Luisteren zonder te oordelen
Luisteren zonder te oordelen? Waarom is dat belangrijk? Ben jij meer van het luisteren of van het praten? Ik heb een artikel voor je geschreven waarin al deze vragen antwoorden worden.
Luisteren naar een ander
Praten is iets wat menigeen makkelijk af gaat. Praten over koetjes en kalfjes, maar ook praten over jezelf. Want jij bent waar jouw wereld om draait, toch?
Luisteren is iets wat er vaak bij in schiet. Je maakt je druk om dingen in je eigen leven. Hoe fijn het ook is om jouw beslommeringen met iemand anders te bespreken, vervolgens ook luisteren naar de dingen waar de ander mee zit lijkt soms wat veelgevraagd. Veel relaties zijn hierdoor kapot gegaan.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over luisteren zonder meteen een oordeel klaar hebben, want dat vinden we nog moeilijker. Vaak hebben je binnen een paar seconden luisteren al een oordeel klaar. Jouw gedachten gaan dan ontzettend snel. Dit is niet altijd positief.
De moderne tijd
We hebben nog altijd evenveel uren in een dag zitten als vijftig jaar geleden, maar toch hebben we steeds vaker het gevoel dat we tijd tekort komen. Best gek, vind je niet?
“Deels komt dit doordat we een steeds snellere wereld gewend zijn. We staan altijd ‘aan’ en even niets doen is een no go. Prikkels willen we”
Zodra we ergens moeten wachten pakken we onze telefoon erbij. Even een berichtje sturen of een spelletje spelen. Een muziekje luisteren, filmpje kijken. Zelfs tijdens het eten is het moeilijk om niet even je mail te checken.
Overal waar wij zijn, is ook die smartphone. We hebben nauwelijks meer rust in ons lijf. Laat staan het geduld om naar het verhaal van een ander te luisteren.
Social media en oordelen
Door die constante aanwezigheid van onze smartphone worden we ongemerkt ook nog eens overvoerd met informatie. Van reclames tot fora vol vragen, van persoonlijke verhalen tot video’s. En echt overal hebben we een mening over.
Binnen de social media wordt dit ook zeer duidelijk. Wat hebben we snel een mening en wat is het heerlijk om onze shit te dumpen op deze social media. Het gaat van kwaad tot erger. Denk nog maar eens aan de hele zwarte piet discussie. Of wat dacht je van alle corona complottheorieën die overal te lezen en te bekijken zijn.
Klaar voor mijn mening?
Die smartphones en het internet hebben er ook voor gezorgd dat we die mening tegenwoordig ontzettend makkelijk kunnen verkondigen, zowel openlijk als anoniem.
Je kunt bijna overal jouw mening neertikken en iedereen lijkt te vinden dat ie het recht heeft om alles te mogen zeggen wat ie wil.
Toch voelt het veiliger om je bij de massa te scharen want als je een minder populaire mening hebt, dan worden de pijlen sneller op jou gericht. En niemand wil het doelwit zijn van commentaar.
“Onze mening geven doen we graag, die van een ander krijgen liever niet”
Oordelen
Dat komt ook omdat meningen al snel overgaan in oordelen. Deze ontstaan vaak door het gebrek aan informatie en aan eigen ervaringen op dat terrein.
Wij zijn de besten in het vertellen wat een ander wel of niet zou moeten doen en als we eerlijk zijn kan een ander het zelden goed doen. Ben je dik dan eet je teveel, ben je dun dan heb je duidelijk een eetstoornis.
Geef je je pasgeboren baby de fles dan heb je niet het beste met je kind voor, zet je je kind overdag achter de televisie dan is het ook niet goed. Zonder maar een woord te wisselen met de persoon over wie het gaat, zijn we er al van overtuigd dat we het beter weten.
Mening van de meerderheid?
Maar is dat wel zo? Weten wij het wel beter? We zijn geneigd om mee te gaan in de mening van de meerderheid. Terwijl het juist zo goed zou zijn om bij jezelf te rade te gaan wat jouw mening is. Wellicht word je verrast en stel je die alsnog bij.
“Het zou dan ook het beste zijn als we ons allemaal eens wat meer open zouden stellen”
Denk niet meteen aan wat een ander volgens jou allemaal fout doet wanneer je iets leest of hoort, maar probeer je eens in te leven in diens situatie.
Natuurlijk hoef je het niet altijd eens te worden, dat is zelfs onmogelijk. Je kunt wel leren meer begrip te krijgen voor de keuzes van een ander.
Met wie ga jij in gesprek? – Oefenen
Met een vreemde ga je niet zo snel een gesprek aan, maar die ene vriend of vriendin maakt ook keuzes die jij nóóit zou maken. Met iemand die dicht bij jou staat kan je (als het goed is) wel makkelijk het gesprek aangaan. Probeer dat eens!Zorg ervoor dat je er open in gaat. Leg je telefoon aan de kant en ga er eens goed voor zitten. Toon interesse omdat je benieuwd bent hoe diegene tot deze keuze is gekomen. Vraag door en zet je eigen mening tijdelijk opzij. Probeer dus te luisteren zonder te oordelen.
“Als er een punt komt waarop jouw mening wel ter sprake komt, verpak die mening dan niet als feit”
We zijn allemaal anders en ervaren gebeurtenissen dan ook verschillend. Wat voor jou voelt als de waarheid, hoeft dat niet voor de ander te zijn. Accepteer dat en houd het gesprek open.
Inzichten
Zo’n gesprek waarin jij je openstelt, kan tegelijk ook een openbaring voor je zijn. Een ander kan jou hele nieuwe inzichten geven waar je je voordeel mee kunt doen. En misschien krijg je ook kanten van de ander te zien die je niet kende. Ga eens goed luisteren zonder te oordelen, je ‘wint’ er allebei mee.
Keuzes kunnen gemaakt worden uit gemakzucht, maar er kunnen ook zeer pijnlijke redenen aan ten grondslag liggen. Wees daarom subtiel in het gesprek en respecteer de grenzen die de ander aangeeft. Neem de tijd en concentreer je op wat er gezegd wordt.
En vanzelfsprekend is het natuurlijk ook niet de bedoeling om wat er besproken wordt weer met anderen te delen. vertrouwen in een ander, hoe ga je ermee om?"
Luisteren zonder te oordelen – 7 Tips
Wat is nou het belangrijkste in het leren luisteren zonder te oordelen?
- Toon interesse
- Vraag door
- Houd je eigen mening voor je
- Indien jouw mening toch ter sprake komt, verpak het niet als een feit
- Neem de ander serieus
- Probeer jezelf in andermans situatie voor te stellen
- Ga vertrouwelijk om met wat er gezegd wordt in het gesprek. Ga uitspraken niet als wapen gebruiken en praat niet met anderen over de inhoud van het gesprek tenzij je gesprekspartner heeft aangegeven dat oké te vinden.