18 Time Management Tips
Jij leeft gemiddeld 4000 weken. Van deze 4000 weken slaap je ook nog eens één derde deel. Bijna alles in deze wereld is te koop. Helaas is tijd nergens in een winkel te verkrijgen. Geniet van de tijd die je hebt en besteedt deze ‘gekregen tijd’ nuttig.
Wat is time management?
Tijd speelt in jouw leven een belangrijke rol. De uitdrukking ‘gezelligheid kent geen tijd’ geeft al aan dat tijd een subjectief begrip is: voor wie zich verveelt, gaat de tijd langzaam, voor wie zich vermaakt, gaat de tijd snel.
De manier waarop ‘tijd’ wordt ervaren, hangt samen met de (soort) bezigheden die worden verricht en met de omstandigheden waarin dat gebeurt.
“Hoewel tijd onbeperkt ‘in voorraad’ lijkt te zijn, is het in feite een schaars goed. Alles wat een mens doet, kost nu eenmaal tijd. Eten, slapen, werken, luieren, lezen, enzovoorts”
Iedereen heeft steeds te maken met de tijd en met het verstrijken ervan. De manier waarop iemand de tijd ervaart, wordt voor een belangrijk deel bepaald door psychologische factoren. Laat ik beginnen met een voorbeeld.
Voorbeeld #1
Meneer Bakker is directeur van een middelgroot bedrijf dat handelt in elektrische apparatuur voor auto’s. Als hij ’s morgens opstaat begint hij meteen te denken aan wat hij die dag allemaal moet doen. Het valt niet mee om dat uit zijn hoofd te doen.
Iedere dag lijken de afspraken zich op te stapelen. Hij zegt tegen zichzelf: ‘Vandaag wordt het weer erg druk. Dat wordt weer laat vanavond.” Op zijn werk gekomen, kijkt hij zijn agenda in, die hij het liefst zelf bijhoudt. Zijn secretaresse heeft al aangeboden dat voor hem te doen, maar hij is bang dan het overzicht te verliezen. Regelmatig maakt meneer Bakker dubbele afspraken, hetgeen hem een hoop stress oplevert.
Iedere ochtend vergadert hij eerst met zijn medewerkers, die hij persoonlijk wil instrueren. Zijn onderdirecteur vertrouwt hij die klus niet toe. Nog voor de lunch is meneer Bakker al moe van het geregel.
Pauzes zijn belangrijk
Doordat hij zijn agenda volplant blijft er meestal geen tijd over voor een pauze. En als hij wel pauze heeft, benut hij die om problemen van zijn medewerkers op te lossen. Bijna iedere dag duikt er wel iets op waar zijn bemoeienis bij nodig is. Na de lunchtijd gaat hij meestal weer op pad naar zakenafspraken.
Altijd bereikbaar
Om voor iedereen bereikbaar te blijven neemt hij natuurlijk zijn mobiele telefoons mee. Éen voor zijn werk en één voor zijn privé leven. Aan het einde van de middag voelt meneer Bakker zich meestal zeer gespannen. Op veel van zijn afspraken komt hij te laat doordat hij nog allerlei onverwachte werkzaamheden tussendoor moet verrichten.
Gespannen en gejaagd
Als hij ’s avonds thuiskomt, valt hij steevast uitgeput neer op de bank, zonder het gevoel te hebben zijn dag nuttig te hebben besteed. Hij heeft alleen maar, onder een voortdurende tijdsdruk, achter de feiten aangelopen. Meneer Bakker heeft steeds in gedachten dat hij het erg druk heeft. Daardoor voelt hij zich gespannen en gejaagd.
Afgezien van het feit dat hij een aantal spanningsvolle gedachten heeft, doet hij ook een aantal dingen minder verstandig, zeker voor iemand die snel ‘gestrest’ raakt door een overvolle agenda.
“In het verhaal van meneer Bakker valt aan het einde het woord tijdsdruk. Dat woord geeft aan dat (het gebrek aan) tijd (het schaars zijn van tijd) op hem drukt. Tijdsdruk op zichzelf kan geen kwaad. Veel mensen hebben een bepaalde tijdsdruk nodig om tot een prestatie te komen. Teveel tijdsdruk (mogelijk ervaren als tijdgebrek) levert echter negatieve stress op, waardoor het functioneren wordt bemoeilijkt”
Die overbodige stress is te vermijden door het goed indelen en plannen van de werkzaamheden. Wie het verhaal van meneer Bakker goed leest, ziet dat hij een aantal zaken niet goed heeft geregeld.
