Hoe houd je focus?
Mindfulness
Albert & Tonny
Mindfulness
12/19/2020
9 min

Hoe houd je focus?

12/19/2020
9 min

Hoe houd je focus?

Voor ondernemers draait het uiteindelijk altijd om één ding: groei. Om daadwerkelijk te groeien, is het belangrijk om focus te houden. Maar hoe doe je dat?

Focus houden is een probleem waar menig ondernemer tegenaan loopt. Vaak komt het doordat ondernemers veel te veel ideeën hebben. Je ziet mogelijkheden, producten en kansen. Overal zie je potentie. Vaak is dat ook de reden dat je ondernemer bent geworden. Je wilt iets creëren dat groter is dan dat je zelf bent.

Zodra je moet gaan kiezen tussen de honderden ideeën die je hebt, treedt er verliesaversie op. Als je één idee kiest, kies je die andere 99 niet. Je hebt dan 99 keer verlies ten opzichte van één keer winst.

Hoe houden wij zelf de focus?

Tonny heeft zelf niet echt te maken gehad met het probleem dat hij te veel ideeën had. Sinds het begin van zijn bedrijf heeft hij hetzelfde product, dezelfde website, dezelfde weggever en dezelfde strategie. Hij maakt het alleen elke maand een stukje beter. Achteraf is dat een hele succesvolle strategie. Als je wat meer focus wilt hebben, is het goed om wat koppiger te worden.

Albert vindt het jaloersmakend hoe Tonny met zijn business omgaat. Hij is van sterrenbeeld een tweeling. Daarom doet hij veel dingen automatisch in tweevoud. Het heeft gedeeltelijk met angst te maken. Er moet altijd een backdoor zijn. Twee websites, één laptop waar hij graag mee werkt, maar een andere voor presentaties. Het gaat heel ver en dat maakt alles ook heel onrustig.

Focus houden is soms een beetje pijnlijk

Het probleem met focus houden wordt bij de IMU op kantoor ook wel het probleem van potentie genoemd. Alles heeft potentie, maar je kunt niet alles doen. Als je alles doet, doe je eigenlijk niets. Als alles belangrijk is, is eigenlijk niets belangrijk. Het is niet moeilijk om focus te houden, maar het voelt pijnlijk om niets te doen met alle andere ideeën.

Focus houden betekent dat je datgene dat je doet steeds een niveau hoger gaat doen. Je moet dus ook dingen gaan doen die je nog niet eerder hebt gedaan. Het kan een beetje spannend worden. Je moet jezelf gaan ontwikkelen en moeilijker werk gaan doen.

Als je jezelf kunstmatig uit de focus houdt en van alles en nog wat aan het doen bent, dan merk je op een gegeven moment dat je alleen nog maar dingen doet die je makkelijk vindt. Je doet alleen maar dingen die je eerder hebt gedaan en die niet meer zo spannend voor je zijn. 

Zodra het spannend wordt en je een niveau dieper gaat, komt er een soort afweermechanisme. Het gaat een beetje pijn doen. Daarom stop je er weer mee en ga je weer iets nieuws starten. Je kunt zo weer die eerste tien veilige stappen gaan zetten. Je gaat bijvoorbeeld weer een product maken. Product creatie is lekker veilig. Als alles te veilig voelt, brengt het je vaak niet verder.

Het verschil tussen dringend en belangrijk

urgent, snel, tijd, taken, doelen

Om focus te houden, moet je het verschil inzien tussen urgent en belangrijk. Misschien ken het kwadrant van Covey wel uit zijn boek The Seven Habits of Highly Effective People.

Zeker in deze tijd zien we dat steeds meer mensen zichzelf verliezen doordat ze steeds achter de urgente dingen aanrennen. Uiteindelijk vertonen ze veel uitstelgedrag, waardoor de belangrijke dingen die ze eigenlijk zouden moeten doen er niet van komen.

Mensen zijn vooral nog bezig met de dringende dingen. Onder tijdsdruk werken geeft soms even een fijn gevoel. Mensen zijn verslaafd aan het altijd maar druk hebben. Ze voelen zich hierdoor belangrijk en interessant.

Wil je focus houden, dan moet je jezelf afvragen wat er nu werkelijk belangrijk is in je leven. Dat is uiteindelijk altijd gebaseerd op een dieper liggende drijfveer. Op jouw waardes.

Door het verschil in te zien tussen dringend en belangrijk kun je beter focus houden.

Vaak worden dringende dingen veroorzaakt door andere mensen. Ze staan in je nek te hijgen en willen dat is nú gebeurt. Anders loopt hun wereld in de soep. Maar dat is meestal niet jouw wereld.

