Tips voor startende ondernemers

Tips voor startende ondernemers

We vinden het altijd heel cool als mensen besluiten om echt voor zichzelf te gaan beginnen en hun droom na te gaan leven. Dat hebben we uiteindelijk zelf ook gedaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste problemen waar je mee te maken krijgt als startend ondernemer? We gaan de grootste hordes die we zelf hebben meegemaakt met je delen.

Elke ondernemer wordt geboren vanuit creativiteit. Maar ook vanuit een bepaalde behoefte om ergens meer controle op te hebben. Je wilt meer controle over het soort werk dat je doet, de tijden waarop je werkt of de locatie waar je werkt. Of aan wat voor soort projecten je werkt.

Aan de andere kant is die controle ook vaak hetgeen wat je tegenhoudt. Aan de ene kant heb je de behoefte om te starten als ondernemer, maar dan moet je wel het gecontroleerde leven dat je nu hebt loslaten. Nu controleert iemand anders jouw werk, uren, salaris en verplichtingen. Aan het eind van de dag trek je de deur achter je dicht en ben je vrij. Het is dan andermans verantwoordelijkheid. Daar zit een beetje de worsteling of je nu wel of niet voor jezelf moet beginnen.

Elke ondernemer wordt geboren vanuit creativiteit. Maar ook vanuit een bepaalde behoefte om ergens meer controle op te hebben.

Financiële uitdagingen van startende ondernemers

Een van de belangrijkste dingen waar je tegenaan gaat lopen, zijn financiële uitdagingen. Je ziet vaak dat startende ondernemers ofwel te veel geld hebben en dan buitensporig veel risico gaan lopen ofwel geen geld hebben en het ergens vandaan moeten zien te halen.

Hoe kun je nu zo creatief mogelijk omgaan met de investeringen die je moet maken als startend ondernemer? Veel mensen denken nog steeds dat ze geld nodig hebben voor het starten van een eigen bedrijf. Maar gelukkig zijn er ook andere manieren om waarde te creëren, zonder dat daar direct geld tegenover staat.

Er zijn meer manieren om dingen voor elkaar te krijgen dan alleen maar geld.

Albert is ooit begonnen met een soort ruilhandel, omdat hij het geld ook niet had. Hij had een psychologenpraktijk en moest nog een studieschuld aflossen. Hij is toen in het begin gaan ruilhandelen om dingen voor elkaar te krijgen. Hij had bijvoorbeeld informatie van succesvolle ondernemers nodig. Hij dacht een consultant te moeten inhuren. Die kostten toen al zo’n 120 gulden. Dat kon hij niet betalen. Wat hij wel goed kon, is psychologisch advies geven.

Hij kwam toen een ondernemer uit het dorp tegen die heel succesvol was en een kind op school had zitten met leerproblemen. Albert sprak hem vervolgens aan op het schoolplein en vertelde de dyslexie van het kind te kunnen behandelen. In ruil daarvoor vroeg hij om wat startersadvies als ondernemer. Daar stond hij wel voor open.

Er zijn meer manieren om dingen voor elkaar te krijgen dan alleen maar geld. Je kunt bijvoorbeeld je creativiteit aanbieden of diensten ruilen.

Weerstand van je omgeving

Een ander probleem waar je als startend ondernemer tegenaan loopt, is dat je weerstand uit je omgeving krijgt. Mensen onderschatten dat vaak. Familie geeft vaak goedbedoelde adviezen als ‘begin er niet aan’, ‘er zijn er al zoveel’, ‘je kunt je niet onderscheiden’. Kortom: de omgeving gaat hun eigen angst projecteren op jou, in de hoop dat je weer teruggaat naar hoe het vroeger was en je weer normaal gaat gedragen.

Tonny merkte dit ook toen hij ondernemer werd. Zijn ouders waren best huiverig. Ze waren bang dat hij zou falen. Het is niet dat ze dat verwachtten, maar je omgeving houdt van je en wil je beschermen. Ze willen niet dat je faalt, want het doet pijn om iemand waar je van houdt te zien falen.

Misschien willen ze ook wel – zonder dat ze het zelf doorhebben – niet dat je slaagt. Want als je slaagt en succesvol wordt, betekent dat ook dat je als persoon gaat veranderen. Je groeit misschien uit elkaar. Dat zie je vaak met vrienden. Als iemand succesvoller wordt, ontstaat er een kloof, waardoor je diegene op een gegeven moment kwijtraakt.

Tonny is toen hij ging ondernemen begonnen met een enorme productlancering. Hij wilde zo snel mogelijk zijn eerste euro’s verdienen. Dat is ook altijd zijn advies aan ondernemers. Loop niet te lang aan te klooien met visitekaartjes, businessplannen, marktonderzoek en netwerkborrels, maar probeer om zo snel mogelijk je eerste euro’s te verdienen. Als je geen geld verdient is het een hobby en als je wel geld verdient is het een bedrijf.

