Je eigen boek schrijven en uitgeven?

Je eigen boek schrijven en uitgeven?

Wist je dat 1 miljoen Nederlanders de ambitie hebben om een boek uit te brengen? Mensen denken snel aan een fysiek boek, maar het kan ook een e-book zijn. Een fysiek boek schrijven voelt vaak als een enorme mentale drempel waar je over moet. Je legt jezelf een hogere standaard op dan voor bijvoorbeeld een e-book.

Allebei hebben we meerdere boeken geschreven. Tonny zit midden in het proces van een boek schrijven. Naast een fysiek boek heeft hij ongeveer 7 of 8 keer in zijn leven een e-book geschreven. En daarnaast nog heel veel blogs.

Albert heeft inmiddels 5 fysieke boeken geschreven en ongeveer 20 lesboeken. Ook wordt hij regelmatig gevraagd door andere schrijvers om een voorwoord te schrijven. Hij weet inmiddels aardig wat van het schrijven van boeken en ook de mentale drempels die je jezelf kunt opleggen. Hij merkt dat een e-book schrijven niet te vergelijken is met een fysiek boek. Eigenlijk is dat best raar, want het moet allebei goed zijn.

Voor een fysiek boek wil je een wat hogere standaard zetten dan waar je zelf comfortabel mee bent. Je wilt absolute perfectie uit jezelf halen en ook onder de indruk zijn van je eigen boek. Dat lukt bijna niet. Als je naar je eigen boek kijkt, staat er niets in wat je nog niet wist.

“Wie zit daar nu op te wachten?” Deze zin heeft Albert tijdens het schrijven constant in zijn hoofd. Hij heeft het idee dat hij niets nieuws vertelt. Het is allemaal al een keer geschreven. Dit soort gedachten horen erbij als je een boek gaat schrijven.

Waarom zou je een boek schrijven?

Waarom is het zo belangrijk om een boek te schrijven? Dat kunnen heel veel verschillende redenen zijn. Een van de redenen kan zijn dat je naamsbekendheid wilt opbouwen. Een nog betere is dat je jouw autoriteit in je vakgebied wilt laten zien. Psychologisch gezien werkt dat heel goed. Als je een fysiek boek hebt geschreven, dan heb je verstand van een bepaald onderwerp en word je als expert gezien.

Als je een boek hebt geschreven, word je als een grotere expert gezien dan alle andere experts in de markt die nog geen boek hebben geschreven. Tonny heeft dat altijd ervaren met zijn eerste boek over zoekmachine optimalisatie. Door dat boek wordt hij gezien als een absolute SEO-expert. Terwijl veel mensen die een uitvoerende baan qua SEO hebben waarschijnlijk veel beter in het vak zijn. Tonny heeft een groot gedeelte van zijn tijd gestopt in het leren overdragen van het vak en het schrijven van het boek. Die anderen hebben die tijd geïnvesteerd in het daadwerkelijk meester worden van het vak.

Albert heeft gemerkt dat hij door zijn boeken veel media aandacht kreeg. Zowel offline als online kreeg hij aandacht. Daar kwamen vervolgens allerlei vragen voor lezingen, presentaties, workshops en coaching uit. Het schrijven van een boek levert daarom heel veel op.

Naar een uitgever of zelf publiceren?

Moet je het uitgeven van een boek nog wel via een uitgever doen? Of kun je het misschien beter zelf publiceren? Het ligt eraan of je een boek schrijft als ondernemer of gewoon een diep verlangen hebt om ooit nog eens een roman te schrijven. Vraag je eerst af wat je precies met het boek wilt bereiken. Wil je autoriteit, erkenning of herkenning? Je kunt je boek zelf publiceren in een hele simpele vorm. Moet het echt een bestseller worden en moet de wereld ervan weten? Dan neem je beter een uitgever.

Wil je autoriteit, erkenning of herkenning?

Een uitgever heeft zo zijn voordelen. Jij hoeft alleen het boek te schrijven. De rest van het werk kun je uit handen geven. Zij zorgen voor het redigeren, de vormgeving en het drukken. Ze zorgen dat het overal komt te liggen. Het enige wat jij moet doen, is het feitelijke boek aan leveren.

Hoeveel is dat uit handen geven van het werk je waard? Als je een uitgever in de arm neemt, geef je je rechten uit handen en houd je er financieel niet zoveel meer aan over. Aan de andere kant moet je veel werk zelf doen.

Dan is er nog de vraag wie de meeste boeken gaat verkopen. Gaat de uitgever dat voor je doen of moet je het zelf doen? Albert gaf zijn eerste twee boeken uit bij een Belgische en Nederlandse uitgeverij. Het was vrij teleurstellend wat ze deden qua marketing. Zijn eerste oplage bestond uit 4000 boeken, maar na een jaar waren er nog geen 1000 verkocht. Hij besloot toen de voorraad zelf op te kopen. Deze verkocht hij binnen een half jaar aan zijn eigen achterban.

Om zelf je boek te kunnen verkopen, heb je wel de nodige marketing slagkracht nodig. Van de fysieke boekenwinkel moet je het niet meer hebben. Die zitten zelf in de problemen, dus kopen ze niet zoveel meer in.

Hoe Tonny een bestseller schreef

Toen Tonny zijn boek uitbracht, had hij zelf al een behoorlijke achterban. Hij wist dat de mensen die hem al langer volgden zijn boek sowieso wel zouden kopen. Bij het lanceren van zijn boek, bracht hij zijn hele mailinglijst daarvan op de hoogte. Hij creëerde zo een soort piekmoment bij Managementboek. Dat was op dat moment nog de enige manier om het boek te kopen. Toen hij daar genoeg verkocht had voor de nummer 1 positie, wist hij dat hij de rest van zijn leven kon zeggen dat hij een bestseller had geschreven. Dat levert veel autoriteit op.

