Zelfvertrouwen van een kind vergroten in de klas
Zelfvertrouwen vergroten van een kind = problemen oplossen?
“Kinderen moeten zich in een veilige omgeving bevinden om zich goed te kunnen ontwikkelen”
Kinderen met te weinig zelfvertrouwen en kinderen die sociaal niet weerbaar zijn lopen tegen problemen aan. Hun talenten zullen niet optimaal uit de verf komen. Natuurlijk is dit nooit de bedoeling.
In dit artikel geef ik je tips hoe jij het zelfvertrouwen van een kind kan vergroten in de klas.
Zelfvertrouwen vergroten van een kind in de klas – inhoudsopgave:
Een veilige omgeving
Is de veilige omgeving gegarandeerd, dan zullen er vervolgens stappen gezet moeten worden om het kind te laten groeien en opbloeien.
Het kind moet samen met de leerkracht aan de slag om de juiste voorwaarden voor zelfvertrouwen en sociale weerbaarheid te creëren.
Het kind dient er ook van te worden overtuigd dat het zelf aan de slag moet, ook al denkt het bijvoorbeeld dat andere kinderen de schuld zijn van de steeds terugkerende ruzies.
Stel vragen – praat met elkaar
Help het kind daarbij. Stel vragen als “wat zou je anders kunnen doen om het probleem te voorkomen?”. Of “wat kun je aan jouw gedrag veranderen, dat de ruzie steeds uitlokt?”.
“Voer een serieus gesprek en luister als volwassene goed welke oplossingen een kind zelf aandraagt”
Geef complimentjes als het kind goede ideeën daarover heeft en biedt hulp waar dat nodig is. Leer het kind dat het bij zichzelf moet blijven en niet moet proberen anderen te veranderen. Je hebt namelijk alleen invloed op je eigen handelen.
Het kan zijn dat de eerste gesprekken wat moeizaam verlopen. Geef dan niet op alsjeblieft. Het kind zal aan je moeten wennen. Kijken wat voor een vlees het in de kuip heeft. vertrouwen in een ander, hoe ga je ermee om?"
Probeer ook eens over het volgende spreekwoord na te denken: “vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Het duurt echt even voordat een kind je vertrouwt. En dit vertrouwen kan zelfs snel verdwijnen door een verkeerde opmerking. Het is een dunne lijn.
Pesten schaadt het zelfvertrouwen van een kind
Een kind dat gedurende langere tijd wordt gepest, houdt daar littekens aan over voor de rest van zijn leven. Misschien ken je wel een voorbeeld uit je eigen kindertijd.
Ook bij pesten speelt een gebrek aan zelfvertrouwen een rol. Er is geen sprake van sociale weerbaarheid. Deze kinderen die deze vaardigheden missen zijn gemakkelijke slachtoffers.
Dit laat ook maar weer eens zien dat werken aan zelfvertrouwen in 15 stappen
zelfvertrouwen bij kinderen en aan hun sociale weerbaarheid belangrijk zijn voor de rest van hun leven.
De eerste 7 levensjaren van een kind zijn echt cruciaal. Hierin wordt hij of zij gevormd tot diep in je latere leven. Overtuigingen worden de eerste 7 levensjaren gecreëerd.
Ziet het jonge kind veel liefde om zich heen, dan zal hij of zij dit later ook makkelijker kunnen geven en uiten.
Helaas is het tegenovergestelde ook waar. Een kind dat veel geweld ziet en/ of gescheiden ouders heeft, zal later ook makkelijker tot geweld overgaan. Ook is een scheiding iets meer logisch. Dit bewijzen verschillende statistieken in Nederland en België.
Aanpak leerkracht zelfvertrouwen kinderen in de groep
De leerkracht heeft een belangrijke positie als het gaat om het zelfvertrouwen van kinderen uit zijn groep te vergroten. Op de eerste plaats moet de leerkracht de kinderen door en door kennen.
Welke kinderen zijn altijd aan het woord? Welke kinderen moet je extra aandacht geven en uit hun schulp proberen te halen (en dat op een goede manier)?
Teveel pushen zal niet werken, kinderen haken dan helemaal af. Heb overzicht over de groep, er zijn in elke groep bepaalde verhoudingen onderling.
Let erop wanneer je bij problemen in moet grijpen door een groepsgesprek aan te gaan bijvoorbeeld en wanneer kinderen het zelf kunnen oplossen. Laat kinderen praten onder begeleiding en vul aan. Het zijn goede gesprekspartners, die je (bijna) nooit hun mond moet snoeren.