Tonny deed dat ook. Hij draaide 65.500 euro omzet in de eerste tien dagen dat hij ondernemer was. Hij wist vanuit online marketing hoe hij dat moest doen en hij had een goede basis. Toen hij dat aan zijn ouders vertelde, zei zijn moeder: “Dat is fijn, dan heb je even een buffer en kun je kijken of dit wel echt is wat je wil doen.”

Als je geen geld verdient is het een hobby en als je wel geld verdient is het een bedrijf.

Hoe startende ondernemers zichzelf in de weg staan

De grootste weerstand ben je zelf. Deze wordt vaak een beetje onderschat. Als startende ondernemer krijg je te maken met veel stress en twijfel over jezelf. Ben je wel goed genoeg? Kun je het wel? Heb je de boel wel onder controle? Ga je het wel redden?

De groei van je bedrijf is erg afhankelijk van de groei van je eigen persoonlijke ontwikkeling. Blijf je heel nauw denken over jezelf en je eigen mogelijkheden, dan kun je nooit groeien. Je ontkomt er niet aan dat je door angstige periodes heen moet.

De grootste weerstand ben je zelf.

Een heel groot gedeelte van ondernemerschap kun je halen met discipline of veel uren werken. Alle ondernemers werken knetterhard. Voor de meeste onderdelen van ondernemerschap heb je in principe alleen maar veel uren nodig. Als je begint, ben je niet alleen de ondernemer, maar je bent ook de marketeer, klantenservice, boekhouder, koffiejuffrouw en magazijnmedewerker. Je bent alles in één. Dat is over het algemeen niet in 40 uur te passen. Je werkt de klok rond omdat je ook precies weet waar je naartoe wilt. Je hebt het allemaal zelf bedacht en je wilt het zo snel mogelijk realiseren.

Geld verdienen als startende ondernemer

De grootste uitdaging voor startende ondernemers is om daadwerkelijk geld te verdienen. Een product verzinnen en maken is niet zo moeilijk. Een website online zetten en content maken, lukt vaak ook wel. Net als netwerken en visitekaartjes maken. Daadwerkelijk betalende klanten krijgen is een stuk moeilijker.

Je moet kiezen om gekozen te worden.

De meeste startende ondernemers durven nog geen geld te vragen voor hun diensten. Ook zijn ze bang om te kiezen voor een heel specifiek klantsegment. Je moet kiezen om gekozen te worden. Als jij niet een specifieke klantengroep kiest, dan is er ook geen specifieke klantengroep die voor jou kiest.

Je ziet dan vaak dat ondernemers uit de angst dat ze geen klanten krijgen, hun business heel breed maken. Je gaat een product verzinnen dat voor iedereen is. Dat werkt niet. Als je tegen iedereen praat, dan praat je eigenlijk tegen niemand. Probeer het klein te houden in het begin. Heel simpel en heel specifiek. Ga op zoek naar die eerste klant die daadwerkelijk wil betalen voor jouw product. Als dat werkt, dan kun je ook naar twee klanten. En als je naar twee klanten kunt, kun je ook naar tien. En dan kun je misschien ook wel naar 100 klanten.

We vertellen het nu heel simpel, maar zo simpel is het ook. Je moet jezelf de waarde toekennen. Als je aan jezelf geen geld uit durft te geven, vind je het vaak ook heel lastig om dat geld aan andere mensen te vragen. Hoe bereid ben je om geld aan jezelf uit te geven? Wat gun je jezelf? Durf je dat bedrag ook evenredig aan andere mensen te vragen? Als je dat gaat oefenen, neem je langzaam maar zeker die twijfel over jezelf weg.

Wanneer is het tijd om personeel in te huren

Op een gegeven moment is het tijd om voor het eerst personeel in te huren. Dat is een hele stap. Tonny heeft het met een tussenstap gedaan. Hij is ooit begonnen met Eelco de Boer. Vervolgens zijn ze samen een nieuw bedrijf gestart. Hij had al wel personeel. Tonny is toen uren gaan kopen van mensen die bij hem op de loonlijst stonden. Dan was het niet zijn verantwoordelijkheid, maar had hij wel personeel.

Op een gegeven moment werkte dat niet meer. Toen moest Tonny een eigen personeelslid aannemen. Hij heeft er echt heel lang over nagedacht of hij die verantwoordelijkheid aandurfde. Je hebt ineens een verantwoordelijkheid over iemand anders leven. Je hebt zoveel doemscenario’s in je hoofd. Wat als er ineens niet genoeg inkomen is? Hoe ga je diegene dan betalen? Wat als hij zijn werk niet goed doet? Wat als er fouten worden gemaakt? Daar kun je jezelf helemaal gek mee maken.

Jij helpt diegene in de vorm van salaris en diegene helpt jou in de vorm van diensten. Dat geeft je de vrijheid waar je naar op zoek bent.

Iedereen zegt dat het een ramp is om personeel te hebben. Maar Albert begon het ondernemerschap pas echt leuk te vinden op het moment dat hij dingen kon delegeren. Het was een enorme verademing om een secretaresse te hebben die voor hem de telefoon opnam. Tot die tijd kon hij voor zijn gevoel nooit op vakantie.

