arrow_drop_up arrow_drop_down
Overleven in een tijdperk vol prikkels? 6 tips
22 juni 2020 
in Stress

Overleven in een tijdperk vol prikkels? 6 tips

We leven in een tijdperk vol prikkels, hoe ga je daarmee om? Er wordt meer informatie geproduceerd dan we ooit kunnen verwerken. En die hoeveelheid informatie neemt nog steeds explosief toe. In 2012 werd er per minuut 48 uur video op YouTube geplaatst. Inmiddels is dat in 2020 opgelopen tot 100 uur video per minuut!

Nu geldt deze overload niet alleen voor Youtubefilmpjes, maar voor alles wat er op je af komt via internet, social media, appjes, televisie en overige media. En dat door het gebruik van smartphones vaak de hele dag door. En dan zijn er natuurlijk ook je gezin, werk, huishouden, familie en vrienden…

Niet eerder in de menselijke geschiedenis was het van zo'n groot belang dat je leert om prioriteiten te stellen. Maar hoe doe je dat? Lees snel verder en ontdek de 6 waardevolle tips die je nodig hebt om in een tijdperk vol prikkels de juiste keuzes te maken. Je winst? Meer overzicht, rust in je hoofd en minder spanningen.

1. Maak een to-do lijst

Het maken van een overzicht, een takenlijst, met wat je allemaal moet doen, klinkt cliché. Maar prioriteiten stellen zonder takenlijst is erg lastig. Het helpt je hoofd leeg te maken en overzicht te krijgen. Zowel wat je werk betreft als je privéleven. Pak een vel papier en pen of maak een online document en schrijf het van je af. Welke activiteiten, taken, klussen, plannen enzovoort moet en wil je allemaal doen. Ben je klaar? Rangschik vervolgens alles op orde van urgentie. Wat moet perse vandaag klaar? Wat kan wachten tot morgen, volgende week of zelfs volgende maand? Door zo'n takenlijst te maken, kun je veel beter prioriteiten stellen, maak je je hoofd leeg en ervaar je minder stress.

2. Niet multitasken

Zorg er vervolgens voor dat je voldoende tijd inruimt per taak. Zo heb je alle tijd om rustig je ding te doen. Immers, soms kan het wat langer duren om iets af te ronden dan je denkt. Ga ook niet tijdens je taak andere kleine activiteiten dien, zoals bellen of je e-mail of social media checken. Niet alleen verslapt je aandacht, maar je verstoort ook je workflow waardoor je meer tijd kwijt bent dan gepland. Dus neem de tijd en ga niet multitasken, want dan loop je het risico de to do's van je lijst niet af te krijgen waardoor je gespannen wordt.

3. Stel grenzen

Prioriteiten stellen, betekent ook je grenzen kennen. Dus geef duidelijk aan wat je kunt, zodat een ander dat ook weet. En zeg ook niet overal ‘ja' op als er een beroep op je wordt gedaan. Hoe leuk je dat ook lijkt. Je wilt ook tijd overhouden voor je hobby's, sporten, kinderen, partner, vrienden enzovoort. Dus, wees duidelijk en stel grenzen en zeg gerust eens ‘nee'.

4. Vraag om hulp 

Anderen vragen om hulp is helemaal geen zwaktebod. Want, zeg nou zelf: alles in je uppie doen, is soms best lastig. Ook als je denkt een kei in bepaalde zaken te zijn. Vele handen maken licht werk. Dus, aarzel niet en delegeer of besteed taken gerust uit. Aan je collega, huishoudelijke hulp, oppas of partner. Je krijgt meer ruimte waardoor je je beter kunt je focussen op wat je belangrijk vindt. Bovendien kun je zo teleurstellingen voorkomen, omdat je anders je werk niet af krijgt.

