Waar vind ik een goede mentor of coach?
28 januari 2020 
10 min. leestijd

Waar vind ik een goede mentor of coach?

Als je de boeken van de grote goeroes leest, komt er vaak één ding in terug: vind een mentor. Dit is alleen best een vaag begrip. Hoe en waar vind je nu een mentor? En waar moet een mentor eigenlijk precies aan voldoen?

Hoe verleidelijk het ook mag lijken, je kunt een mentor beter niet binnen je eigen familie zoeken. Je staat als familie vaak heel dicht bij elkaar. Daardoor dring je niet echt door tot elkaar. Op bepaalde vlakken van je leven is het natuurlijk wel goed om een mentor binnen de familie te hebben. Het is fijn als je een vader- of moederfiguur in je familie hebt waar je tegenop kijkt en van wilt leren.

Een aloud gezegde luidt: ‘Met familie en vrienden moet je wel wandelen, maar niet handelen.’ Steeds weer zie je dat dit spreekwoord van toepassing is. In familiebedrijven gaat vaak een hele hoop emotie rond. Er zijn veel oude patronen binnen de familie, van jezelf niet gewaardeerd of erkend voelen door familieleden. Dat geeft zakelijk onnodig veel spanning. En dat wil je niet.

Het is iets anders als je een wijze oma of wijze opa hebt die je allerlei wijze levensraad kan geven. Daar kun je wel altijd op terugvallen.

Voordat je op zoek gaat naar een zakelijke mentor, is het belangrijk om te weten waar een goede mentor aan moet voldoen. Daarom zetten we een helder profiel neer, zodat we zeker weten dat we het over het juiste type mentor hebben.

Natuurlijk hebben wij zelf ook dezelfde boeken gelezen van de grote goeroes. En we zijn het erover eens dat we mentoren nodig hebben. Maar waar moet die aan voldoen? Allereerst moet een mentor bereid zijn om zijn kennis en vaardigheden met jou te delen. Hij moet er geen belang bij hebben om maar een deel van de waarheid te vertellen en je de rest zelf te laten uitvinden. Je wilt geen bakker die nooit het recept van zijn koek wilt delen als mentor.

Een andere belangrijke kwaliteit van een mentor is eerlijkheid. Je wilt een mentor die bereid is om super eerlijk naar je te zijn. Iemand moet je niet alleen de grote voordelen van ‘het zakendoen’ leren, maar ook voorbereiden op de nadelen die er ook zijn.

In 2016 stuurde Tonny een mailtje naar Albert om hem te gaan coachen. En uiteindelijk zei Albert daar ja op. In eerste instantie had Tonny ook Jort Kelder benaderd om hem te coachen. Hij stuurde een mailtje, vertelde daarin dat hij ondernemer was en vroeg om gecoacht te worden door Jort. Daar kreeg hij zowaar een persoonlijk mailtje op terug met daarin: “Dat lijkt me geen goed idee Tonny, want ik weet niets van ondernemerschap en als ik jou ga coachen kan ik me niet voorstellen dat het daarna beter met je gaat.” Dat was een duidelijk en heel eerlijk antwoord. En daardoor zou hij in principe wel een goede mentor kunnen zijn. Alleen niet op het juiste gebied.

Naast zijn mentoren heeft Tonny door de jaren heen vooral veel geleerd van onder andere masterminds, familie en ondernemende vrienden.

Het vinden van een goede mentor begint met de vraag wat je precies wilt gaan leren. Daarna kun je gaan kijken wie de aangewezen persoon is om jou dat te gaan leren. Het is belangrijk dat diegene datgene wat jij wilt leren ook al langere tijd succesvol toepast in zijn eigen bedrijf. Je wilt dat iemand er echt ervaring mee heeft. Niet iemand die zomaar een boek heeft gelezen en er zijn business van heeft gemaakt om jou te vertellen hoe het werkt.

Vermijd de grote goeroes en de mensen die er hun werk van hebben gemaakt om jou die adviezen te verkopen. Je kunt beter kijken naar de mensen die wat jij wilt leren ook zelf succesvol toepassen. Ga daarnaast voor mensen die niet al te ver van je af staan. Zoek het bijvoorbeeld niet in een Tony Robbins, want die staat veel te ver van je af. Ga liever voor iemand die net één of twee stappen verder is dan waar jij staat.

Voordat je een mentor gaat zoeken, moet je jezelf eerst afvragen voor welk gebied in je leven je een mentor wilt. Er zijn verschillende soorten mentoren. Over het algemeen zoeken mensen twee verschillende mentoren:

  • Iemand die ze helpt met persoonlijke groei. Als je werkt aan je business, loop je op een gegeven moment tegen je eigen grenzen aan. Faalangst, perfectionisme en allerlei andere eigenschappen komen naar boven die je belemmeren in je zakelijke groei. Vaak ben je zelfs de grootste hinderpaal in de groei van je bedrijf.
  • Een businesscoach. Dit is iemand die je helpt om heel slim een bedrijf op te zetten. Een mentor op zakelijk vlak helpt je te sturen op cijfers, zorgt dat je een systeem gaat neerzetten en leert je beter met geld om te gaan. Een business coach helpt je er letterlijk en figuurlijk voor te zorgen dat je je systeem ook goed hebt staan.