Toen hij eenvoudige dingen zoals boekhouding en telefoon kon uitbesteden aan iemand die parttime voor hem werkte, voelde hij dat hij er al zo lang de behoefte aan had. Durf daarom een medemens te omarmen en elkaar te helpen. Jij helpt diegene in de vorm van salaris en diegene helpt jou in de vorm van diensten. Dat geeft je de vrijheid waar je naar op zoek bent.

Het aannemen van je eerste werknemer is een hele mooie fase. Je bedrijf wordt dan voor het eerst echt een eigenaarschap. Dan wordt het voor het eerst groter dan dat je zelf bent.

De verschillende fases van ondernemen

Je maakt als ondernemer verschillende fases door. Als je start, dan ben je de artiest. Dan is alles nieuw. Er is niets zo inspirerend als een wit vel papier. Je hebt allemaal ideeën en alles wat je creëert is extra. Dat is een schitterende fase. Je motto is dan: “Ik doe het alleen als ik het leuk vind.” Dat is lekker leven.

Maar op een gegeven moment krijg je je eerste klanten. Die klanten gaan jou ook vragen stellen. Je hebt dingen verkocht, dus je moet ook leveren. Je krijgt een bepaalde verplichting. De vrijheid maakt plaats voor toch een reactieve rol. Je bent ineens een werknemer in je eigen bedrijf. Dan is je motto: “Als het goed moet gebeuren, dan kun je het het beste zelf doen.” Het wordt dan een beetje zweten. Dit is waar je naar die 80 uur per week gaat. Dit is de minst leuke fase. Je moet hier niet al te lang in blijven hangen, maar het is wel goed om dit een tijd te doen. Je hebt dan alle aspecten van het bedrijf een tijdje zelf gedaan.

Zodra je iemand in dienst neemt, ga je van werknemer in je eigen bedrijf naar eigenaar van je bedrijf.

Op een gegeven moment moet je gaan kijken naar welke van je taken afgebakend zijn en prima door iemand anders gedaan kunnen worden. In die uren kun jij zelf iets waardevollers doen voor je bedrijf. Ook kunnen het taken zijn die door de persoon die het gaat doen zelf terugverdiend kunnen worden. Daar zit ook een investering in. Zodra je iemand in dienst neemt, ga je van werknemer in je eigen bedrijf naar eigenaar van je bedrijf. Dan heb je dat stukje ownership.

Zoals Albert altijd zegt: “Je hebt pas controle als je het niet meer nodig hebt.” En dat is wat precies wat er gebeurt in deze fase. Je geeft andere mensen een bepaalde mate van controle. Als je nog een stapje verder gaat, dan ga je naar de rol van investeerder. Je hebt zelf geen operationele activiteiten meer in je bedrijf. Je hangt er meer boven. Je bent dan eigenlijk weer de artiest, zoals je ooit begonnen was. Je voegt dan alleen nog maar je creativiteit en je resources toe. Het bedrijf wordt dan verder door anderen draaiende gehouden.

Ons advies voor startende ondernemers

Een van de grootste problemen waar starters mee beginnen is het vinden van betalende klanten. Startende ondernemers denken daar vaak veel te ingewikkeld over. Ze denken gelijk aan allerlei marketingtools. Maar kijk eens in je directe omgeving. Vaak zijn er al mensen die jouw dienst of product willen afnemen. Misschien omdat het gunnen of omdat ze gewoon enthousiast zijn over jouw product.

Maak het niet te groot en ingewikkeld, maar begin gewoon met je directe omgeving. Die eerste klant is er. Alleen die weet het nog niet. Byron Katie zei dat ook zo mooi: “De hele wereld houdt van mij, maar nog niet iedereen weet het.” Zorg dat je zichtbaar wordt. Als jij iets gemaakt hebt waar je zelf zo enthousiast over bent dat je het meteen zou willen kopen, dan zijn daar mensen voor. Als jij een pijn oplost in de markt, zijn er altijd mensen die bereid zijn om daarvoor te betalen.

Maak het jezelf niet te moeilijk. Je ziet zo vaak dat ondernemers een product hebben gecreëerd en willen dat mensen het weten. Ze gaan daarom zichtbaar worden. De valkuil is dan dat ineens iedereen het zou moeten weten. Je wilt van maandag op dinsdag een virale factor hebben en wilt heel Nederland bereiken. Je wilt van de ene op de andere dag ineens een miljoenenbedrijf hebben. Maar dat hoeft helemaal niet. Want in plaats van dat je gaat adverteren in een grote krant of op een billboard, kun je ook logisch gaan nadenken.

“De hele wereld houdt van mij, maar nog niet iedereen weet het.” – Byron Katie

Begin met één of twee hele specifieke zoekopdrachten. Wat zouden mensen intypen in Google als ze precies op zoek zijn naar jouw product? Zet daar vervolgens eens een advertentie op. Dan kun je al een succesvol bedrijf hebben. Daarna kun je gaan opschalen.