Slapen


Redenen om meer te slapen zijn er in overvloed. Echter het allerbelangrijkste argument om meer te slapen is dat het goed is voor je gezondheid. Zowel geestelijk als lichamelijk. Zo verhoogt voldoende slaap je weerstand en zorgt dat je zenuwstelsel goed functioneert. Ook belangrijke redenen om meer te slapen zijn dat je emoties een plek geeft en informatie adequaat opslaat. Hieronder de belangrijkste argumenten om meer te slapen op een rij.

1. Je bent zó onhandig

Je gooit een kop thee om óf stoot je voet tegen het bed. Dat overkomt iedereen wel een keertje. Maar ben je erg vermoeid? Dan nemen onder andere je reflexen en reactievermogen af en is de kans op kleine onhandige ongelukjes groter. Want slaapgebrek zorgt dat je motorische vaardigheden minder precies worden. Zo ben je minder gefocust, reageer je langzamer en ben je minder precies.

Barst je zonder directe aanleiding uit in tranen? Of sla je soms complete onzin uit? Dat kunnen redenen zijn om meer te slapen. Door slaapgebrek krijgen je hersenen niet de kans emotionele gebeurtenissen en andere informatie op de juiste manier op te slaan en te verwerken. Als gevolg daarvan kun je dus emotioneel worden óf praten als een kip zonder kop.

Ook zin hebben in vet, calorie- en suikerrijk eten, kan komen door slaaptekort. Omdat te weinig slapen ertoe bijdraagt dat je lichaam minder leptine aanmaakt dat je honger stilt. Tegelijkertijd produceert je lichaam extra ghreline. Dit hormoon wekt je eetlust op en zorgt dat je plots vooral behoefte aan junkfood en snoep hebt. Wanneer je moe bent, wil je een snelle oppepper en dat is precies wat dat voedsel je biedt. Slaap je stelselmatig te weinig? Dan kan overgewicht op de loer liggen.

Verkoudheidjes die elkaar telkens opvolgen, kunnen redenen zijn om meer te slapen. Slaaptekort ondermijnt namelijk het immuunsysteem. Je lichaam krijgt namelijk niet de tijd zich te herstellen en aan te sterken waardoor je vatbaarder wordt voor virussen en infecties.

Krijg je te weinig nachtrust? Dan vermindert de kwaliteit van je geheugen. Het krijgt namelijk onvoldoende tijd om zich te herstellen, waardoor je weer fris en uitgerust opstaat. Er is zelf een Engelse studie (Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit) waaruit blijkt dat een uurtje minder slapen dan de gewenste 8 uur je telkens ongeveer 1 IQ-punt kost. Vergeetachtigheid is daarom ook een van de redenen om meer te slapen.

Heb je moeite om je te concentreren? Op je werk of tijdens het autorijden? Wellicht goede redenen om meer te slapen. Want als je gedachten steeds afdwalen, je knikkebollend achter je autostuur zit of gesprekken niet goed kunt volgen, dan kan gebrek aan slaap de oorzaak zijn. Doe jezelf een plezier en ontwikkelen een vast en regelmatig slaappatroon. Zeker weten dat je beter uitgerust bent en minder moeite hebt met concentreren.

Er zijn nog meer redenen om meer te slapen. Gebrek aan slaap kan je behoorlijk opbreken, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Andere signalen dat je meer slaap nodig hebt, zijn:

 – Een vale huid en dof haar

Slaaptekort kan daar de oorzaak van zijn, omdat tijdens je slaap de huid- en haarcellen vernieuwen. Te weinig slaap kan dit proces in de war sturen. Dus houd het schoonheidsslaapje in ere.

 – Je bent angstig en nerveus

Te weinig slapen zorgt dat je ’s nachts niet uitrust en je lichaam niet de kans krijgt de dagelijkse stress af te bouwen. Het gevolg? Je voelt je steeds moe, je wordt snel nerveus en je loopt het risico angstgevoelens te ontwikkelen als je niet meer rust neemt.

– Je bent prikkelbaar en ongeduldig

Ook onvriendelijk zijn, geïrriteerd reageren of boos worden om het minste of geringste zijn kernmerken van slaapgebrek. Door slaaptekort laadt je batterij niet op en kun je last krijgen van het spreekwoordelijke korte lontje.

– Diverse (lichamelijke) klachten 

Eveneens leidt regelmatig te weinig slapen tot allerlei vage lichamelijke ongemakken en klachten zonder dat een ziekte daar de oorzaak van is. Zo zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en spierpijn bekende symptomen die erop kunnen wijzen dat je meer slaap nodig hebt. Herken je een van de genoemde signalen? En ben je lichamelijk niet ziek? Bekijk dan nog een keertje alle bovengenoemde redenen om meer te slapen.

Heb jij andere redenen om meer te slapen?  Wat doet niet genoeg slapen met jou? En hoe ga je hiermee om?

Laat het mij weten, plaats je reactie onderaan dit artikel!

Berichten over Slapen:
Van 18 minuten naar 6 uur diepe slaap (met Djack Littel)
3
Van 18 minuten naar 6 uur diepe slaap (met Djack Littel)
Van 18 minuten naar 6 uur diepe slaap (met Djack Littel)
Tips om beter te slapen
3
Tips om beter te slapen
Tips om beter te slapen
Slaap jij voldoende? Handige weetjes en 9 tips voor een goede nachtrust
2
Slaap jij voldoende? Handige weetjes en 9 tips voor een goede nachtrust
Slaap jij voldoende? Handige weetjes en 9 tips voor een goede nachtrust
Wakker liggen door ideeën en inspiratie?
0
Wakker liggen door ideeën en inspiratie?
Wakker liggen door ideeën en inspiratie?
Slecht slapen: dit is wat je er aan kan doen
35
Slecht slapen: dit is wat je er aan kan doen
Slecht slapen: dit is wat je er aan kan doen
Slapeloosheid door stress? 6 tips voor een gezonde nachtrust!
0
Slapeloosheid door stress? 6 tips voor een gezonde nachtrust!
Slapeloosheid door stress? 6 tips voor een gezonde nachtrust!
Niet kunnen slapen. 8 redenen waarom je wakker ligt!
17
Niet kunnen slapen. 8 redenen waarom je wakker ligt!
Niet kunnen slapen. 8 redenen waarom je wakker ligt!
Waarom is gapen zo aanstekelijk?
7
Waarom is gapen zo aanstekelijk?
Waarom is gapen zo aanstekelijk?
Slapeloze nachten kunnen leiden tot depressie. Zo voorkom je dat.
6
Slapeloze nachten kunnen leiden tot depressie. Zo voorkom je dat.
Slapeloze nachten kunnen leiden tot depressie. Zo voorkom je dat.