Volle agenda voorkomen? 6 tips voor een betere work-life balans!
14 februari 2014 
2 min. leestijd

Volle agenda voorkomen? 6 tips voor een betere work-life balans!

Volle agenda? Gevuld met werktaken, vergaderingen, hobby’s, sociale verplichtingen enzovoort? Heb je het gevoel dat je wordt geleefd? Van hot naar her rent? En zelf geen controle meer over je agenda hebt? Hieronder tips voor een betere work-life balans en legere agenda.

Uitstelgedrag leidt op den duur tot een volle agenda. Want, je schuift die klusjes, taken en andere to-do’s waar je even geen zin in hebt telkens op de lange baan. Het gevolg? Ze komen net als de bekende internet pop-ups steeds weer terug. En inderdaad… juist op momenten dat het je niet uitkomt. Dat je agenda dichtslibt en gestresst raakt, is niet raar. Roep je uitstelgedrag een halt toe. Begin er vandaag mee. Plan elke dag zo’n uitsteltaakje in. Je agenda is spoedig een stuk leger waardoor je meer rust krijgt en beter in balans komt.

Plan je je dag van uur tot uur in je volle agenda? Met activiteiten, taken, afspraken, klussen en to-do’s in je privéleven en werkbestaan? De kans dat je een overvolle agenda hebt is bijna onvermijdelijk. Want klusjes kunnen meer tijd kosten, je reistijd kan langer zijn, een afspraak kan uitlopen en er kan zich onverwachts wat voordoen. Houd daar rekening mee bij het indelen van je agenda. Een goed uitgangspunt is 60% vooraf in te plannen. Je houdt zo genoeg marge en rent niet langer gestresst rond vanwege een te volle agenda.

Raakt je agenda overvol, omdat je denkt onmisbaar te zijn? Thuis en op je werk? Creëer een betere work-life balans door zaken te delegeren en/of uit te besteden als het financieel kan. Vraag of je kinderen en partner je thuis helpen met alledaagse taken. Laat je boodschappen thuis bezorgen en overweeg eventueel een huishoudelijke hulp. Maak vervolgens gebruik van behulpzame ouders, buren en dergelijke. Zeker weten dat je meer tijd krijgt, je agenda minder vol is en je beter in balans komt.

Weet je wanneer je het productiefst bent? In de ochtend, middag of avond? Houd daar rekening mee als je je agenda indeelt. Want, wat schiet je ermee op als je ’s middags een pittige taak inplant terwijl je productiviteit en concentratie laag is? Het kost je bergen energie en zorgt voor onnodige stress. Reserveer tijd voor lastige klussen als je op je best bent. Plan gemakkelijke en routinematige taken op de tijdstippen dat je productiviteit laag is. Wil je je concentratie oppeppen? Doe dan activiteiten die je energie geven. Houd een hazenslaapje, maak buiten een wandeling of eet energierijk en gezond voedsel. Zo voorkom je dat je achter de feiten aanholt en een volle agenda krijgt.

Heb je last van een volle agenda? Kijk eens naar welke verplichtingen je bent aangegaan de afgelopen jaren. Gaat je hart werkelijk sneller kloppen van alles wat je doet? Op je werk, thuis en in sociaal opzicht. Stel een lijst op met wat je belangrijk vindt in je leven. Houd dat lijstje eens tegen je agenda? Komt het overeen? Of doe je dingen en heb je verplichtingen die je eigenlijk helemaal niet (meer) ziet zitten? Begin dan eens met schrappen, draag activiteiten over en zeg nee als iemand je hulp inroept. Het mag! Je zult merken dat je agenda minder vol wordt. Je krijgt meer rust en tijd voor wat je echt belangrijk vindt en dat komt je work-life balans ten goede.

Wil je graag meer tijd voor rust en ontspanning in je volle agenda? Plan dan gewoon een afspraak met jezelf in. Dat kan een uurtje zijn, maar fijner is natuurlijk een middag, avond of zelfs heel weekend. Zet niet een simpel kruisje door een verloren uurtje, maar reserveer echt tijd. Schrijf bijvoorbeeld: Lunchen met mezelf. Of: Doen waar ik zin in heb! Raar? Helemaal niet. Ook jij bent belangrijk. Regelmatig tijd voor jezelf nemen en ontspannen, zorgt voor een betere balans en geeft je bovendien nieuwe energie.

Heb jij een volle agenda? Of ga je juist bewust om met je tijd? Hoe pak jij het aan? Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

Meer artikelen over persoonlijke groei