Je kunt de twee verschillende soorten mentoren ook wel indelen als software en hardware. Persoonlijke varen worden immers ook wel de soft skills genoemd. In allebei de typen mentoren zitten duidelijke wetmatigheden.

Aan de persoonlijke kant heb je een aantal universele wetmatigheden die je moet leren van iemand die dat letterlijk en figuurlijk doorleefd heeft. Ook in de zakenwereld zijn er een aantal wetmatigheden die je kunt toepassen. Als jij deze wetmatigheden wilt leren voor je bedrijf, dan wil je dat leren van een ondernemer die die methode zelf al heeft toegepast. Het liefst met zijn eigen nuance en zijn eigen praktijkervaring erbij.

Wetmatigheden in de zakenwereld

In zijn bestseller ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ schrijft Stephen Covey een aantal wetmatigheden die van toepassing zijn op de zakenwereld. Het is niet voor niets dat dit boek zo’n bestseller is geworden. Het is belangrijk om deze wetmatigheden te respecteren tijdens het opbouwen van je bedrijf.

Nog zo’n boek is ‘The Rockefellar Habits’. Dit systeem laat heel duidelijk en gestructureerd zien wat je te doen hebt binnen je bedrijf. Als je je aan dit systeem houdt, kan het niet anders dan dat je persoonlijk groeit en dat je bedrijf groeit.

Het mooie is dat deze boeken gewoon voor twee tientjes in de winkel liggen. Iedereen kan het kopen. Dat zou betekenen dat je de boeken gewoon kunt kopen, lezen en toepassen. Zo heb je niet per se een mentor nodig. Het betekent ook dat iemand anders het kan gaan kopen, lezen en vervolgens uitdragen. Hij kan zich vervolgens mentor gaan noemen.

Een van de mensen die Albert als mentor begeleidt, is Jeroen van BizziPhone. Het is geweldig om te zien hoe hij zijn business aan het opschalen is. De rockefellar habits zijn heilig voor hem. Hij past ieder principe daarvan toe. Je ziet zijn bedrijf vervolgens enorm groeien.

Jeroen is helemaal weg van dashboards. Als iemand zijn dashboards goed voor elkaar heeft, dan is Jeroen dat wel. Hij heeft zo’n 8 tot 12 schermen en elk proces is tot op de millimeter geregeld, op te halen en terug te verklaren. Dat geeft hem en zijn bedrijf veel rust.

Dat hele dashboard heeft hij van scratch opgebouwd en zichzelf eigen gemaakt. Hij heeft de theorie in de praktijk gebracht en is vervolgens gaan polijsten totdat het voor zijn business helemaal staat. Dat maakt hem een uitstekende mentor voor andere bedrijven die zo’n dashboard willen opbouwen.

Laatst vertelde hij ook dat hij het wel voor zich zag om straks ook andere ondernemers zijn principe te gaan leren. Dan heb je een mentor die dat ook echt helemaal zelf van scratch heeft opgebouwd. Die steeds is blijven opschalen. Hij heeft dat hele proces stap voor stap doorleefd.

Als mentor moet je in staat zijn om iemand aan de hand mee te nemen. Daar moet je ook echt tijd voor nemen. Albert is zelf mentor van iemand die hem al 10 jaar op rij inhuurt. Ieder jaar denkt hij weer: kan ik hem nog iets nieuws leren? Maar diegene zegt dan: “Jij bent mijn mentor for life, omdat ik het nodig heb om mijn eigen groei te weerspiegelen. Er is niemand die me zo goed kent als jij, dus ik boek er weer een jaartje bij.”

Dat hele principe van een life coach is eigenlijk best bijzonder. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel life coaches. Maar hoe kun je zo allround expert zijn en in alles goed zijn dat je life coach kunt zijn? De term is heel raar.

Als je een coach zoekt, dan zoek je eigenlijk iets specifieks. Iets wat je graag wilt verbeteren. Je zoekt ook een coach die niet net zo is als jij. Laten we het voorbeeld van Jeroen er nog even bij pakken. Hij is zelf heel goed in dashboards. Dan hoeft hij geen coach die ook goed is in dashboards. Dat kan hij zelf wel. Hij heeft een mentor nodig op psychologisch vlak.

Hij zou op zijn beurt andere mensen kunnen coachen op het gebied van dashboards. Maar hij hoeft geen goede coach te zijn voor alles wat hij in zijn business goed heeft gedaan. Hij heeft aan Albert heel veel als mentor op psychologisch vlak, bijvoorbeeld hoe hij zich rustig houdt, dingen kan loslaten, hoe hij met zichzelf in contact blijft. Dat hij dat alles succesvol toepast, betekent niet dat hij daar ook iemand anders in zou kunnen coachen.

