Een overvloed aan coaches...


Een aan coaches…

Een tijdje terug verscheen er in een van de grote landelijke dagbladen dat er tegenwoordig zo ontzettend veel coaches zijn. Er zijn maar liefst 63.000 geregistreerde coaches. Hoe kun jij je dan nog onderscheiden als coach? En is het nog wel de moeite waard om coach te worden?

De voornaamste reden dat je je wilt onderscheiden als coach, is waarschijnlijk om meer klanten te krijgen naar je coaching praktijk. Je wilt daarvoor een bepaald vertrouwen in een ander, hoe ga je ermee om?

vertrouwen opwekken. Albert is drie keer de ‘Opleider van het jaar’ geworden. Dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Een dergelijke prijs zorgt voor veel betrouwbaarheid.

De term coach is natuurlijk heel breed. Je hebt sportcoaches, opruimcoaches, budgetcoaches en nog veel meer. En dan heb je ook nog de business coaches en de life coaches. Doordat er zoveel en zoveel verschillende soorten coaches zijn, is er veel verwarring op de markt. Wat is nu een betrouwbare coach?

Laat jouw betrouwbaarheid zien

Om een goede coach te worden heb je zowel een opleiding als ervaring nodig. Aan alleen kennis heb je niets. Je kunt tegenwoordig na een cursusje van een weekend al coach worden. Een coach is een vrij beroep en dat maakt het juist zo lastig. Je mag jezelf coach noemen, maar dat zegt niets over hoe goed je bent. De kennis die je tijdens zo’n cursus leert, wordt pas interessant als je het koppelt aan ervaring. Dan wordt het wijsheid.

Om een goede coach te worden heb je zowel een opleiding als ervaring nodig. Aan alleen kennis heb je niets.

Mensen worden uiteindelijk het liefst door ervaringsdeskundigen geholpen. De beste hulpverleners in de drugsverslaving zijn vaak ex-drugsverslaafden. Je moet als coach uit ervaring weten waar je het over hebt.

Om een goede ondernemerscoach te zijn, moet je ook zelf lange tijd een bedrijf gehad hebben en dat ook winstgevend hebben gemaakt. Je hebt een track record nodig waaruit blijkt dat jij weet waar je het over hebt. Alleen een diploma zegt niet zoveel. Het is de ervaring die jou als coach onderscheidend maakt in de markt.

De vloek van deze tijd

Deze tijd kun je met heel weinig inhoud een op het eerste oog succesvolle business starten. Dat is zowel de vloek als de zegen van deze tijd. Je ziet het met name bij business coaches. Die doen allemaal hetzelfde. Het principe erachter is heel simpel. Je maakt een online product over hoe je een business kunt opzetten die je lekker vrij maakt om te werken waar en wanneer je wilt. Vervolgens geef je een webinar en hemel je jezelf een uur helemaal op. Daarna ga je een kwartier pitchen en geef je mensen een aanbod. Je verkoopt een programma voor 1997 euro. En in dat programma leer je aan andere mensen dat ze een webinar en een online programma moeten maken. Het wordt zo een soort mini-economie die zichzelf in stand houdt.

Dit soort programma’s ontstaat vaak uit een vorm van angst. Het zijn vaak ondernemers die zelf te weinig vertrouwen hebben in hun ondernemersskills om zelf een bedrijf groot te maken. Daarom gaan ze het maar aan anderen leren. Je hebt dan geen verantwoordelijkheid, geen personeel en kunt hoge bedragen vragen.

Dit soort programma’s ontstaat vaak uit een vorm van angst.

Het is de vloek van deze tijd dat dit soort programma’s werken. Dankzij het internet komen veel mensen ermee weg. Vaak is het heel dun en verdwijnt het na een paar maanden weer. Er zit geen ervaring achter.

Coach worden? Maak eerst genoeg vlieguren

Je kunt mensen pas echt iets leren als je het zelf langere tijd succesvol hebt toegepast. Veel mensen zijn tegenwoordig ongeduldig en willen zo snel mogelijk succesvol zijn. Maar dat is niet realistisch. Wat je ook wilt gaan doen, je hebt eerst een aantal vlieguren nodig voordat je succesvol wordt.

Als je succes wilt hebben op de golfbaan, moet je ook minimaal 10.000 uur gespeeld hebben om ergens een beetje in de buurt van de pro’s te komen. Dat geldt voor elke sport en voor elk muziekinstrument. Mensen vergeten dat vaak en zien alleen het succes dat iemand heeft.

Je verantwoordelijkheid als coach

Wanneer je als coach of therapeut aan de slag gaat, heb je een grote verantwoordelijkheid. Je adviseert andere mensen en hebt zo een impact op hun leven. Anderen zijn voor een stukje afhankelijk van jou. Zeker in de gezondheidswereld is dat belangrijk. In Nederland krijgt 1 op de 3 mensen in zijn leven te maken met kanker. Als je niet genoeg ervaring of vertrouwen hebt om die mensen door te verwijzen, dan kan dat ontzettend veel schade veroorzaken.

