Zoveel inspiratie... waar begin ik?

Zoveel inspiratie… waar begin ik?

Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een bedrijf wilt beginnen? In het begin heb je vaak enorm veel inspiratie. Je zit bomvol ideeën. Maar wat moet je er allemaal mee en hoe weet je nu welk idee het beste is?

Voor ons allebei is het een behoorlijke tijd geleden sinds we zijn begonnen met ondernemen. In Albert zijn geval is het meer dan 25 jaar geleden. Dat ging niet helemaal bewust. Hij had destijds een eigen coachingspraktijk en kreeg het steeds drukker. Op een gegeven moment was er een wachtlijst van drie maanden. Dat kwam vooral door mond-op-mondreclame. Omdat het zo druk was, besloot hij te gaan opschalen. Hij is toen een opleidingsinstituut begonnen.

Worden wie je bent

Als we het hebben over een eigen bedrijf, hebben we het al heel snel over bepaalde doelen waar je naartoe beweegt. Je ziet dat ook bij volwassenen die aan kinderen vragen wat ze later willen worden. We beginnen vaak met het eindresultaat.

Het beginnen van een onderneming draait om worden wie je bent. Jouw eigen bedrijf is een weerspiegeling van jouw binnenwereld. De eerste stap bij het starten van een bedrijf is jouw vonk. Wat is je blauwdruk? Dan komen ook woorden voorbij als missie, visie, strategie, wat je uiteindelijk in de wereld wilt zetten en hoe je herinnerd wilt worden. Wat zit er in jou dat je in ieder geval nog wilt materialiseren?

De vorm volgt pas als je weet waar je naar verlangt.

Veel mensen beginnen met de fout dat ze eerst aan een vorm denken. Ze gieten hun bedrijf meteen in de vorm van bijvoorbeeld een webshop of fysieke winkel. Of ze hebben een baan op het oog en kiezen op basis daarvan hun opleiding. Maar eigenlijk werkt het andersom.

De vorm volgt pas als je weet waar je naar verlangt. Als je weet wat je wilt uitdrukken. Je wilt eerst weten wat je ‘why’ is, zoals Simon Sinek dat noemt. Waarom wil je gaan ondernemen? Waarom doe je wat je doet? Pas als je dat weet, weet je ook wat je moet gaan doen. En pas dan kun je gaan kijken hoe je het gaat doen.

Houd het niet te abstract

In het begin maken ondernemers hun bedrijf vaak wat te abstract. Ze maken het te groots. Ze hebben ontzettend veel inspiratie. Maar wat is je brand story? Probeer eens je missie en visie op een A4’tje te zetten of er één webpagina van te maken. Wat zijn jouw uitstraling en presentatie? En wat is jouw expertstatus. Maak er eens een elevator pitch van.

Het kan heel moeilijk zijn om alles wat je in je hoofd hebt zitten te trechteren op één A4’tje. Iedereen die al eens een website heeft gevuld voor zichzelf herkent het waarschijnlijk wel. Veel mensen vinden het moeilijk om heel compact te vertellen wie ze zijn. Wat doe je daaraan? Het is belangrijk dat je een missie voor jezelf hebt en een visie voor hetgeen dat je wilt gaan doen. Naast het feitelijke product dat je gaat verkopen natuurlijk.

Zorg voor proof of concept

Als je een bedrijf wilt beginnen, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk proof of concept hebt. Je wilt bewijzen dat jouw dienst of product werkt. Dat kan pas wanneer je je eerste omzet maakt. Zonder omzet heb je geen bedrijf, maar een hobby. Je kunt er heel veel tijd aan besteden en het heel groots maken, maar zonder dat er een euro verdiend wordt, is het geen business.

Je hebt niet veel nodig om te beginnen met verkopen. Tonny begon in 2010 met één witte pagina. Bovenaan stond een rode kop en daaronder vertelde hij – in Times New Roman  – wie hij was en wat hij deed. Mensen konden zijn website software kopen. Met die eerste lancering draaide hij een omzet van meer dan 65.500 euro in tien dagen tijd. Nadat de productlancering voorbij was, bestond zijn hele bedrijf uit een witte pagina waarop stond: de aanbieding is verlopen. Maar hij had wel een jaarsalaris verdiend, wat het tot een succesvolle business maakte.

In plaats daarvan kun je natuurlijk ook eerst een complete website bouwen, een bedrijfsplan schrijven en plan van aanpak opstellen. Een dikke map maken met allerlei loze teksten en plaatjes. Je kunt het heel groots maken en er veel uren in steken, maar als je niets verdiend, heb je ook geen business.

Pay yourself first

Wanneer je begint met een bedrijf, wil je direct waarde creëren. Dat kun je doen in de vorm van een product, maar het gaat er in eerste instantie om dat je weet wat je eigen waarde is. Wat vind jij dat je zou moeten verdienen? Veel mensen worstelen daarmee. Ze willen een bedrijf en het liefst ook zo snel mogelijk personeel. Ze betalen zichzelf later wel uit. 