Verandering van gewoonten
Adviezen om meer tijd te krijgen zijn gemakkelijker gezegd dan gedaan. De eerste stap is het nauwkeurig inventariseren van wat we doen, en wanneer. Om ons tijd- en takenmanagement te kunnen verbeteren, de tweede stap, zullen we hierna inventariseren welke veranderingen in ons gedrag gewenst zijn. Eerst weer een voorbeeld:
Voorbeeld #2
Mevrouw Boot is huisvrouw. Haar man werkt overdag, terwijl zij de zorg heeft voor vier kinderen, allen tussen de een en zes jaar oud. De twee oudsten gaan al naar de basisschool, terwijl de twee jongste nog thuis zijn.
Mevrouw Boot heeft haar handen vol aan het huishouden, dat ze tot in de puntjes wil verzorgen. Ze heeft zo haar vaste bezigheden, maar vaak worden deze onderbroken doordat er een buurvrouw aan- of opbelt met de vraag of mevrouw Boot misschien met een klus in huis kan helpen.
Weigeren van verzoekjes
Mevrouw Boot is namelijk erg handig, zowel met naald en draad als met hamer en betonboor. Ze kan een verzoek om hulp niet weigeren, en steevast legt ze haar werk opzij om een klus voor een ander te klaren. Later op de dag moet ze haar eigen werk dan weer inlopen, wat niet meevalt.
Mevrouw Boot speelde vroeger vaak piano en deed graag aan sport, maar door de drukte komt dat er meestal niet meer van. Dikwijls weet ze ’s morgens niet waar ze ’s avonds mee zal eindigen, maar altijd werkt ze door tot het werk van die dag in haar ogen af is. Alleen: echt af is het nooit! En de kinderen eisen natuurlijk ook de aandacht op.
Zuchtend laat mevrouw Boot zich iedere avond doodmoe op haar bed vallen, waar haar echtgenoot al heerlijk in dromenland vertoeft. Hij werkt al zo hard en ze wil hem niet lastigvallen met haar problemen. Maar toch beseft ze dat het zo niet langer kan. Ze heeft helemaal geen tijd meer voor zichzelf en voelt zich steeds meer uitgeput.
Wat is nu werkelijk belangrijk?
Op een ochtend belt een oude vriendin op. Voor mevrouw Boot het weet, stort ze haar hart uit. De vriendin weet raad. Mevrouw Boot moet eens gaan bekijken welke activiteiten ze werkelijk belangrijk vindt en welk werk wat minder dringend of zinvol is. Ze moet meer ruimte krijgen om aan zichzelf toe te komen.
Mevrouw Boot neemt het advies ter harte. Ze maakt een lijstje. Ze wil minder tijd aan het huishouden besteden, zoals koken en strijken, aan het helpen van vriendinnen, en het telefonisch raad geven aan vriendinnen.
Ze wil meer tijd spenderen aan sporten, piano spelen, en uitgaan met een vriendin. Zo gezegd, zo gedaan, lijkt het. Maar er steekt een volgend probleem de kop op. Mevrouw Boot weet nu wel wat ze wil, maar nog niet hoe ze dat moet bereiken. Mevrouw Boot krijgt van haar vriendin een lijst met adviezen opgestuurd.
Ideale weekplanning
In een schrift noteert ze welke van die adviezen ze wil gaan toepassen. Daarna bedenkt ze hoe ze graag wil dat haar week eruit gaat zien en maakt ze een ideale weekplanning. Wat betreft het eten plant ze het menu bijvoorbeeld steeds een hele week vooruit. Dat scheelt haar getob over wat ze iedere dag eten moet.
Activiteiten die niet strikt noodzakelijk zijn, laat ze achterwege, of doet ze minder vaak. Zo besluit ze bijvoorbeeld de ramen niet iedere week, maar iedere maand te lappen. Haar buurvrouwen laat ze, als die weer hulp komen vragen, weten dat ze haar tijd anders gaat indelen. Vanaf nu gaat ze niet meer alle klussen voor hen opknappen en als ze al iets doet maakt ze daarvoor een afspraak. Wegens de grote drukte krijgt haar eigen werk voorrang.