Datzelfde gebeurt bijvoorbeeld ook bij e-mailverkeer. Veel mensen verliezen hun focus doordat ze de hele dag door hun e-mail checken. Maar dat is ook de wereld van anderen. Het zijn berichtjes van anderen die dringend op jouw antwoord zitten te wachten. Maar is het ook waar jij mee bezig wilt zijn? Door het verschil in te zien tussen dringend en belangrijk kun je beter focus houden.

Waar gaat jouw vuur van branden?

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel time management trainingen waarin je leert om meer focus te hebben. We zouden uren kunnen praten over hoe je omgaat met afleidingen op je mobiele telefoon. Of over hoe je omgaat met social media verslaving. Maar uiteindelijk zijn het allemaal symptomen. Uiteindelijk betekent focus dat je exact weet waar bij jou het vuur van gaat branden. Zodra je dat weet, weet je ook wat jou te doen staat.

Focus is een Grieks woord. Het betekent haard. Voordat we tv hadden, was alle meubilair in huis gericht op de haard. De haard was altijd het centrale punt in ieder huishouden. Dat is een mooie vergelijking voor je focus. Het is het centrale punt en dat is waar het vuur brandt. Hoe dichter je bij je focus komt, hoe warmer het wordt.

Je doet er als ondernemer heel goed aan om precies te weten wat jouw middelpunt is. Wat zou jij nu moeten doen? Wat is jouw business in de kern? Wat is de meest gefocuste vlam? Het is net als met licht. Hoe meer je licht focust, hoe sterker het wordt. Dat is wat je wilt hebben als ondernemer. Wat is de kern? Wat zou je echt moeten doen? Hoe kun je je daar niet door laten afleiden? Dat is de focus.

Waar zeg jij ‘ja’ tegen?

voldoening, waardering, blij, duimen

Om meer focus te houden, is het belangrijk dat je je grenzen leert aan te geven. Je hoort het vaak in de wereld van time management: je moet assertiever worden, ‘nee’ leren zeggen en alles wat daarbij hoort.

Het gaat niet zozeer over dat je ‘nee’ leert zeggen, maar juist waar je ‘ja’ tegen zegt. Hoe duidelijker jij je vuur hebt en weet waar je 100% voor gaat, hoe meer warmte jij gaat uitstralen. Mensen die iets anders van je willen, komen dan niet eens bij je in de buurt, want dan branden ze zich al.

Als jij precies weet wat je wilt, ben je ook niet zomaar op andere gedachten te brengen. Mensen voelen dat van tevoren al. Hoe duidelijker jij ‘ja’ zegt tegen je focus, hoe makkelijker het is om je grenzen aan te geven.

Laat jij jezelf afleiden?

Het is heel makkelijk om te zeggen dat anderen je afleiden en jij daardoor niet gefocust kan zijn. Maar je moet aan jezelf durven toegeven dat je het vooral zelf bent die je laat afleiden. Misschien wil je je juist wel laten afleiden.

Stel, je hebt een bedrijf en hebt een hele specifieke niche gekozen. Je hebt een heel specifiek product voor een hele specifieke doelgroep. Dat kan je werk heel makkelijk maken. Je hoeft alleen maar dingen te doen die eraan bijdragen dat jij jouw doelgroep bereikt. Alles wat daar niet mee te maken heeft, hoef je niet te doen.

Je kunt een business dan heel snel gaan verdiepen. Je kunt heel snel je eigen niveau vergroten. Maar wanneer je als ondernemer dat soort stappen gaat zetten, gebeurt er vaak iets. Je krijgt een stemmetje in je hoofd dat zich afvraagt wat er gebeurt als het fout zou gaan.

Zolang iets in je hoofd potentie heeft, voel je je gelukkig. Maar zodra je wordt geconfronteerd met het feit dat die potentie misschien wel niet zo groot is, voelt het een beetje als falen. Je wilt niet dat het fout gaat, dus ga je manieren verzinnen om dat te voorkomen. Bijvoorbeeld door je niche breder te maken.

Je gaat je business verbreden door meerdere producten aan te bieden en je te richten op een bredere doelgroep. Je laat je afleiden door e-mail, telefoon en andere mensen. Het zijn allemaal dingen die je kunstmatig aan de oppervlakte houden, zodat je niet wordt geconfronteerd met de echte diepte waar het succes van je business zit.