Het lijkt tegenwoordig alsof half Nederland coach is. Voor elke kwaal heb je wel iets. Maar dat betekent niet dat al deze coaches ook gekwalificeerd zijn om de rol van mentor op zich te nemen.

Als je een mentor wilt vinden is de eerste stap om heel duidelijk voor jezelf te formuleren in welke fase je bent in je persoonlijke en zakelijke leven. Bedenk je ook welke vorm van begeleiding je nodig hebt. Hiervoor kun je kijken naar waar je het meest tegenaan loopt of wat je de meeste stress, angst of frustratie geeft. Ga dan kijken naar wie dat proces heeft doorleefd en vraag diegene om hulp. Dat is waar je mee moet beginnen.

De volgende vraag is: waar vind je die mentor? Zomaar gaan Googelen? Dat gaat hem niet worden. Volgens Albert is het vinden van een mentor – of eigenlijk alle andere dingen die je zoekt in het leven – een wonderlijk proces dat niet helemaal te verklaren is. Je kunt je ideale mentor manifesteren.

Om je mentor te manifesteren heb je een bepaald verlangen nodig om een persoon of situatie aan te trekken. Zet een intentie neer voor jezelf. Bedenk je als je ‘s morgens wakker wordt hoe geweldig het zou zijn als het probleem is opgelost en je de juiste persoon, situatie of middelen hebt gevonden. Leef je helemaal in hoe het voelt als het is opgelost. Maak de intentie groot en blijf die dagelijks voelen.

Je hoeft op dit moment nog niet te weten hoe die persoon er exact uit gaat zien. Je hoeft alleen te weten dat het al voor je is opgelost. Het is al gerealiseerd, maar moet zich alleen nog gaan invullen.

Laat vervolgens dagelijks alvast proefballonnetjes op in je directe netwerk. Informeer wat mensen over je intenties. Geef aan dat je het fijn zou vinden om een bepaalde persoon tegen te komen.

Als je een bepaalde behoefte hebt, meld dat dan door het te gaan manifesteren. Het is wel heel belangrijk dat je je nog niet bemoeit met het eindresultaat. Zeg nog niet hoe het er precies uit moet gaan zien, want dat weet je nog niet. Je weet nog niet hoe het naar je toe gaat komen of wanneer het naar je toe gaat komen. Het enige wat je weet is dat je sterk blijft vertrouwen dat je precies die persoon aantreft op het moment dat je er aan toe bent. Geen seconde eerder of later. Dat blijf je uitstralen.

Als je hier heel sterk in gelooft, want dat is wel nodig, ga je vervolgens merken dat je heel aantrekkelijk wordt. Je gaat licht geven en dat gaat werken als een soort magneet. Je wordt aantrekkelijk voor precies datgene wat je nodig hebt in een persoon.

En dan opeens op een netwerkborrel of misschien zelfs in een kroeg hoort iemand je praten, tikt op je schouders en vertelt je dat hij precies de persoon kent die je zoekt. Dat is hoe de hoe-vraag wordt opgelost.

Jij vindt niet de goeroe, maar de goeroe vindt jou. Dat is hoe het werkt in de wetten van het universum. Zet de intentie neer en het verlangen. Vervolgens ga je dat communiceren zonder dat je het eindresultaat afdwingt. En dan komt het vroeger of later naar je toe. Als je maar heel zuiver bent in je intentie.

Helemaal in het begin van zijn tijd als ondernemer had Albert een mentor uit de Quote 500 die heel succesvol is. Hij had toen echt geen idee hoe hij zijn business moest gaan opbouwen. Hij wist niet of hij zich exclusief moest maken of juist heel schaalbaar. Daar heeft die mentor hem toen prima mee geholpen. Heel brutaal belde hij toen zomaar aan.

Momenteel haalt Albert zijn wijze lessen vooral uit zijn klanten. Hij heeft een aantal klanten die hij begeleidt op psychologisch vlak. Maar in de gesprekken die hij met hen voert, leert hij ook heel veel op zakelijk vlak. Er vindt een uitwisseling plaats die minstens gelijkwaardig is. En hij wordt er ook nog eens voor betaald, dus uiteindelijk wordt hij er superrijk van.

Ooit vertelde Albert eens aan zijn klanten dat hij een auto wilde gaan komen. Maar hij had ook nog studerende kinderen, een huis en een hypotheek, dus twijfelde wat over het geld. De klant, een mega-investeerder, sloeg met de hand op tafel en riep: “Nu kopen!” Toen zei hij iets magisch: als je geld uitgeeft en een investering maakt die op dat moment voor jou belangrijk is, dan word je daarna ontzettend creatief om te zorgen dat het geld weer bij je terugkomt. Als je die investering niet maakt, voel je de urgentie ook niet. Deze les heeft enorm geholpen.

Het gaat er niet om hoe lang je begeleidt wordt door een mentor. Het gaat om de problemen die een mentor je helpt op te lossen. Kies voor iedere fase in je leven en ieder probleem waar je mee worstelt de meest inspirerende persoon die je aantrekt en die daarbij past.

Meer artikelen over persoonlijke groei