“In haar nieuwe weekagenda heeft mevrouw Boot ruimte vrijgehouden voor haar hobby’s piano en sport”
Haar echtgenoot vindt het geen enkel probleem de kinderen twee keer per week naar bed te brengen, zodat zij die avonden vrij heeft. Hij is verbaasd dat zij dat nooit eerder heeft gevraagd en dacht juist dat zij liever zelf de kinderen naar bed bracht.
Tijd voor ontspanning
Werken tot midden in de nacht is er niet meer bij. Mevrouw Boot stelt een uiterste grens bij negen uur. Daarna neemt ze tijd voor ontspanning. Hoewel ze hiermee soms moet smokkelen, blijkt ze meestal voor een groot gedeelte klaar te zijn met haar werk.
Na een week te hebben gewerkt met het nieuwe schema en haar nieuwe gewoonten, voelt ze zich een stuk beter en uitgerust. Ze heeft niet meer het gevoel voortdurend tijdgebrek te hebben. Voor de kinderen kan ze zelfs meer rust opbrengen dan vroeger het geval was. Ze beseft dat sommige dingen moeten, maar veel dingen juist kunnen of mogen.
Het voorbeeld van mevrouw Boot laat zien dat het niet genoeg is om te weten wat we willen veranderen in ons tijdmanagement. We moeten ook ons gedrag (en onze gewoonten) veranderen om daarin te kunnen slagen. Maar hoe?
18 time management tips
Hieronder volgen 18 time management tips om zorgvuldiger met jouw tijd om te gaan. Deze 18 tips kunnen effectiever worden ingezet als het voor jou duidelijk is, waaraan je precies jouw werktijd besteedt.
“Het is bijvoorbeeld mogelijk dat jouw taakbelasting te zwaar is. Het is ook mogelijk dat tijdgebrek te maken heeft met jezelf, dat je bijvoorbeeld niet goed nee durft te zeggen, dat jij je verplicht voelt om aan sociale activiteiten deel te nemen, dat je moeilijke taken uitstelt of dat jij jouw prioriteiten onvoldoende bewaakt”
Dergelijke ontdekkingen helpen jou om uit het onderstaande overzicht die tips te kiezen die jou het beste helpen. Succes!
1. Planning en prioriteiten
De eerste en wellicht ook de belangrijkste strategie voor time management is een goed systeem voor planning. Schaf een schrift aan voor planning en prioriteit. Hierin worden voortaan belangrijke notities, activiteitenlijsten, deadlines, prioriteiten, persoonlijke aantekeningen van vergaderingen, notities van gesprekken, etc. vermeld.
Time management tip op je werk
Kortom, dit schrift vergezelt jou bij alle belangrijke activiteiten (op het werk). Afgehandelde punten worden weggestreept. Nieuwe actiepunten worden toegevoegd. Activiteitenlijst: Op een lege bladzijde wordt begonnen met het aanleggen van een lijst van alle activiteiten die binnenkort of in de toekomst uitgevoerd moeten worden. De activiteiten worden genummerd, Indien er deadlines zijn afgesproken, worden deze ook vermeld.
Voorbeeld: Activiteitenlijst, 8 september 2018 Jan (077-84 ) bellen i.v.m. begroting Jaarverslag afronden (uiterlijk 6 november) Opstellen notitie ‘ziekteverzuim’ Agenda opstellen voor plenaire vergadering (14 oktober bij José inleveren) Afspraak maken met André, voor overleg Financieel overzicht corrigeren etc.
Uitgevoerde activiteiten worden (aan het einde van de werkdag) weggestreept. Na een maand worden de resterende activiteiten in een nieuwe lijst opgenomen en van een nieuw nummer voorzien.
Time management matrix
Een activiteit kan belangrijk of onbelangrijk zijn, urgent of niet urgent. Belangrijk wil zeggen: essentieel voor uw functie. Urgent wil niets anders zeggen dan dat de activiteit aan tijd gebonden is. Beide begrippen worden vaak verwisseld.
Mensen storten zich op urgente maar routinematig klussen. Belangrijke maar niet-urgente activiteiten worden niet gepland. Daardoor komt je met de belangrijke activiteiten in tijdsnood.
