar de sportschool gaan om fit te blijven. Maar als je ze vraagt waarom ze het blijven doen, dan zeggen ze: “Ik heb wel een abonnement betaald voor een jaar.” Als dat de belangrijkste reden is dat je doorzet, dan weet je dat je gedoemd bent om te mislukken.

Als het antwoord is: “Ik heb begrepen dat dit gezond voor mij is”, dan doe je het nog steeds op doorzettingsvermogen, want het komt niet uit jezelf. Maar als je langere tijd hebt ervaren hoe fijn je je voelde toen je fit was, dan komt er een natuurlijke reden om te gaan trainen. Dan kan het proces nog steeds heel zwaar zijn, maar hoef je het niet meer op doorzettingsvermogen te doen.

Veel mensen vergeten om zichzelf regelmatig te belonen. Als je jezelf beloont voor je inspanningen, komen er endorfines en dopamines vrij in je lichaam. Je creëert zo een soort positieve verslaving voor jezelf.

Zolang je jezelf alleen maar op je kop blijft geven en je zet daar onvoldoende beloning tegenover, dan heeft doorzettingsvermogen ook geen zin.

Hoe maak je het onvermijdelijk dat je doorzet?

Het is een uitdaging om voor jezelf te constateren wanneer je een bepaald doel hebt in je leven waar je doorzettingsvermogen voor nodig hebt om te komen.

Het doel van Tonny is dat doel om fit te zijn en regelmatig te gaan sporten. Hij merkt dat hij daar gelukkig van wordt en dat hij het nodig heeft voor het leven dat hij wil leiden. Hij weet hoe het voelt om superfit te zijn en hij weet ook hoe het voelt als hij dat even niet is. Het doel is heel concreet: minimaal drie keer in de week een uur lang sporten.

Het probleem zit hem in de discipline en het doorzettingsvermogen. Als Tonny zichzelf zou opleggen om drie keer in de week te sporten, dan moet het op doorzettingsvermogen. Hij begint met tegenzin, traint een beetje, maar zoekt de grens niet op.

Om zijn doel alsnog te bereiken, heeft Tonny neen trainer gezocht. Die komt nu drie keer in de week langs om hem een uur te trainen. Het kost nog altijd evenveel tijd en het trainen doet nog steeds evenveel pijn. Maar hij is niet meer afhankelijk van doorzettingsvermogen. Het is een routine geworden. Tonny weet dat de trainer drie keer in de week om 8 uur ‘s ochtends voor de deur staat, hem een uur afbeult en daarna weer weggaat. Daardoor heeft hij de garantie dat hij zijn doel haalt, maar hij heeft er geen doorzettingsvermogen voor nodig.

Door een trainer in te schakelen, zorgt Tonny dat hij zijn sportroutine volhoudt. Het werkt ook op andere vlakken. Je kunt bijvoorbeeld een mastermind zoeken voor je business. Als je gelijkgestemde mensen om je heen hebt die je op een positieve manier stimuleren, dan voel je je niet alleen. Je voelt je gedragen.

Je doelen behalen dankzij routine

routine, ritme, discipline

Om je doelen te halen, wil je van discipline een routine maken. Voor routine heb je focus nodig. Focus blijft voor veel ondernemers een probleem. Of het nu gaat om een nieuw product, je marketing of je financiën. Alles heeft te maken met focus.

Hoe kun je je focus dusdanig kanaliseren, zodat doorzettingsvermogen niet nodig is? Hoe zorg je dat je automatisch op koers blijft?

Je focus is afhankelijk van hoeverre jij je eindresultaat 100% helder hebt. Je hebt meer nodig dan een globale richting. Zorg dat je precies weet hoe je leven eruitziet als je jouw doel hebt bereikt. Wat is de tastbare variant? Daar begint focus mee. Je moet er ook volledig van overtuigd zijn dat het haalbaar is voor jou. Als je daaraan twijfelt, laat je je afleiden. Dan doe je het vooral op doorzettingsvermogen.

Als je focus wilt hebben, moet je iets dus heel duidelijk visualiseren. Sommige mensen vinden dit misschien een wazig gedoe. Maar alle succesvolle mensen die we kennen, hebben een duidelijk beeld. Sommigen beschrijven het in woorden, anderen maken er een moodboard van.

Als je niet dagelijks een duidelijk beeld voor jezelf helder hebt, wordt het erg lastig om focus te houden. Hoe incompleter het beeld is dat je voor jezelf visualiseert, des te meer je moet doen op wilskracht en doorzettingsvermogen. Je probeert dan de leegte in dat beeld in te vullen en dat gaat op die manier nooit lukken.

Als je met sporten niet weet waar je naartoe werkt, dan is het heel moeilijk om naar de sportschool toe te gaan. In plaats daarvan lig je lui op de bank met een zak chips. Je kijkt naar Spartacus en bedenkt je: “Dát wordt mijn doel!” Het is nog heel ver weg. Nog niet tastbaar. Zolang je niet kunt visualiseren hoe jij er dan uit zou zien en hoe je je zou voelen, heb je nog geen focus. Het is dan nog zo ver weg dat het geen reëel doel is voor jezelf. Zolang je denkt dat het niet haalbaar is, ga je ook niet die zak chips neerleggen om naar de sportschool te gaan. En al helemaal niet jarenlang vier keer per week.

Reactie plaatsen

Meer artikelen over persoonlijke groei