Focus om je passie te blijven volgen

Focus draait om het vuur dat in je zit. Daar hoort ook een stukje passie bij. En in die passie zit weer een verlangen. Je wilt ondernemer zijn. Je vindt het fijn om de wereld in te gaan met datgene waar jij enthousiast over bent. Maar vertaalt vanuit het Grieks betekent passie ook ‘lijden’.

Levenslust en lijden horen bij elkaar. Je kunt ze niet los van elkaar zien. Het is net als bij Yin en Yang. Als je vol passie voor iets gaat, weet je dat je gaat lijden. Je weet dat het ergens misgaat en je moet afzien. Je moet door grenzen breken en dingen doen die anderen nooit hebben gedaan. Anders kun je nooit succesvol worden. Iedere succesvolle ondernemer is per definitie onconventioneel. Die wil zich niet conformeren aan die grijze massa.

Als jij jouw passie volgt, moet je vechten tegen de grijze massa die niets liever wil dan jou klein houden. Ze zien dat je anders bent dan de rest en daardoor vinden ze je bedreigend. De werkelijke focus die je wilt hebben is om juist bij je vuur te blijven en door te gaan met datgene waar jij gepassioneerd over bent.

Meer focus zorgt voor sneller resultaat

Je kunt focus vergelijken met een stromend bergriviertje. Beeld je een kronkelend riviertje in, wat soms hele wijde bochten heeft, maar ook sommige hele smalle bochten. Het water stroomt over het algemeen het snelst in de hele smalle stukjes. De smalle bochtjes waar het water snel stroomt, slijten op den duur steeds meer uit. Uiteindelijk worden het ruime bochten, waardoor het water minder snel gaat stromen.

Dat kun je vergelijken met je business. Als je smal blijft – heel gefocust en heel gericht – dan ben je heel krachtig. Zelfs zo krachtig dat je paden kunnen inslijten en je iets nieuws kunt creëren.

rivier, pad, kronkelen, water

Hoe ziet dat er dan uit in je business? Stel, je verkoopt hardloopschoenen. Niet zomaar hardloopschoenen, maar heel specifiek rode hardloopschoenen van Nike voor dames. Daar ben je de allerbeste in en je verkoopt niets anders. Doordat jij je volledig focust op dat ene product, kun je de allerbeste prijs, extra’s en service aanbieden. Je kunt je hele website zo optimaliseren dat mensen die in Google zoeken naar ‘rode hardloopschoenen van Nike voor dames’ meteen bij jou terechtkomen. Wanneer je een heel specifiek product hebt, zul je zien dat je veel sneller aan de top van jouw markt zit, hoe klein die markt ook is.

Als je zo succesvol bent, ga je merken dat je op een gegeven moment regelmatig mailtjes krijgt van mensen die vragen of je toevallig ook gele hardloopschoenen hebt. Daar is niets mis mee, zolang het een logische keuze is om iets toe te voegen aan je business. Het gevaar zit erin dat je in het begin meteen ook al die gele, blauwe, paarse en groene schoenen moet gaan verkopen, omdat je denkt dat daar misschien ook wel vraag naar zal zijn. Dat zorgt voor een versplintering van je focus.

Als je geneigd bent om meteen al die kleuren in één keer op te nemen in je assortiment, komt dat voort uit angst. Als je nu die rode Nike hardloopschoenen voor dames hebt, zijn er misschien maar 10 mensen in Nederland die dat willen. Maar je hoeft je niet te laten beperken door alleen in Nederland te gaan verkopen. Je kunt ook verschepen over de hele wereld. Dan wordt die markt ineens een stuk groter.

Laat je niet afleiden door angst

Veel ondernemers zijn bang dat hun markt niet groot genoeg is. Of ze vertellen zichzelf allerlei verhalen over of iets wel of niet gaat lukken. De enige manier om erachter te komen of iets werkt, is door achter je laptop te gaan zitten en in volle focus aan het werk te gaan. Dan gaat het daadwerkelijk lukken.

Als iets niet het potentieel had om succesvol te worden, dan ga je daar ook achter komen. Wanneer je idee faalt, moet je een ander business plan of product verzinnen. Of iets heel anders doen, zoals terug in loondienst gaan. Dat is een hele pijnlijke confrontatie. Zolang je de confrontatie nog even kunt uitstellen door je e-mail te checken, je WhatsApp te checken en andere dingen te gaan doen, blijf je in een veilige modus.

Wil jij voortaan beter je focus behouden? Ga dan op zoek naar jouw kern. En laat je niet afleiden. Niet door andere mensen en al helemaal niet door jezelf. Sta het jezelf niet toe om afgeleid te raken.

Reacties