Het heeft bij Albert best lang geduurd tot hij de gouden regel ‘pay yourself first’ echt serieus begon te nemen. Pas daarna begon hij het ondernemen echt leuk te vinden. Daarvoor was het altijd een financiële struggle, omdat hij zichzelf de waarde niet kon geven en er ook niet naar handelde.

Tonny is het ‘pay yourself first’ principe de laatste jaren steeds meer gaan toepassen. Hij stelt bij zijn bank in dat hij op de eerste dag van de maand een vast bedrag naar zichzelf overmaakt. Als het die maand achteraf niet bleek te kunnen, moeten we maar wat harder gas geven. Hij gaat het niet meer terugstorten. Op die manier zorgt hij dat hij zichzelf altijd beloont.

Naast ‘pay yourself first’ heb je ook ‘Profit First’. Een bedrijf moet altijd winstgevend zijn. Het lastige is dat ondernemers in het begin veel uren investeren in hun business en er niet direct iets aan over houden. Ze investeren veel, houden hun eigen salaris laag en hebben op een gegeven moment zelfs mensen in dienst die meer verdienen dan zij zelf. Je hebt het gevoel dat je dat geld niet nodig hebt en wilt in plaats daarvan zoveel mogelijk investeren in je bedrijf.

Maar wat zegt dat over je eigenwaarde? Daar gaat het vooral over. Mensen weten de reden dat ze zichzelf onderwaarderen altijd heel goed te rechtvaardigen. Dat is pijnlijk. Als je in de financiële problemen komt, geeft dat onnodig veel stress. Het gaat er niet om dat je onnodig veel spendeert aan dingen, maar om de basisdingen die van levensbelang zijn.

Er is ook een andere kant aan dit verhaal. Als je je kosten laag houdt, wat heb je dan eigenlijk nodig? Om te overleven heb je uiteindelijk alleen maar adem, water, slaap, voeding, een goed en veilig onderdak, contacten en een manier om je inspiratie uit te drukken nodig. Je hebt niet veel nodig om een bedrijf te beginnen. Maar claim deze basisbenodigdheden wel voor jezelf.

Ondernemen is investeren. Kosten gaan altijd voor de baten uit. Zeker in de eerste jaren. Als je te voorzichtig bent met investeren, houd je vaak een beetje de rem erop. Je groeit minder snel dan dat je zou kunnen. Hoe meer je terug investeert in je bedrijf, des te sneller gaat de groei van je business. Voorkom sowieso dat je te maken krijgt met financiële stress. Of dat je zelf met lege handen staat als je business stopt. Dat kun je heel makkelijk doen door jezelf consequent maandelijks te belonen met een vast bedrag dat je in principe elke maand wel kunt missen. Dat bedrag kan zich steeds verder opstapelen.

Kies je focus

Nog iets wat je niet mag vergeten bij het starten van je eigen onderneming is je nichemarkt kiezen. Wie is je ideale klant en waar kun je die vinden? Wat maakt jou zo onweerstaanbaar voor je klanten?

Het kiezen van je ideale klant zorgt voor focus. Waar je eigen focus en aandacht zitten, begint uiteindelijk altijd bij jezelf. Daarnaast heb je focus nodig op jouw ideale markt en hoe je die wilt gaan bedienen.

Wie is je ideale klant en waar kun je die vinden?

Een niche markt is een klein stukje van de markt waar jij in actief bent. In de breedste zin leert Tonny mensen om succesvol te ondernemen. Bekijk je het iets specifieker, dan leert hij mensen over online marketing. Maak je het nog specifieker, dan leert hij mensen over zoekmachine optimalisatie. Daar is hij in 2010 mee begonnen.

Door te focussen op een niche maak je je markt wat kleiner. Daar zit een stukje verliesaversie. Je denkt dat er minder mensen zijn die jouw product interessant vinden, waardoor je business ook minder succesvol wordt. Daarom zetten starters hun bedrijf vaak te breed in. Maar als je kiest voor een hele specifieke markt, kun je ook makkelijker je website inrichten. Je kunt veel makkelijker aan bezoekers uit Google komen, omdat je zoekopdrachten veel specifieker zijn. En je kunt veel makkelijker aan klanten komen, omdat mensen precies weten wat ze aan jou hebben en waarom ze daarom bij jou moeten zijn.

Hoe begin je een eigen bedrijf?

De beste manier om te beginnen met ondernemen is om een zo klein mogelijk succesvol bedrijf neer te zetten in een zo specifiek mogelijke markt, met een specifiek product dat mensen snappen dat een concreet probleem oplost. Zodra je dat hebt staan, wil je zo snel mogelijk je eerste klant vinden. Als je dat hebt staan, heb je een bedrijf.

Nadat je de basis hebt staan, kun je gaan opschalen. Hoe kun je zorgen dat er meer klanten naar je toe komen, zonder dat het jou exponentieel veel uren gaat kosten? Of hoe kun je het proces automatiseren? Na het eerste succes is het bouwen van een business niet meer zo moeilijk. Maar het is wel het minder aantrekkelijke stuk van je business.

