Burn-out

Afgebrand, uitgeblust of emotioneel uitgeput. Allemaal termen die gebruikt worden voor dé beroepsziekte van deze tijd: burn-out. Een burn-out hebben, betekent dat je er doorheen zit. Dat geldt zowel in emotioneel als lichamelijk opzicht.

Wat is een burn-out?

Burn-out is een term die in de jaren ’70 ontstond. In de meest gebruikte definitie van burn-out worden in ieder geval de volgende kenmerken van een burn-out genoemd:

  • Emotionele uitputting: een gevoel van extreme vermoeidheid (de reserves zijn op en de batterij kan niet meer worden opgeladen)
  • Depersonalisatie: vervreemding ten opzichte van anderen (een negatieve, cynische, afstandelijke en kille houding hebben tegenover collega’s en werk)
  • Gevoelens van afnemende bekwaamheid: het gevoel dat je minder goed presteert dan in het verleden het geval was en de neiging jezelf negatief te beoordelen

Burn-out wordt als begrip vaak aan het werk gerelateerd, maar een burn-out kan ook veroorzaakt worden door geheel andere zaken. 

Wat kunnen de oorzaken van een burn-out zijn?

 Een burn-out kan bijvoorbeeld ontstaan na langdurige blootstelling aan werken onder grote tijdsdruk. Dit kan verwarrend zijn voor anderen. Je kunt met een burn-out namelijk helemaal uitgeput zijn op het werk maar in je vrije tijd nog wel gewoon dingen aanpakken.

Belangrijkste veroorzakers van een burn-out zijn onder andere:

  • hoge werkdruk
  • arbeidsconflicten
  • grote emotionele belasting
  • werktijden
  • ingrijpende gebeurtenissen op het werk
  • werk en privé moeilijk kunnen combineren
  • onzekerheid over de toekomst

Signalen van een beginnende burn-out

burn-out, overspannen, stress, burn-out voorkomen

Burn-out ben je niet van de ene op de andere dag. Dat gaat geleidelijk. Op weg naar een burn-out krijg je echter allerlei signalen dat het tijd is om van koers te veranderen. 


Symptomen van een burn-out tijdig herkennen én erkennen is ontzettend belangrijk. Het helpt je namelijk een burn-out te voorkomen of de kans erop aanzienlijk te verkleinen. Doe je niets? Dan riskeer je het volledig opgebrand te raken; emotioneel en lichamelijk.


Hieronder de 5 meest voorkomende symptomen van een burn-out:

1. Geen energie en zin meer hebben

Noch werken, noch activiteiten thuis lijken zinvol. Hierbij kun je denken aan: spelen met je kinderen, sporten met je vrienden en seks hebben met je partner. Je ligt lusteloos en uitgeput op de bank voor je uit te staren (naar de tv).

2.  Piekeren en slecht slapen

Je maalt de hele dag over bijvoorbeeld je werk, je thuissituatie, de druk die je voelt, collega’s die de kantjes eraf lopen en de targets die je wellicht niet gaat halen. Dat gemaal gaat dag en nacht door. Hierdoor kamp je met slaapgebrek, ga je je steeds vermoeider voelen, functioneer je slechter en ga vervolgens nog meer piekeren.

3. Verminderde lichamelijke conditie

Hard werken en slecht of ongezond eten, vanwege de werkdruk gaat nogal eens hand in hand. Op den duur heeft dat z’n weerslag op je gesteldheid. Verkoudheidjes, grieperig zijn, hoofdpijn en maag- en darmklachten komen daarom regelmatig voor bij een burn-out.

4. Overgevoeligheid en snel geïrriteerd

Steeds ingespannen (met je werk) bezig zijn, kan ervoor zorgen dat je overgevoelig wordt en sneller geïrriteerd bent. Na een lange dag (op je werk) wil je rust. De overload aan activiteiten en geluiden kan je behoorlijk irriteren en zorgen dat je regelmatig uit je slof schiet.

5. Onverschilligheid en onzekerheid

Minder betrokken zijn bij je werk of je gezin, je onverschillig gedragen, afstandelijk opstellen en/of minder interesse tonen in je eigen werk en dat van je collega’s, zijn allemaal symptomen van een burn-out. Datzelfde geldt voor onzeker zijn over je (werk)prestaties en lage eigenwaarde en negatieve gedachten ontwikkelen als: ik ben waardeloos.


