5 waardevolle tips tegen angst
20 augustus 2013 
in Angst
3 min. leestijd

5 waardevolle tips tegen angst

Angst ervaren, is heel normaal. Het waarschuwt voor gevaarlijke situaties. Je hartslag en ademhaling versnellen, je bloeddruk stijgt en spieren spannen zich. Je lichaam is klaar om in actie te komen: vluchten of aanvallen.

Maar, wat als je angst niet reëel is? Je al bang wordt bij de gedachte aan mensenmassa’s, boodschappen doen, vliegen, de telefoon opnemen, alleen zijn, de toekomst enzovoort? Je lichaam hier zo heftig op reageert en je in paniek raakt?

Je gaat zweten, trillen, wordt licht in je hoofd, krijgt geen adem meer en hebt zelfs hartkloppingen? Er is dan waarschijnlijk sprake van een angststoornis.

Zo’n 20% van alle Nederlanders heeft hier ooit in zijn leven mee te maken. In dit artikel 5 nuttige tips tegen angst.

Ervaar je soms een extreem gevoel van angst? In een drukke rij bij de kassa, als je een toespraak moet houden óf ben je bang dat je huis afbrandt?

Om grip op je angst te houden, is het handig te weten wat je bang maakt.

Breekt het zweet je uit als je een praatje moet houden? Waarschijnlijk komt dat niet doordat alle ogen op je zijn gericht. Je bent bang wat de aanwezigen van je denken óf een slecht figuur te slaan.

Wil je je angst de baas blijven?

Dan kan het helpen een zogenaamd ‘angstdagboek’ bij te houden. Schrijf daarin wat je doet, wat er speelt en wat je voelt als angst je plotseling overvalt. Op die manier is het gemakkelijker te achterhalen wat je bang maakt en dat helpt je om je angst tegen te gaan.

Wat is eigenlijk het ergste dat je kan overkomen in een bepaalde situatie? Bedenk dat eens voor jezelf. De kans is groot dat je gedachten niet reëel zijn. Je houdt bijvoorbeeld een toespraak voor je werk. Je bent bang dat de aanwezigen denken: ‘Wat een slechte spreker’. Okay, wat kan je vervolgens overkomen? Verlies jij dan je baan?

Meestal is het allemaal niet zo dramatisch. Er zijn meer sprekers die geen volle zalen trekken zonder verdere consequenties. Maar stel, het ergste scenario komt uit. Je speech was ronduit slecht en je wordt ontslagen. Je kunt vervolgens reageren in de trant van: ‘Krijg ik ontslag vanwege een slechte toespraak? Dat is onredelijk.

Mocht dat echter de reden voor mijn ontslag zijn dan werk ik liever ergens anders’. Dergelijke scenario’s kun je ook beschrijven in je dagboek. Het helpt je inzien dat je gedachten meestal niet stroken met de realiteit.

Angst kan zo bedreigend overkomen dat je al snel geneigd bent situaties die je bang maken te ontwijken. Doe dat liever niet. Je loopt het risico dat je angst steeds groter wordt.

Zoek juist de situaties die je bang maken op. Realiseer je dat je paniek en de lichamelijke klachten als onrust, trillen, zweten en een droge mond na een tijdje ook weer overgaan.

Of maak expres fouten en controleer de gaskraan maar 5 keer en geen 10 keer.

Door de confrontatie met je angst aan te gaan, ervaar je dat het allemaal best meevalt. Want, zijn je bange vermoedens uitgekomen? Je zult merken dat door de confrontatie met je angst aan te gaan je juist sterker wordt.

Een advies als praten over je angst lijkt een open deur. Toch lucht praten met familie vrienden en bekenden vaak op. Het helpt je stress te verminderen. Onder andere doordat je bent afgeleid en je aandacht even richt op andere zaken dan je angst en dat is wel zo fijn.

Ook kunnen gesprekken met anderen en/of lotgenoten ertoe bijdragen meer inzicht te krijgen in je persoonlijke situatie.

Schud de schaamte van je af, want je bent heus niet de enige die angst heeft.

Ruim 1 miljoen Nederlanders krijgt er in zijn of haar leven wel eens mee te maken. Praat over je angstgevoelens en veroordeel jezelf niet, want dat maakt je angst vaak alleen maar erger.

Om je angst te vergeten, lijkt vluchten in alcohol en drugs soms de enige uitweg. Ogenschijnlijk voelt het alsof de drank en verdovende middelen je rustiger maken, maar het tegendeel is waar. Ze versterken juist je emoties, zoals angst.

Daarbij loop je door in alcohol en/of drugs te vluchten een nieuw probleem te creëren. Immers, volgens onderzoeken kampt 30% van de mensen met een angststoornis met alcoholproblemen en depressiviteit. Kies er juist voor gezond te eten en regelmatig te leven met volop beweging. Dat zet meer zoden aan de dijk dan vluchten voor je angst in alcohol en/of drugs.

Soms is een angst zo heftig dat de bovenstaande tips niet helpen. Aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken. Neem bijvoorbeeld contact met je huisarts op en overwin stapsgewijs je angst.

Zeker, het is niet eenvoudig, maar wel de moeite waard. Bedenk hoe prettig het zal zijn als angst niet langer je leven bepaalt. Maar, hoe het voelt om zelf de touwtjes weer in handen te hebben. Je niet meer schamen en niets meer hoeven laten… gewoon heerlijk vrij van angst zijn.

Meer artikelen over persoonlijke groei