Uiteraard is de intentie goed en wil elke coach zijn medemens helpen. Maar je moet wel je eigen grenzen kennen en heel eerlijk zijn wanneer je niet in staat bent om iemand te helpen.

In de praktijk ontstaat hier vaak een tweestrijd. Je hebt je eigen bedrijf en hebt cliënten nodig om rond te komen. Als je iemand doorverwijst, betekent dat dat jij er geen inkomsten meer aan hebt. Dat zorgt voor een dilemma. Iemand doorverwijzen kan echter van levensbelang zijn. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer iemand depressief is. Elke dag plegen in Nederland gemiddeld vijf mensen zelfmoord. Deze mensen weten vaak niet hoe ze verder moeten leven, wat kan komen doordat ze niet de juiste hulp krijgen.

Ze komen bij en life coach terecht die ze tips en adviezen geeft. Maar wat een depressief iemand vooral niet nodig heeft, zijn tips en adviezen. Die krijgen ze van hun eigen omgeving al. Je moet een inschatting maken van wat de vorm van hun depressiviteit is. Is iemand alleen maar somber of zit er iets pathologisch onder? Als coach heb je een enorme verantwoordelijkheid. Weet wat je doet als je daarmee aan de slag gaat.

Voeg waarde toe als coach

De mensen die Albert opleidt, hebben al minstens drie jaar een opleiding gehad. Ze hebben ook psychosociale en medische basiskennis. Ook zijn ze aangesloten bij een beroepsvereniging, waarvoor ze eerst een procedure moeten doorlopen. Als ze dat hebben gedaan, krijgen ze meestal ook een vergoeding van ziektekostenverzekeraars. Die certificering en aansluiting bij een beroepsvereniging zijn helaas niet altijd meteen zichtbaar aan de buitenkant.

Alsnog zijn dergelijke certificeringen en beroepsverenigingen een goede manier om je te onderscheiden van andere coaches. Het is belangrijk dat jij iets toevoegt aan informatie en dat je niet alleen een doorgeefluik bent.

 

Mensen zoeken niet naar informatie. Mensen zoeken naar toegevoegde waarde op die informatie. Tonny heeft bijvoorbeeld een burn-out gehad. Dat maakt hem niet meteen een burn-out coach. Hij is wel ervaringsdeskundige, maar hij heeft alleen de informatie die anderen hem toen gegeven hebben om eroverheen te komen. Dit maakt hem nog niet gekwalificeerd om anderen uit een burn-out te helpen.

Het gaat erom dat je kijkt naar wat jij hebt toe te voegen aan de informatie die er is. Is er een diepgaande ervaringsdeskundigheid die je kunt verkopen? Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van begeleiding of door er een community van te maken. Dat is ook een vorm om troost en steun te bieden.

Het gaat erom dat je kijkt naar wat jij hebt toe te voegen aan de informatie die er is.

Alleen het doorgeven van informatie die je ergens anders hebt gehoord, is geen business model. Daar kun je je zelf niet mee onderscheiden. Als je coach wilt worden, moet je op zoek naar iets wat jou anders maakt. Je kunt diploma’s of certificeringen halen, je aansluiten bij een beroepsvereniging, zorgen dat je genoeg ervaring hebt en bovenal andere mensen daadwerkelijk helpen.

Die testimonials en referenties van mensen die je geholpen hebt zijn het allerbelangrijkst. Zo heeft Albert bijvoorbeeld een fantastische website en daarmee een mooi online visitekaartje. Maar het belangrijkste deel van zijn klanten komt via mond-op-mondreclame. Dat is uiteindelijk wat je wilt hebben. Je wilt dat een paar mensen jouw ambassadeurs worden. Dan komt dat succes vanzelf.

Waarom forceren vanuit angst niet werkt

Het zijn vooral de coaches die nog niet het succes hebben gevonden die zichzelf gaan overschreeuwen. Ze zijn gestopt met hun baan en willen snel geld gaan verdienen. Maar doordat het vanuit een angst of een bepaalde kramp gebeurt, kan het niet organisch groeien. Daardoor gaan ze hele rare sprongen maken. Ze gooien hun prijzen naar beneden om zich dan maar met hun tarief te gaan onderscheiden. Of ze bedenken een product dat niet echt toegevoegde waarde heeft.

Het zijn allemaal dingen die gebeuren vanuit angst en niet vanuit vertrouwen. Klanten zijn ook niet gek. Die merken ook wel dat het niet helemaal goed zit. Ook al probeer je het allemaal nog zo mooi te verkopen, het werkt niet.

