Mentale vermoeidheid door stress, zo voorkom je dat!
28 januari 2016 
in Stress
3 min. leestijd

Mentale vermoeidheid door stress, zo voorkom je dat!

Mentale vermoeidheid door stress voorkomen? Wanneer je lichamelijk moe bent, ga je meestal slapen. Maar wat doe je als je geestelijk bent uitgeput? Dat is gelukkig niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt. Al met een aantal eenvoudige veranderingen in je dagelijkse gewoonten, lukt het je om jouw geestelijke veerkracht (weer) op peil te krijgen. Want het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dat je mentaal afgemat raakt.

Stress gaat mentaal met je aan de haal

Langdurige negatieve spanning kost jouw lichaam onnodig veel energie. Het kan een hele verzameling zijn van emotionele stemmingen die jouw leven gaan bepalen. Vaak is het een combinatie van zorgen maken, irritatie en verdriet voelen, teveel of weinig uitdaging hebben en gestuurd worden door de meest uiteenlopende angsten.

Zeker in deze tijd word je geconfronteerd met veel onzekerheden. Stress is het mechanisme in jouw lichaam wat juist helpt om veerkrachtig met die onverwachte omstandigheden om te kunnen gaan.

In deze blog krijg je een aantal tips hoe je jouw mentale flexibiliteit kunt verhogen en mentale vermoeidheid in de toekomst te voorkomen.

Emotionele indrukken leren uitdrukken

Zodra je iets dwars zit; vind dan een manier om het te ventileren. Zelfs de kleinste frustraties of irritaties hebben de neiging om zich op te stapelen. Wanneer dat te lang duurt, dan komt er, vaak op een ongelegen moment, een buitenproportionele lading frustratie naar buiten. Volgens een recent onderzoek van de Harvard University is er een duidelijke relatie tussen emoties en stress. (2015 Scoglio)

Vaak moeten dan jouw meest dierbare personen in de omgeving het ontgelden. (Onder het mom; ‘ Die begrijpen het wel…’ )

Je hoeft niet meteen een conflict aan te gaan. Er zijn legio andere manieren die je kunt inzetten om jouw opgebouwde energie naar buiten te brengen; ga sporten, dansen, zingen, de tuin omspitten, de zolder opruimen, schilderen enz. Dan doe je ook nog iets nuttigs met die energie, in plaats van je geliefde mensen of zelfs huisdieren, meestal onbedoeld, te overvallen met jouw spanning of stress.

Buikademhaling geeft direct rust, bij mentale vermoeidheid door stress

Zodra je in de mentale piekermodus komt, dan heeft je lichaam de neiging om ‘ hoog’ te gaan ademen. Je bent in gedachten al aan het vechten of vluchten. Je lijf is zich daarom al aan het klaarmaken voor de strijd…Daarom heb je (in 95% van alle gevallen)  onbewust een snelle hoge ademhaling. Je kunt dat patroon doorbreken door jouw aandacht uit je hoofd naar je buik te brengen.

Om jezelf daarbij te helpen, kan je ook één of twee handen op je navel leggen. Begin met een krachtige zucht of uitademing. Wacht vervolgens tot dat je lichaam zelf aangeeft dat het weer zuurstof nodig heeft. Als het goed is dan voel je een beweging in je buik. Je kunt jezelf ook voorstellen dat je naar een poes kijkt die ligt te slapen in de vensterbank. Dan zie je die buik heel langzaam bol worden, vervolgens vlakt die buik af. Dan komt er een adempauze en pas daarna wordt die buik weer bol.

Verleng dus jouw uitademing. Geef jezelf letterlijk en figuurlijk een adempauze. Hierdoor komen jouw gedachten ook meer tot rust, waardoor ook je ademhaling zich zal vertragen. Dit doorbreekt de piekercirkel.

Muziek doorbreek de mentale stormen in je hoofd

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet van muziek houdt. Iedereen heeft wel zo zijn favoriete deuntje. Ieder kind zingt en klapt. In elke cultuur op deze wereld is muziek een belangrijk onderdeel van hun leven. Dat is niet voor niets.

Muziek herinnert je aan een oorspronkelijk ritme. De klanken brengen je in bepaalde trillingen. En die frequenties hebben direct invloed op jouw stemming. Zet maar eens jouw meest populaire muziek op die je bijvoorbeeld luisterde tijdens een fijne vakantie of een andere prettige ervaring. Wanneer je die geluiden weer hoort, zal het bijzonder lastig zijn om nog in een negatief gevoel terecht te komen.

Maak preventief voor jezelf een playlist met muziekstukken die jou gegarandeerd in een positieve ‘mood’ brengen. De gevorderde luisteraars mogen ook al voorzichtig meebewegen op de muziek. Zacht wiegen maakt oxytocine aan. Dit bindingshormoon heeft een positief effect op het reduceren van stress (Emeny RT universiteit Munchen).

Spoel je spanning door het putje

Volgens een onderzoek van dat gepubliceerd is in the Journal of Personality and Social Psychology, helpt de kracht van water om te ontspannen. Ruim 55 % van de deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ze beduidend minder stress hadden, nadat ze een klets water in hun gezicht hadden gedaan of onder de douche waren geweest.

Deze vorm van ‘ Watertherapie’ helpt je om te revitaliseren en de spanning van je af te spoelen. Het zal wel geen toeval zijn dat de saunacomplexen en wellnesscentra tegenwoordig zo populair zijn. Zodra je een mentaal drukke dag hebt gehad is het van belang om even ‘ watertijd’ voor jezelf in te bouwen. Op het moment dat je jezelf geen tijd meer gunnen voor een kwartiertje watertherapie, dan zou ik me echt zorgen gaan maken. Begin dan weer bovenaan deze blog te lezen, maar dan met je voeten in een warm en comfortabel voetenbadje.

Ik ben heel benieuwd wat jij doet om mentale vermoeidheid te voorkomen. Deel jouw ervaringen hieronder en  ‘like of share ‘ deze blog om je vrienden ook een ontspanmomentje te geven.

Meer artikelen over persoonlijke groei