De psychologie achter een goede business look


De psychologie achter een goede business look

“We kennen ongetwijfeld allemaal de uitspraken ‘kleren maken de man’ en ‘als je haar maar goed zit’. Mijn vraag voor jullie podcast is: ‘Wat is de psychologie achter een goede business look?” 

Deze vraag kregen we van Denise.

Wat is nu de psychologie achter een goede business look?

De uiteindelijke reden dat mensen iets bij je kopen, is dat ze vertrouwen in je hebben. Er zijn verschillende dingen die een gevoel van vertrouwen creëren. Een van die dingen, is je uitstraling. 

Je wilt dat mensen denken: ‘Die ziet er verzorgd uit’, ‘Die heeft een fitte uitstraling’ of ‘die is gelukkig met zichzelf’ als ze jou zien. 

Hoe je voor de dag komt heeft een effect op hoe mensen jou zien. Tonny denkt daar bijvoorbeeld over na als hij het podium opgaat. Als jij fit en krachtig op het podium staat, maakt dat een hele andere indruk dan wanneer je dat niet bent. 

Een groot gedeelte van je uitstraling wordt bepaald door je houding hoe je durft te staan. Dat merkte Tonny nadat hij een tijd met een personal trainer bezig was. Sommige mensen dachten zelfs dat hij langer was geworden. Dat heeft te maken met de kleine spiertjes die hij trainde. 

Je uitstraling kan er dus aan bijdragen dat mensen je serieuzer nemen. Overdrijf dit echter niet. Verander je uiterlijk niet vanuit onzekerheid. Je kunt constant aan je uiterlijk blijven sleutelen. Maar als je het zelfvertrouwen van binnen niet voelt, ga je het ook van anderen niet krijgen. 

Draagt kleding bij aan je succes?

Dat kleding een rol kan spelen in marketing, blijkt uit een onderzoek van een hotdog tent. De tent liep niet bijzonder goed, maar draaide op een dag ineens een topomzet, zonder dat daar echt een aanleiding voor was. Klant na klant sloot zich aan in de rij. 

Wat bleek? Twee doktoren waren in hun witte doktersjas op het terras neergestreken en aten allebei een hotdog. Hierdoor dachten mensen: ‘Als een dokter het eet, zal het wel niet zo ongezond zijn’. 

De witte doktersjas is het bekendste voorbeeld van hoe kleding invloed heeft op je betrouwbaarheid. Als iemand met een witte jas en stethoscoop om zijn nek een advies geeft, heb je de neiging om dat advies op te volgen. Dat is iets anders dan de dokter die met zijn kersttrui tegen je zegt dat je wat minder chocola moet eten. 

Van casual friday naar formal monday


Tonny nam zich een tijdje geleden voor om meer overhemden en pakken te gaan draaien. Nu wil hij het ook invoeren op kantoor. Zelf liep hij vroeger graag in een maatoverhemd of maatpak. Daar voelde hij zich professioneler in. Hij nam zich serieuzer in zijn business en had betere ideeën. 

Die formele kleding ziet hij amper terug op het kantoor van IMU. Iedereen loopt in gescheurde spijkerbroeken en T-shirts. Op een gegeven moment ging Tonny er zelf ook in mee. Daarbij ging hij voorheen met de fiets naar kantoor, wat niet handig is met een maatpak. 

Nu hij weer met de auto naar kantoor gaat, heeft Tonny wel weer zin om wat vaker nette kleding te dragen. Hij had het er met wat mensen op kantoor over en ook zij zagen het idee wel zitten. Daarom begint de IMU binnenkort met formal monday. Op maandag moet je op je aller-netst. Tonny verwacht dat het veel impact maakt op hoe mensen zich die dag voelen. Als je professioneel gekleed bent, stel je je die dag misschien ook professioneler op. 

Heeft kleding invloed op hoe je je voelt?

Kleding heeft absoluut invloed op hoe je je voelt. Dat is bewezen in een onderzoek. Het onderzoek bestond uit twee testgroepen. Beide testgroepen kregen dezelfde witte jas aan. Tegen de ene groep werd gezegd dat ze een schildersjas aan hadden. De andere groep kreeg te horen dat ze een doktersjas droegen. 

Nadat ze de jas aantrokken, ondergingen beide groepen een aantal cognitieve testen. En wat bleek? De mensen die dachten dat ze een doktersjas aan hadden, scoorden beter dan de groep die dacht het een schildersjas was. Het intelligentieniveau wordt dus wel degelijk beïnvloed door de kleding die je draagt. 

Een tijdje geleden hadden we Djack Littel te gast in onze podcast. Dat gesprek heeft Albert zodanig geïnspireerd dat hij besloot om zich door Djack te laten begeleiden. Zo ontdekte Albert dat ook Djack zijn kleding gebruikt om het juiste gevoel op te wekken. 

Djack gelooft sterk in blokken van anderhalf uur. Dat zijn ook de slaapcycli. Hij verdeelt zijn dag daarom in verschillende blokken van anderhalf uur. Hij begeleidt mensen als coach of trainer, maar heeft ook zijn bedrijf. 

Om goed in de juiste rol te kruipen, bereidt Djack zijn blokken op een bijzondere manier voor. Geeft hij een sportieve training? Dan kleedt hij zich sportief. En is hij even de directeur van zijn eigen bedrijf? Dan kleedt hij zich ook als directeur. Daarnaast zet hij van tevoren muziek op die erbij past. Zo brengt hij zich helemaal in de stemming om superfocus te hebben gedurende anderhalf uur. 