Een burn-out voorkomen 

Hierboven hebben we je een korte introductie gegeven in wat de definitie van burn-out is en wat de oorzaken en symptomen kunnen zijn. 

Als je weet wat een burn-out is, kun je de symptomen beter herkennen en op tijd ingrijpen en hulp zoeken.


Maar wat is nu het verschil tussen gewoon wat druk zijn of echt stress hebben? En wanneer ben je overspannen of nog erger, burn-out of depressief? 

Het zijn allemaal stadia van stress die steeds verder gaan. In de media en het algemene taalgebruik worden deze begrippen steeds meer door elkaar gebruikt, waardoor het lastig wordt om een onderscheid te maken.



Om de verschillen, de oorzaken en de oplossingen van stress, overspannenheid, en burn-out beter te gaan snappen en te gaan toepassen, hebben wij een gratis minicursus ontwikkeld: Leven Zonder Stress

Bovenstaande video is onderdeel van het eerste deel van de minicursus. Mocht je ook graag het werkboek (+ de andere 3 delen) ontvangen, meld je dan hier gratis aan voor de cursus: https://psychologievansucces.nl/leven-zonder-stress/


Help, ik heb een burn-out... Wat nu?

"Ik heb een burn-out", is dat jouw conclusie na weken van gebrek aan energie, een down gevoel en minder levenslust? Dan moet je gas terugnemen, want je bent lichamelijke en emotioneel opgebrand. Je hebt jezelf immers jarenlang overbelast. Denk niet: de klachten verdwijnen vanzelf wel. Of met een pilletje is het zo verholpen. Dat is niet zo.


Het feit dat je al kunt zeggen: ‘ik heb een burn-out’ is een goede eerste stap. Maar het is belangrijk dat je er nu mee aan de slag gaat.

Ook wij, Albert en Tonny, hebben in een burn-out gezeten. We begrijpen waar je door heen gaat. En omdat wij zoveel mogelijk mensen willen behoeden voor en/of willen helpen richting herstel van een burn-out, hebben we de Anti Burn-out Formule ontwikkeld. 

Wat mag je van de Anti Burn-out Formule verwachten?

Burn-out herstel programma

  • Met dit programma krijg je zicht op de oorzaken, gevolgen én voorkoming  van chronische stress en burn-out
  • Je ontdekt welke karaktereigenschappen van jou het risico op een burn-out verhogen
  • Je ontvangt 4 modules met de beste technieken die de bron van burn-out aanpakken en het probleem stoppen


Neem jezelf en je klachten serieus en ga direct aan de slag met de Anti Burn-out Formule. Klik op onderstaande link om het programma te bekijken: https://psychologievansucces.nl/burn-out-programma/



Berichten over Burn-out:
Mijn partner heeft een burn-out, wat kan ik doen?
3
Mijn partner heeft een burn-out, wat kan ik doen?
Mijn partner heeft een burn-out, wat kan ik doen?
Hoe voorkom je een burn-out?
2
Hoe voorkom je een burn-out?
Hoe voorkom je een burn-out?
Agenda leegmaken? 7 praktische tips voor het opschonen van je agenda!
0
Agenda leegmaken? 7 praktische tips voor het opschonen van je agenda!
Agenda leegmaken? 7 praktische tips voor het opschonen van je agenda!
Burn-out herstel? Zo start je…
25
Burn-out herstel? Zo start je…
Burn-out herstel? Zo start je…
Stress als 'Silent Killer’… Zo voorkom je het
9
Stress als 'Silent Killer’… Zo voorkom je het
Stress als 'Silent Killer’… Zo voorkom je het
Somber of depressief? Neem deze signalen serieus.
24
Somber of depressief? Neem deze signalen serieus.
Somber of depressief? Neem deze signalen serieus.
Heb ik een burn-out? Ontdek hier de signalen
14
Heb ik een burn-out? Ontdek hier de signalen
Heb ik een burn-out? Ontdek hier de signalen
Kan je een burn-out voorkomen?
31
Kan je een burn-out voorkomen?
Kan je een burn-out voorkomen?
Wat is een burn-out?
30
Wat is een burn-out?
Wat is een burn-out?