Geef vertrouwen om het zelfvertrouwen van een kind te vergroten
Geef kinderen het vertrouwen dat ze het samen kunnen oplossen door in gesprek te gaan. Laat kinderen ervaren dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn. Respect voor andermans mening is belangrijk.
“Laat ze ervaren dat er niet één waarheid is”
Maar dat er soms andere meningen gegeven worden. Soms ook moeten er problemen per kind worden opgelost. Daar kun je de groep ook bij betrekken, waarmee je saamhorigheidsgevoel creëert. Laat kinderen aan groepsgenootjes complimenten uitdelen en alle kinderen doen dan mee.
Maak groepen van kinderen die niet vaak met elkaar communiceren, kinderen die heel verschillend zijn. Laat ze de complimenten opschrijven op een groot vel en bespreek het resultaat. Elk kind krijgt op die manier complimenten en het zelfvertrouwen zal daardoor groeien.
Geef het jonge kind zonder zelfvertrouwen verantwoording om te kunnen groeien en laat het schitteren
Als een kind alles uit handen wordt genomen en voor alles wordt beschermd, zal het geen groei doormaken. Laat het onder begeleiding in een veilige omgeving dingen proberen. Geef het kind meer verantwoording, waardoor het zelfvertrouwen kan groeien.
Een kind met weinig of geen zelfvertrouwen laat je voor een groep geen negatieve ervaring krijgen. Als leerkracht geef je juist dat kind een beurt over een onderwerp waarvan het veel weet en er in uitblinkt. Dan maakt dit kind groei door, dan wordt het zelfvertrouwen vergroot.
“Zo zie ja maar hoeveel positieve invloed je kunt hebben op de toekomst van kinderen zonder of met weinig zelfvertrouwen”
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor leerkrachten, maar ook voor papa’s, mama’s, opa’s, oma’s, vriendjes en veel meer. Een goede basis is zó belangrijk. Je kunt het!
Wat kun je nog meer doen om het zelfvertrouwen van een kind te vergroten?
Enkele bruikbare tips, die je meteen kunt toepassen:
– Stel open vragen, het kind leert op deze manier zelf na te denken en een mening te vormen. Het leert hierdoor dat zijn of haar mening ertoe doet.
– Geef bij elke vooruitgang, bij elk initiatief van het kind een compliment, eventueel aangevuld met dit en dat zou je ook nog kunnen benoemen of doen. Geen negatieve feedback, maar positieve.
– Laat merken dat fouten maken mag en dat je daardoor niet minder bent, complimenteer wat goed gaat en geef een alternatief voor iets dat minder goed gaat. Val het kind nooit af!
– Focus op alles wat goed gaat en dat kan op een hele dag erg veel zijn en benoem dat (en focus niet op wat fout gaat). Laat ook het kind benoemen wat er op een dag goed is gegaan en laat het zich erover verwonderen omdat het zoveel is.
– Spreek je waardering uit, wat zit je haar leuk, wat kijk je vrolijk, geef gerichte en alleen welgemeende aandacht, een kind voelt dat.
– Leer het kind dat het ook somber mag zijn, leer het erover te praten door jezelf als voorbeeld te nemen. “Ik heb vroeger ook weleens….., bij mij is als kind……. , ik huilde toen mijn oma dood ging en mijn vrienden lachten mij uit”.
Praat over gevoelens
Bovenstaande persoonlijke verhalen van jou zijn een goede ingang voor een diepgaand gesprek. Praat over persoonlijke gevoelens. Durf ze ook te benoemen, te uiten. Je bent stoer als je dat doet.
Ook dit is een groeiproces dat kinderen meemaken. Als dit goed wordt opgepakt door de omgeving is dat een les voor de kinderen voor hun toekomst.
Gevoelens mogen zichtbaar worden. Ze voelen zich niet langer stom, omdat ze huilden bijvoorbeeld. Hoe meer een kind zichzelf durft te zijn, des te beter het in zijn vel zit. Het komt het zelfbewustzijn ten goede en daarmee ook het zelfvertrouwen.
Gratis boek voor jou:
Graag wil ik mijn digitale boek over zelfvertrouwen gratis aan je geven. Deze 50 tips gaan je zeker weten helpen om het zelfvertrouwen van een kind in de klas te vergroten.
Klik op de volgende link, vul je naar en emailadres in en ik stuur mijn boek naar je toe . Het kan zijn dat mijn berichtje bij jouw ongewenste mail terecht gaat komen, omdat we elkaar nog niet kennen 😉