Hoe creëer je een gunfactor?


In dit artikel beantwoorden we de vraag van Leslie: "Hoe creëer je een gunfactor en is dit essentieel voor je groei?"

Zo zorg je voor een gunfactor op je werk

Laten we beginnen met de gunfactor het gebied van werk. Om deze vraag te beantwoorden, heeft Albert gekeken naar de situaties waarin hij zelf een hoge gunfactor naar zijn medewerkers toe heeft.

Albert krijgt vooral een bepaalde sympathie en is bereid iets extra’s te doen voor mensen die zelf proactief al dingen in gang zetten. Bijvoorbeeld mensen die proactief voorstellen om een taak of project over te nemen of die bereid zijn om over te werken als dat nodig is.

Vaak ziet Albert dat mensen dingen op het werk als vanzelfsprekend gaan zien. Ze zijn gewend om op bepaalde dagen vrij te zijn en vinden het lastig om daar andere afspraken over te maken. Op deze manier vergeet je de gunfactor juist.

Je hebt altijd een vorm van relatie met de mensen om je heen. Ook met de mensen op je werk. Albert gelooft er heilig in dat een relatie alleen kan slagen als je bereid bent om meer te geven dan je terugvraagt. En wanneer dat van beide kanten komt, groeit de gunfactor.

Hoe je als bedrijf een gunfactor opbouwt

Tonny vindt het lastig om één ding vast te stellen dat voor een gunfactor zorgt. Veel van zijn klanten vinden dat de IMU een hoge gunfactor heeft. Daarom is Tonny gaan kijken waar dat door komt.

Volgens Tonny komt die hoge gunfactor doordat hij heel veel waarde geeft. Als je veel krijgt, wil je ook iets teruggeven. Het is een soort wederkerigheid. Maar als je het alleen daarvoor doet, wordt het een hele zakelijke benadering. Alsof het een soort ruilhandel is.

Als je met iemand praat en je dreunt twee uur lang statische informatie op, levert je dat waarschijnlijk geen gunfactor op. Integendeel, de ander is blij als hij/zij weg kan. Het gaat meer om de perceptie van waarde. Je wilt uitstralen dat je meer geeft dan dat je neemt.

Ook relativeren en zelfspot spelen een belangrijke rol in de gunfactor, vindt Tonny. Als je jezelf te serieus neemt en doet alsof je alles beter weet, verlies je de gunfactor juist.

Wat gun jij jezelf?

Niet alleen wát je doet om een gunfactor te creëren is belangrijk, maar ook de manier waarop je het doet. Als je dingen te veel vanuit een bepaalde kramp doet, zit er altijd een angst onder. Je kunt eigenlijk niet echt geloven dat mensen het jou gunnen. Wanneer je iets vanuit angst doet, krijg je vroeg of laat precies het tegenovergestelde van wat je graag wilt hebben.

Als je niet helemaal durft te geloven dat mensen je iets gunnen, moet je je afvragen of je al bereid bent om jezelf dingen te gunnen. Je kunt heel makkelijk dingen aan anderen geven. Maar kun je het ook aan jezelf gunnen?

Wat gun jij jezelf? Albert vindt het heerlijk als hij zichzelf vrije tijd gunt of het zichzelf juist gunt om te knallen op het werk. Hij vindt het soms heerlijk om ergens volledig voor te gaan, omdat hij er op dat moment enthousiasme voor voelt.

Ben je in staat om dingen aan jezelf te geven? En wat is dat dan precies? Durf je daar ook direct naar te handelen? Je kunt eindeloos fantaseren over hoe heerlijk het is als je bepaalde dingen op je werk voor elkaar krijgt. Of dat je je medewerkers meekrijgt in een bepaalde gedachte. Maar de eerste vraag is: ‘Ben je er akkoord mee als niemand meegaat op jouw gevoel, maar dat je het toch aan jezelf kunt geven?’

Hoe kwetsbaarheid bijdraagt aan de gunfactor

Als je wilt groeien - op zakelijk gebied en als mens - heb je externe dingen als een gunfactor nodig. Je hebt liefde, energie en steun van andere mensen nodig. En als het puur zakelijk is, heb je de omzet van andere mensen nodig. Krijg je niets van jouw omgeving? Dan wordt het heel moeilijk. Je groeit dan niet.

De menselijke factor is essentieel om een gunfactor te creëren. We hadden het er al over hoe je een gunfactor opbouwt door veel waarde te geven en zelfspot te hebben. Daarnaast is er nog een andere belangrijke factor: kwetsbaarheid.

Als jij open en eerlijk durft te vertellen over wat je moeilijk vindt in het leven of wat voor uitdagingen je in het leven hebt gehad, zul je zien dat mensen een veel grotere gunfactor naar jou krijgen. Mensen gunnen het je meer om het volgende niveau te bereiken, omdat ze weten waar je vandaan komt.

Iemand iets gunnen begint bij vertrouwen

Wanneer jij andere mensen waardeert, gaan zij ook jou meer gunnen. Dat doe je bijvoorbeeld door eens wat vaker een complimentje te geven.

Ook hier geldt weer: je kunt pas een ander waarderen als je jezelf waardeert. Om iemand iets te gunnen, heb je vertrouwen in een ander, hoe ga je ermee om?"

Vertrouwen’ is een beetje een containerwoord. Wat betekent het precies?