Het feit dat je een bestseller hebt geschreven, zegt helemaal niets over het aantal stuks dat je hebt verkocht. Het is ook afhankelijk van welke andere boeken er in die maand uitkomen. Nadat Tonny de bestseller titel had behaald, zette hij zijn boek ook op Bol.com. Dat blijft hij nu voeden, zodat hij altijd wel in de top van de online marketing boeken staat. Omdat zijn boek altijd zo hoog in de hitlijsten staat, zien mensen hem als autoriteit. Alleen al daarom is het schrijven van een boek een heel waardevol marketingmiddel.

De meeste mensen die een boek hebben geschreven, denken pas op het laatste moment aan marketing. Maar denk er ook wat eerder eens aan. Bepaal alvast wat je doel is. Wordt het een heel dik en duur betaald visitekaartje of ga je er andere dingen mee doen?

Hoe schrijf je een boek?

Er zijn verschillende manieren waarop je het schrijven van een boek aan kunt pakken. Je kunt jezelf helemaal afzonderen, op een eiland gaan zitten en alleen maar schrijven. Of je pakt het anders aan en schrijft gewoon één bladzijde per dag. Als je dat maar lang genoeg doet, heb je vanzelf een boek. Je moet dan wel de discipline kunnen opbrengen om elke dag ook echt één bladzijde te schrijven.

Nog een manier om een boek te schrijven, is door een ghostwriter in te huren. Voor 10.000 euro schrijft iemand anders voor jou een boek. Albert is daar zelf niet zo’n voorstander van. Het gaat erover of jouw ziel erin zit. Een lezer moet jouw persoonlijkheid en jou als mens kunnen herkennen in dat boek. Met een ghostwriter wordt dat wel uitdagend.

Het allermoeilijkste van het schrijven van het boek is het indelen van de hoofdstukken. Het maken van de inhoudsopgave. Je gaat ordenen wat uiteindelijk het resultaat wordt. Er moet op staan wat erin zit en er moet in zitten wat erop staat. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan heb je de helft van het boek al geschreven.

Voor zijn nieuwe boek over webpsychologie is Tonny begonnen met het maken van de inhoudsopgave. Vervolgens heeft hij puntsgewijs per hoofdstuk uitgewerkt wat erin moest komen. Welke tips hij wilde geven, welke theorieën erbij horen, welke anekdotes hij wilde vertellen en welke grappen hij wilde maken. Door dit te doen zet je alle archieven uit je hoofd open om alles in de juiste vakjes te stoppen. Je maakt zo je hoofd letterlijk leeg.

Nadat je alles eruit hebt gegooid en een goede plek hebt gegeven in de indeling, heb je een goed overzicht van hoe het boek moet gaan worden. Je hoeft dan alleen nog de feitelijke tekst te gaan schrijven. Het boek is al tastbaar en je weet precies hoe het wordt. Daardoor wordt het voor jezelf ook weer duidelijker.

Albert raadt aan om je eerst eens te laten interviewen over jouw vakgebied. Dan kun je later alsnog besluiten of je vanuit die interviews zelf wilt gaan schrijven of dat je het liever wilt uitbesteden aan een ghostwriter. Nadat je de tekst compleet hebt, komt de vormgeving. Dat is iets wat je het beste kunt uitbesteden. Het vormgeven van het boek is een belangrijk onderdeel van het klaarmaken voor de verkoop.

De titel, kaft en wat jij in je marketing vertelt, zijn de enige factoren die bepalen of iemand je boek wel of niet koopt. De daadwerkelijke inhoud heeft geen directe inkoop op de verkoop. Mensen zien de inhoud pas nadat ze het al gekocht hebben. Je boek wordt geen bestseller op basis van de inhoud, maar door de uitstraling en jouw marketing.

Je kunt een extreem goede marketing hebben om een bestseller te scoren wat uiteindelijk een heel slecht boek blijkt te zijn. Je kunt ook een extreem goed boek hebben, wat niemand ooit zal lezen, omdat er hele slechte marketing voor wordt gedaan. Dat is helaas wat er gebeurt met veel goede boeken.

Laat je niet tegenhouden door je innerlijke criticus

Bij het schrijven van een boek komen veel psychologische aspecten kijken. Of je nu een boek of een blog schrijft, vroeg of laat komt de innerlijke criticus naar boven. Je hebt een aantal zinnen geschreven en dan komt er een stemmetje in je hoofd dat zich afvraagt of het wel goed genoeg is.

Stel je voor dat je straks genadeloos wordt afgeschoten bij een actualiteitenprogramma. Of je haalt je familie erbij. Zou mijn moeder dit willen lezen? Het vraagt nogal wat om die innerlijke criticus uit te schakelen.

Realiseer dat die criticus vroeg of laat altijd komt. Je bent lekker aan het schrijven, voelt je geïnspireerd en zit helemaal in de flow. Je weet zeker dat dit het beste boek ooit wordt. Een paar minuten later denk je: “Wat verschrikkelijk slecht, er staat nog niets wat ik nog niet wist.” Dat gebeurt en je houdt het niet tegen. Dat is zonde, want door dit stemmetje beginnen veel mensen überhaupt nooit aan het schrijven van een boek.

Maar draai het eens om. De kennis die jij in je boek gaat delen, is de afgelopen jaren ontzettend waardevol geweest. Je hebt je hele business eromheen gebouwd. Voor iemand anders, die nieuw is in het vak, is deze kennis super waardevol. Het zou dan super asociaal zijn om alles voor jezelf te houden en niet door te geven. Het is egoïstisch om alle kennis bij jezelf te houden. Met deze mindset kun je haast niet anders dan dat boek gewoon te gaan schrijven.