Het boeken van dat eerste succesje met een klant is van essentieel belang. Je lichaam maakt dan positieve stoffen aan en dat werkt verslavend. Daarna wil je nog een klant. En nog een. Als je dat succes niet hebt, krijg je andere neurotransmitters. Onder andere cortisol en stresshormonen. Die geven alleen maar een gevoel van frustratie. Dan wordt alles moeilijker. Je gaat je afvragen of ondernemen wel iets voor jou is. Waarom ben je er ooit aan begonnen? Dat is waarom je zo snel mogelijk wilt zorgen voor dat eerste succes.

De vier fases van ondernemen

Als je net met je bedrijf begint, voel je je een artiest. Je bent helemaal vrij. Er zijn nog geen klanten, geen kantoor en geen product. Je hebt nog geen lopende business. Alles is creatie. Dat is heerlijk. Je motto is: “Het maakt niet uit wat ik doe, alles is van toegevoegde waarde.”

Op een gegeven moment heb je een product dat je verkoopt. Daarna heb je ineens een klant. Die stuurt je e-mails en daar moet je op reageren. Er gaat een stukje van je vrijheid verloren. Je wordt reactief. Als er maar genoeg klanten komen, word je op een gegeven moment een werknemer in je eigen bedrijf. Het wordt ineens ruk. Je wordt de hele tijd gebeld, hebt je agenda vol zitten en bent alsmaar aan het doorwerken.

Dat is eigenlijk best gek. Er was eerst helemaal niets. Alles wat er nu is, heb je zelf gecreëerd. Ineens heb je het heel druk en voel je niets meer van die vrijheid die je eerst had. Je wordt dan een werknemer in je eigen bedrijf. Je motto is: “Als het goed moet gebeuren, kan ik het beter zelf doen.” Je bent geneigd jezelf over de kop te werken.

In het volgende stadium, word je meer de eigenaar van je bedrijf. Dat gebeurt op het moment dat je taken gaat uitbesteden. Je gaat delegeren. Dat kan met personeel of met freelancers. Het kan ook met automatiseren. Je motto wordt dan: “Je hebt pas controle als je het niet meer nodig hebt.”

Na een tijdje ga je door naar stadium vier: de rol van investeerder. Je staat los van het bedrijf en voegt alleen datgene toe waar jij de grootste toegevoegde waarde levert. De rol van investeerder komt weer heel dicht bij de rol van artiest. Je bent weer de artiest die je was toen je ooit begon. Je moet wel eerst de twee fases tussendoor overleven. Dat zijn vaak de moeilijkste fases.

Helaas zie je vaak dat ondernemers in een van de fases blijven hangen en heel moeilijk naar die volgende fase kunnen. Daar is hulp voor, onder andere deze podcast, maar ook de één-op-één coaching en begeleiding die we aanbieden. Het is belangrijk om te weten dat het een heel normaal en natuurlijk proces is waar je doorheen gaat.

Als je een blokkade voelt in je business, komt dat vaak doordat je vast zit tussen twee fases. Je bereikt de volgende fase meestal niet met dezelfde strategie als waarmee je de vorige fase hebt bereikt. Er moet iets veranderen. Het ligt niet aan je klanten, de markt, je product of de prijzen. Het ligt meestal aan hoe je er zelf in staat.

Houd het simpel

Wat is jouw ideale product, programma, evenement of dienst die je aanbiedt? Begin met maar één ding en zorg dat je daar geld mee verdient. Dat geld kun je weer in een volgend product investeren.

Wat is jouw ideale product, programma, evenement of dienst die je aanbiedt?

Dat is iets wat vaak fout gaat. Mensen gaan met hagel schieten en bieden meteen tien producten aan. Achteraf blijkt dat er van de tien producten maar twee bestsellers zijn. Durf daar eerlijk in te zijn en gooi de producten die niet werken overboord. Dat is nogal eens een lastige. De verliesaversie komt weer kijken. Je hebt er tijd, energie en emotie in gestopt, waardoor het moeilijk is om het los te laten. Daarom had je het beter in eerste instantie gewoon niet kunnen creëren.

Laten we nog even terugkomen op de marketing. Veel mensen beginnen daarmee. Het is goed om van tevoren al te weten welke kanalen bij jou passen. Zelfs als je nog geen product hebt. Je kunt niet vroeg genoeg met marketing beginnen om de markt alvast voor te bewerken. Begin nu alvast met die blog, wordt actief op de kanalen waar jouw klanten zitten en laat mensen weten waar je mee bezig bent. Dan hebben ze dat alvast in hun hoofd zitten.

Kijk vooral uit dat je het niet te groot en te abstract voor jezelf maakt. Dat je begint met te veel producten, een te grote markt of dat je niet precies weet waarom je het doet. Het gaat echt om de proof of concept in het begin. Door dat stapje voor stapje uit te bouwen, komt dat helemaal in orde.