De volgende matrix/ leidraad kan worden aangehouden:
ACTIVITEIT ACTIE
Belangrijk en urgent Zelf direct doen
Belangrijk, maar niet urgent Plannen en bewaken
Urgent, maar niet belangrijk Delegeren/ uitbesteden
Niet belangrijk, niet urgent Niet doen
2. Planning van activiteiten
De volgende drie stappen helpen je om jouw activiteiten te plannen: Reserveer drie kwartier op de eerste ochtend van iedere werkweek voor planning.
“Neem dan de activiteitenlijst voor je. Voeg eventuele nieuwe activiteiten toe. Streep uitgevoerde activiteiten weg. Ga na welke activiteiten belangrijk en/of urgent zijn. Deel grotere klussen op in subdoelen. Stel een globale planning op van activiteiten die jij deze week wilt gaan uitvoeren”
Reserveer het laatste kwartier van jouw werkdag voor planning: Neem de activiteitenlijst voor je. Ga na wat je vandaag uitgevoerd hebt en streep dit weg van de activiteitenlijst. Ga na welke activiteiten belangrijk/urgent zijn. Bepaal direct welke activiteiten je morgen gaat uitvoeren.
Reserveer de eerste twintig minuten van iedere werkdag voor planning: Neem de activiteitenlijst voor je. Schat de tijdsduur van de activiteiten en plan ze over de dag.
“Tip: Op welke dagdelen/tijdstippen werk jij het beste? Iedereen kent pieken en dalen in de energiehuishouding. Veel mensen zijn ’s ochtends het fitst. Veel mensen kennen een dip na de lunch. Houd daar rekening mee”
Bepaal op welke dagdelen/tijdstippen jij het beste intellectuele inspanning met veel concentratie kunt verrichten. Bepaal op welke dagdelen/tijdstippen jij het beste routineklussen, gesprekken of lichamelijk actieve karweitjes kunt uitvoeren. Simpel voorbeeld: Begin de dag met de belangrijkste klussen.
3. Aantekeningenboek
Hetzelfde schrift wordt gebruikt om aantekeningen te maken van besprekingen, voorbereidingen van besprekingen, notities van telefoongesprekken, notities van afspraken, etc.
Dit schrift ligt voortdurend op jouw bureau. Aantekeningen met datum kunnen zo snel worden gemaakt. Aan het einde van de dag worden notities die niet meer van belang zijn en activiteiten die zijn uitgevoerd, weggestreept.
4. Uitstellen
Leer je bewust te worden van activiteiten die je uitstelt. Elk van deze activiteiten vraagt een zorgvuldige analyse van de reden waarom jij deze activiteit uitstelt. Een manier om dit te doen is je voor te stellen dat je deze activiteit uitvoert en daarbij na te gaan wat je ervan weerhoudt om dit te doen. Wees vooral attent op het uitstellen van moeilijke taken met een hoge prioriteit.
5. Eén taak
Dwing jezelf om voortaan met één taak tegelijkertijd bezig te zijn.
6. Pauze, werk, vrije tijd
Plan pauzes in. Stel voor jezelf het aantal werkuren vast en houd je hieraan. Benut de vrije tijd en pauze ook daadwerkelijk als vrije tijd (niet als extra werktijd).
7. Tijdrovende, dagelijkse taken
De meeste tijd verdwijnt in onbelangrijke, tijdrovende taken zoals administratie etc. Zoek oplossingen om de tijdsinvestering in deze taken te reduceren, bijvoorbeeld door taken te delegeren.
Wees je ervan bewust dat deze taken vaak wel gestructureerd zijn maar het echte nadenkwerk en creatieve taken met een hoge prioriteit vaak niet. Zoek middelen om de dagelijkse, repetitieve taken te reduceren en plan en structureer jouw tijd voor moeilijke taken met een hoge prioriteit (zie ook tip 1).
8. We-hebben-het-altijd-zo-gedaan-syndroom
Een aantal taken kan net zo efficiënt worden uitgevoerd in minder tijd door een nieuwe en andere aanpak. Ga na of dit het geval is bij steeds terugkerende taken. Vermijd dit “We-hebben-het-altijd-zo-gedaan-syndroom”.
9. Bureau
Een niet opgeruimd bureau leidt af, je pakt een notitie op of ziet een brief liggen terwijl je daar feitelijk helemaal niet mee bezig was. Sterker nog, een niet opgeruimd bureau nodigt uit tot herhaling: je blijft bezig met