Er zijn vier dingen nodig om vertrouwen op te bouwen:

  1. Je moet eerst jezelf vertrouwen: zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen kun je niet leren uit een boek. Je hebt er bijna een dagtaak aan.
  2. Je moet ook de ander vertrouwen. Kwetsbaarheid en eerlijkheid zijn belangrijke dragers voor dat vertrouwen.
  3. De ander vertrouwt zichzelf.
  4. De ander vertrouwt jou.

Dankzij deze vier factoren ontstaat het vierkant van vertrouwen. En als er vertrouwen is, heb je ook een hoge gunfactor.

Dit vertrouwen is belangrijk in persoonlijke relaties, maar ook in de zakelijke wereld. Wanneer zijn mensen bereid geld aan jou uit te geven? Dat doen ze alleen als ze jou vertrouwen. Eerder niet. Je kunt iemand iets gunnen, maar dat is het gevolg. Het begint bij vertrouwen. En daarvoor zul je eerst jezelf moeten vertrouwen.

Van intern naar extern

Als je jezelf niet vertrouwt en gaat twijfelen aan jezelf, ga je in je hoofd zitten. Daardoor wordt het alleen maar erger. Er is op dat moment geen ruimte voor kwetsbaarheid.

Om uit deze spiraal te komen, kun je het extern maken. Merk je dat je in je hoofd zit en angstig wordt? Maak dat proces dan extern. Leg op tafel wat je op dat moment voelt of hoe jij de situatie beschouwt. Dat is aan de ene kant een belangrijke factor voor persoonlijke groei. Daarnaast zit er ook een stuk gunfactor in. Mensen weten waar je vandaan komt.

Kijk je wel eens naar sport op tv? Daar werkt het op dezelfde manier. Je ziet een random atleet over de finish sprinten en goud winnen. ‘Leuk voor hem’, denk je. Maar wat als je het levensverhaal van die persoon zou kennen? Je kent alle uitdagingen die iemand heeft gehad. Als je vanuit die kennis iemand over de finish ziet rennen, kun je tranen in je ogen krijgen.

Waarom perfectie je gunfactor in de weg staat

Je hebt de gunfactor nodig om te groeien. Maar als je al volgroeid bent, staat dat je gunfactor in de weg. Mensen gunnen het je minder. Je ziet dat veel terugkomen bij sporters.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het proces van Sven Kramer. Hij heeft lange tijd aan de top gestaan. Mensen gingen ervan uit dat hij zou winnen. En dat deed hij ook steeds weer. Tonny is een grote schaatsfan, maar in het begin vond hij Sven Kramer wat arrogant overkomen. Hij was enorm gebrand op winnen.

Toen Kramer eenmaal de beste was, kwam er plaats voor wat zelfrelativering. Hij begon wat meer context te scheppen en bracht het interne proces naar buiten. Hij liet meer kwetsbaarheid zien. Daardoor kreeg hij een menselijke factor en ging hij boven de sport staan.

Als je op het topniveau bent aangekomen, moet je goed kunnen relativeren. Daarnaast moet er ook plaats zijn voor oprechte interesse in andere mensen. Deze oprechte interesse is ook weer een onderdeel van de gunfactor.

Heb jij onverdeelde aandacht voor anderen?

Eerder in dit artikel gaven we al wat voorbeelden over hoe je in werkgerelateerde situaties een gunfactor creëert. Maar er zit ook een gunfactor in persoonlijke relaties. Hoe bouw je die op?

Een belangrijk onderdeel om een gunfactor te creëren, is aandacht. Heb je onverdeelde aandacht voor de ander? Aandacht is een wettig betaalmiddel. Als je oprecht geïnteresseerd bent, merkt de ander dat meteen.

Albert ziet dat ook terug in zijn relaties. Hij vindt het belangrijk om echt aanwezig te zijn, zonder afleiding. Dus niet praten en ondertussen op je telefoon kijken. Of de ander bellen terwijl je tv aan het kijken bent. De ander voelt dat en denkt: ‘Blijkbaar ben ik wel de moeite waard, maar toch ook niet echt’.

Kun je geen onverdeelde aandacht voor de ander opbrengen? Dan verlies je al snel de gunfactor.

De kracht van kleine gebaren

Je bouwt een gunfactor op door onverdeelde aandacht en oog voor detail te hebben. Bijvoorbeeld door de ander te verwennen en verrassen. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag. Het zit hem altijd in de kleine dingen. Het zijn nooit de grote cadeaus. Dat went op een gegeven moment. Juist de kleine details zijn belangrijk. Die zie je alleen maar als je alle aandacht hebt. En dat verhoogt de gunfactor enorm.

Zoals je ziet zijn er veel factoren die bijdragen aan de gunfactor. Het is nog best een moeilijk recept. Je moet kunnen ontvangen, oprechte aandacht hebben, zelfspot hebben, veel geven en spontaan zijn.

Natuurlijk hoef je niet meteen alles perfect te doen. Begin klein en bouw het langzaam op. Het ene gaat je waarschijnlijk wat natuurlijker af dan het andere. Houd het vooral bij jezelf. Begin met waar jij al goed in bent. De andere dingen kun je gewoon oefenen.

Je moet dit alles vooral niet gaan overdrijven. Alles wat we besproken hebben, draagt bij aan een gunfactor. Tot je ze gaat overdrijven. Om interessant te zijn, moet je geïnteresseerd zijn. Maar als je alleen geïnteresseerd bent en zelf niets vertelt, werkt het ook niet. Hetzelfde geldt voor kwetsbaarheid. Als je altijd alleen maar kwetsbaar bent, slaat het om in zeiken en gaat het tegen je werken.

Laat het ons weten: Wat versta jij onder de gunfactor?