Mindfulness

Mindfulness betekent in het hier en nu zijn. Met je gedachten en wat je doet. Je winst? Je bent positiever, minder gestresst, geniet meer, ontspant beter en voelt je gelukkiger. 

Toch is mindfulness in praktijk brengen niet altijd even gemakkelijk. Zodra je wakker wordt denk je waarschijnlijk al aan de drukke dag die voor je ligt. Wat je moet doen, niet vergeten, de komende vakantie en misschien dat akkefietje van gisteren met een collega. In dit artikel enkele praktische manieren om mindfulness in je dagelijkse leven te integreren.

Hoe je mindfulness in praktijk brengt 

Wil je ook graag mindful leven? Dus: minder piekeren over gisteren, straks, morgen en overmorgen? Leren omgaan met stressvolle gedachten, positiever denken en meer energie hebben? Bijgaand een aantal handige suggesties hoe je met aandacht meer in het hier en nu leeft.

1. Start je dag met een ademhalingsoefening

Sta een kwartiertje eerder op en benut die tijd voor een kleine ademhalingsoefening. Pak een kussen of matje en ga zitten. Sluit je ogen en adem rustig in en uit. Focus je puur en alleen op je ademhaling en denk nog even niet aan wat er allemaal op je agenda staat. Gebeurt dat wel? Ga terug naar je ademhaling. Zo begin je ontspannen en in het nu van je dag. Ook kun je tanden 2 minuten mindful poetsen zonder gedachten die afdwalen. Of start je dag met douchen in het nu. Door je uitsluitend bezig te houden met het water dat op je lichaam neerspettert.

2. Lezen of muziek luisteren

Mindful leven kan ook door bijvoorbeeld een boek in alle stilte te lezen. Dus zonder een radio of tv die op de achtergrond aanstaat. Zoek een fijne plek en ga lezen in een boek dat je mooi vindt. Concentreer je op het verhaal dat je leest en ga er helemaal in op. Laat je meezuigen door de personages, bezoek de plekken waar ze komen, voer de gesprekken et cetera. Of beluister met een koptelefoon op je favoriete muziek. Luister naar wat je hoort. De klanken, de zang, de melodie enzovoort. Voel het met heel je wezen en geniet van dit moment in het nu.

3. Eet je maaltijden in het nu

Hoe eet jij? Met de radio aan? Tv? Of de tablet, laptop of krant voor je? Verander je routine en eet mindful. Probeer het eens om 1 maaltijd per dag met al je aandacht en zonder afleiding te eten. Denk even aan helemaal niets anders dan je eten. Zie, proef, ruik en ervaar wat je eet. En… neem gewoon de tijd voor elke hap die je neemt. Het helpt je zowel lichamelijk als geestelijk tot rust te komen. Maak je er een gewoonte van? Dan draagt het bij aan mindful leven.

4. Fiets of wandel eens rustig

Waarschijnlijk fiets en wandel je geregeld. Naar je werk, de supermarkt, een afspraak of activiteit. Waarschijnlijk ga je direct op je doel af. Doe het eens anders en neem de tijd. Fiets of wandel eens rustig. Voel hoe de fietsbanden of je voeten de straat raken. Ruik de geuren. Kijk om je heen en neem waar. Vogels, kinderen, mensen, bomen enzovoort. Alsof je de route voor de allereerste keer neemt. Je zult ontdekken dat er van alles te zien is waar je anders gedachteloos aan voorbijgaat.

5. Werken met 100% aandacht

Ook werken en mindful leven gaat prima samen. Want, hoe vaak gebeurt het niet dat je je voorneemt een bepaalde klus te klaren, maar telkens word je onderbroken. Door collega’s, e-mails, telefoontjes en dergelijke. Pak het anders aan. Zeg dat je niet gestoord wilt worden en richt je aandacht op 1 belangrijke taak. Zet je smartphone op stil en je e-mail plus social media alerts uit. Geef de taak 100% aandacht en geniet van wat je doet. Zo werk je veel prettiger, geconcentreerder en ben je stukken productiever. Bovendien geeft het een enorm goed gevoel als je je taak klaar hebt.

6. Single task

Het is zo gewoon om heel veel dingen tegelijkertijd te doen. Denk aan bellen tijdens het autorijden, eten voor de buis of computer, lezen op het toilet, je smartphone pakken om je mail te checken als je moet wachten of de tig gedachten die door je hoofd spoken als je boodschappen doet, de was opruimt enzovoort. Stop met multitasken en go with the flow. Richt je aandacht op één enkele bezigheid en heb er plezier aan. Het geeft rust en veroorzaakt minder stress. Heus!

7. Pak regelmatig kleine nu momenten

Trouwens? Tijdens de dag zijn er ook allerlei momentjes om mindful leven te beoefenen. Bijvoorbeeld als je je handen wast. Hoor het water stromen en voel de warmte of frisheid ervan op je huid. Of als je de vaatwasser inruimt. Houd je aandacht eens bij het inruimen en dwaal niet af naar andere taken die op je wachten of hoe vervelend je dit klusje vindt. Of staar tijdens het werk even een minuutje in het niets. Maak je geest leeg en denk nergens aan. Het draagt bij aan meer ontspanning.

Starten met mindful leven

Mindful leven klinkt je misschien ingewikkeld in de oren, maar weet je dat iedereen het kan leren? Toegegeven het kost wat oefening. Echter, al snel zul je merken dat je er beter in wordt. Wil je wat hulp of ondersteuning bij het aanleren van mindfulness? Er zijn verschillende trainingen en workshops die je handvatten aanreiken hoe je bewuster in het nu leeft.

Pas jij mindfulness toe in je dagelijkse bestaan? En… helpt het je positiever en relaxter in het leven te staan?

Berichten over Mindfulness:
Mindful blijven na de zomervakantie
0
Mindful blijven na de zomervakantie
Mindful blijven na de zomervakantie
Ademhalingsoefeningen (incl. tips en voorbeelden)
0
Ademhalingsoefeningen (incl. tips en voorbeelden)
Ademhalingsoefeningen (incl. tips en voorbeelden)
Mindful afvallen: kilo's kwijtraken door bewust te zijn!
0
Mindful afvallen: kilo's kwijtraken door bewust te zijn!
Mindful afvallen: kilo's kwijtraken door bewust te zijn!
Kerststress voorkomen: 14 mindfulness tips voor de feestdagen!
0
Kerststress voorkomen: 14 mindfulness tips voor de feestdagen!
Kerststress voorkomen: 14 mindfulness tips voor de feestdagen!
7 Tips voor mindful opvoeden
0
7 Tips voor mindful opvoeden
7 Tips voor mindful opvoeden
Mindful eten: met aandacht genieten van je maaltijden!
0
Mindful eten: met aandacht genieten van je maaltijden!
Mindful eten: met aandacht genieten van je maaltijden!
Mindful koken: koken met aandacht
0
Mindful koken: koken met aandacht
Mindful koken: koken met aandacht
Mindful wandelen: 4 handige oefeningen (+ video)
0
Mindful wandelen: 4 handige oefeningen (+ video)
Mindful wandelen: 4 handige oefeningen (+ video)
Hoe houd je focus?
0
Hoe houd je focus?
Hoe houd je focus?