Albert vond het zo’n gaaf advies dat hij het zelf ook is gaan toepassen. En het werkt echt. Je brengt jezelf helemaal in een peak stage en kruipt volledig in de rol van die persoon. Je bent werkelijk meer gefocust. Dat alleen al is een reden om het te doen. 

Een betere business look op vier gebieden


Er zijn vier gebieden waarop je je uitstraling kunt bevorderen voor jezelf:

  1. Mentaal: een positieve mindset creëren
  2. Emotioneel: vaker lachen en spontaan zijn
  3. Fysiek: je houding en power moves
  4. Kleding: die past bij jou en als een tweede huid om je heen zit

Laten we beginnen bij het mentale stuk. Jouw interne dialoog is heel bepalend in wat je uitstraalt naar de buitenkant. Wat vind je van jezelf? Heb je een positieve kijk op jezelf? Vind je dat je zelfvertrouwen hebt? Vind je dat je de wereld aankan? 

Hier zit vaak een verschil tussen mannen en vrouwen. Dat merkte Albert toen al zijn dochters nog thuis woonden. Als hij ‘s morgens in de badkamer kwam, hoorde hij een enorme gil: “Help! Ik heb een bad hair day. Ik kan écht niet naar school.” Mannen hebben veel meer de neiging om te denken: ‘Ik zie er eigenlijk best goed uit.’ 

Het begint allemaal bij de interne dialoog. Wat vind je van jezelf? Hoe zie je eruit? Kun je je eigen schoonheid zien? En straalt die door je poriën heen naar buiten. 

Miljoenen mensen kunnen zeggen dat je er goed uitziet. Maar als je dat niet van jezelf gelooft, kun je je mooiste pak aantrekken in de hoop dat dit je zelfverzekerder laat voelen. 

Naast dat je mentaal kunt zorgen voor een goede business look, is dat emotioneel ook zo. Als je veel lacht en spontaner wordt, straalt dat vertrouwen uit en daardoor zijn mensen veel meer bereid om bij jou te kopen. 

Ook fysiek kun je op allerlei manieren een goede business look bij jezelf creëren. Tonny is dat gaan doen door serieus te gaan fitnessen. Albert merkt dat hij het afgelopen halfjaar weer een paar kilo vet is kwijtgeraakt. Daar voelt hij zich ook zelfverzekerder door. Hij zit op zijn ideale gewicht, beweegt makkelijker en voelt zich letterlijk en figuurlijk vrijer.

Hoe verander je je business look?

Wil je een betere business look bij jezelf creëren? Begin dan bij je mindset. Bijvoorbeeld door affirmaties tegen jezelf te zeggen. Onze goede vriend Robert Benninga - hij is motivatiecoach en business coach - trok een hele tijd door het land en deelde stickers uit met daarop: ‘Hello tiger, I love you.’ Hij adviseerde om dat op je badkamerspiegel te plakken en elke ochtend tegen jezelf te zeggen. 

Wij weten allemaal dat positieve affirmaties werken. Negatieve affirmaties trouwens ook. Als je denkt: ‘Wat zie ik er beroerd uit vandaag’, ga je je daar ook naar gedragen. Je zult niet veel vertrouwen wekken bij je omgeving. 

Met affirmaties kun je je mindset veranderen. Ook heb je invloed op je emoties. Het is een keuze om in de mopper- of klaagstand te blijven. Op een gegeven moment moet je tegen jezelf zeggen: ‘Nu ben ik klaar met het gezeik en ga ik weer over tot de orde van de dag’. 

Blijf je wel in die emotie hangen, is er blijkbaar nog een belang om dat te doen. Je wilt zielig gevonden worden of aandacht vragen. Maar het is voor jezelf en je omgeving veel leuker om aandacht te vragen op een blije manier. Dat maakt je ook veel aantrekkelijker. 

Verander je kleding, verander je leven


Een goede business look moet niet uit je kleding komen, maar uit jezelf. Toch is je kleding wel een makkelijke fix. Door je kleding te veranderen, kun je ook je state of mind veranderen. 

Tijdens het coronajaar hebben veel mensen een Zoom-look ontwikkeld. Aan de bovenkant zie je er netjes uit, maar aan de onderkant heb je geen broek aan. Of je werkt de hele dag in je huiskloffie. Tonny deed dat ook. Tijdens de lockdown stapte hij ‘s ochtends in zijn sweatpants en er ‘s avonds weer uit. Dat is heel comfortabel, maar heeft ook een impact op hoe je je gedurende de dag voelt en op hoe productief je bent. 

Het is bewezen dat je in je relax kloffie minder productief bent dan wanneer je kleding draagt die je normaalgesproken ook naar kantoor aan zou doen. 

Herinner je nog hoe je als kind nieuwe sportschoenen kreeg? Je had het idee dat je met je nieuwe schoenen veel harder kon rennen. Of dat je met je nieuwe keepershandschoenen alle ballen kon tegenhouden. Je voelde je een superheld. 

Bij volwassenen werkt het nog steeds zo. Bijvoorbeeld als je nieuwe sportkleding hebt. Je kunt dan vaak niet wachten om ze