Een specifiek vakgebied kiezen als coach

Wanneer je coach wilt worden, is het belangrijk dat je specifiek genoeg bent. De meeste goede coaches hebben een heel specifiek vakgebied dat ze aan andere mensen leren. Een meditatiecoach richt zich bijvoorbeeld op een specifiek en omkaderd iets. Ze leren andere één skill. Dat is heel anders bij bijvoorbeeld een life coach. Die term is heel algemeen. Hetzelfde geldt voor een business coach.

Het is bijvoorbeeld wat anders als je je specifiek op SEO richt, als zoekmachine optimalisatie coach. Dat is een inhoudelijk vak dat je iemand anders leert. Je kunt je er makkelijk mee onderscheiden. Je trekt er makkelijk de juiste doelgroep mee aan. Er zijn veel mensen die specifiek zoeken naar een specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Er zijn veel minder mensen die zoeken naar een business coach of life coach in het algemeen.

Wanneer je coach wilt worden, is het belangrijk dat je specifiek genoeg bent.

Wanneer een coach kiest voor een brede focus, is dat vaak bedoeld om een gebrek aan diepgang te maskeren. Met IMU leert Tonny ondernemers onder andere hoe ze bezoekers naar hun website krijgen, advertenties plaatsen, websites split-testen en conversies meten. Ondernemers zijn hierdoor vaak enorm opgelucht. De meeste business coaches hebben hier namelijk geen antwoord op. Die zeggen: als je het zelf niet weet, dan moet je het uitbesteden. Dat is lekker makkelijk om te zeggen, maar je voegt er niets mee toe. Je bent dan alleen maar een doorgeefluik van wat je van anderen hebt gehoord.

Zo vind je een goede coach

Wat nu als je geen coach wilt worden, maar juist een goede coach wilt vinden? Begin door je hulpvraag zo duidelijk mogelijk te maken voor jezelf. Waar zou je nu zo goed mogelijk mee geholpen zijn? Bedenk je ook of er nog een probleem achter dat probleem zit. Het meeste waar mensen mee komen, is niet waar ze écht last van hebben.

Mensen zeggen bijvoorbeeld last te hebben van een burn-out. De burn-out zelf is niet het probleem, maar er zit iets onder. De burn-out wordt door iets veroorzaakt. Het kan dat je het lastig vindt om je grenzen aan te geven, misschien heb je een laag zelfbeeld of heb je moeite met prioriteiten stellen. Probeer te achterhalen wat voor jou het onderliggende probleem is.

Je kunt dit onderzoek met jezelf doen, maar je kunt het ook vragen aan een goede vriend of familielid. Vraag hen eens wat ze nu opvalt aan jou. Vaak krijg je dan al een duidelijke kern te pakken. Vervolgens kun je in je directe omgeving gaan vragen aan mensen die ook een burn-out hebben gehad waar zij destijds het meest mee geholpen zijn geweest. En vraag ook zeker wie hen toen het best heeft geholpen.

Soms moet je een flinke afstand overbruggen voor een goede coach. De specialist zit niet altijd bij jou om de hoek. Maar wil je echt geholpen worden, kies dan de specialist en niet iemand om de hoek, waarvan je niet weet of die wel echt zo goed is.

Succes als coach zit in het specifieke

Beeld je eens in: je loopt met je knie tegen een deur aan hebt last van je knie. Je wilt er iets aan doen, dus ga je naar de apotheek. Daar zie je twee grote schappen staan. In het ene schap staat een medicijn dat specifiek een oplossing is voor als je met je knie tegen een deur aan hebt gestoten. Dat staat er groot boven. In het schap ernaast staat een wondermiddel dat kennelijk alle pijnen in je lichaam oplost. Welke van de twee koop je? Waarschijnlijk die specifiek voor je knie.

Wanneer iets specifiek jouw probleem oplost, dan koop je dat. Het is nog krachtiger as je eerst naar een dokter gaat. Die stelt je een paar vragen en luistert naar je symptomen. Hij krabbelt wat neer en trekt een conclusie: “Ik heb je probleem aangehoord en dit medicijn moet je hebben.” Over het algemeen heb je dan nul twijfel over dat dat medicijn voor jou de beste keuze is.

Wanneer je een goede coach wilt worden, werkt het precies hetzelfde. Als mensen bij jou om hulp komen, weet jij dan op al hun problemen een antwoord? Als je ze in veel gevallen moet doorverwijzen of aan de oppervlakte moet houden, dan zit je in de gevarenzone. Kun je echt de diepgang ingaan met iemand? Dan ben je niet alleen een goede coach, maar kun je ook veel makkelijker aan cliënten komen.

Succes als coach zit vaak in het specifieke. Om je te onderscheiden van andere coaches, moet je je op een specifiek vakgebied richten. Onderscheid betekent letterlijk dat jij anders bent dan iemand anders. Dus dat jij iets kan wat iemand anders niet kan. Daar zit vaak de sleutel tot succes.