5. Doe ook wat je energie geeft

Blijf je maar buffelen zonder te doen wat je energie geeft? Dan is de kans groot dat stress zich langzaam in je opbouwt. Je wordt onrustig, voelt je moe en prikkelbaar. Kampt met slapeloosheid, bent rusteloos en hebt gespannen nek- en schouderspieren. Eigenlijk is de puf er wel zo'n beetje uit. Herken je dat? In die situatie wordt prioriteiten stellen steeds moeilijker. Voorkom dat en bouw regelmatig relaxmomenten in je leven in. Maak een heerlijke wandeling, bezoek de sauna, luister naar je favoriete muziek, ga dansen, sporten, voetballen met je kinderen, mediteren, een weekendje weg en uit eten met je partner. Je batterij regelmatig opladen, helpt om te ontspannen, geeft energie en bestrijdt stress.

6. Zorg voor jezelf 

Een gezonde geest woont in een gezond lichaam. Zorg daarom goed voor jezelf. Eet goede en gezonde voedingsmiddelen, drink 2 tot 2,5 liter vocht per dag, sport regelmatig, houd je sociale contacten op peil. Luier zo nu en dan een dagje en slaap voldoende. Zo sta je positief in het leven, voel je je fit, blaak je van de energie en is prioriteiten stellen en naleven een stuk gemakkelijker.

Ik wens je een stressvrij leven in een tijdperk vol prikkels.

PS: Hoe ga jij om met alle prikkels die op je af komen? Deel je tips in de reacties hieronder, daar help je ook weer andere lezers mee. Alvast bedankt!

Hermans anja
Door

Hermans anja

op 22 June 2020

Ik zie hier wel dingen in die ik kan aan passen voor het regelen van mijn werk. Bedankt voor de tips.

Albert Sonnevelt
Door

Albert Sonnevelt

op 23 June 2020

Dank voor je positieve reactie Anja. Ik wens je een leven zonder stress. Warme groet, Albert

TINEKE
Door

TINEKE

op 22 June 2020

Goede morgen Albert, Mijn eerste reactie op jouw schrijven vandaag is: van OVERLEVEN naar SAMENLEVEN. TWEE kunnen MEER dan een. Best wel eens ingewikkeld als ik supergevoelig ben voor prikkels, informatie, geluid, beweging enz enz , terwijl mijn man nergens last van lijkt te hebben. Soms heb ik hierdoor het Living Together Apart gevoel. Ik heb me een tijd best wel schuldig gevoeld dat we niet veel meer SAMEN konden terwijl wij, toen de kinderen nog thuis woonden juist heel veel bewuste SAMEN momenten hadden. Ik heb werkelijk lang moeten oefenen om de prioriteiten in de gaten te houden, de discipline en de overprikkeling. Gelukkig kijkt mijn man televisie met een koptelefoon op, zodat ik ook SAMEN in een kamer mijn eigen ding kan doen. Ik probeer zoveel mogelijk als eerste te doen wat ik nog WEL zelf kan doen. Geen spectaculaire dingen, maar gewoon zelf zo snel mogelijk eerst orde op zaken te stellen, zodat er geen tijd verloren gaat met uitstellen en geen energie aan ergernissen. Het vuil wordt zo snel mogelijk weggebracht en in de tuin de blaadjes geveegd en de dode bloemetjes geplukt en ontdekken dat er veel meer goed is dan ik had gedacht! Het geeft voldoenig als iets weer gelukt is, zonder forceren. Soms lijkt het alsof de tijd vermenigvuldigd wordt als je daarna met dingen bezig kunt zijn waar je blij van wordt en energie door krijgt. Ik heb hier niet voor kunnen leren, maar ben door ervaring hoop ik toch een beetje wijzer geworden. Bedankt voor jouw bemoedigende en bevestigende woorden. Hartelijk groeten van TINEKE 🌈🧑‍🦳👍🍀🌞

Albert Sonnevelt
Door

Albert Sonnevelt

op 23 June 2020

Goedemorgen Tineke, Dank je wel voor het delen van je persoonlijke reactie. Mooi om te lezen hoe jij je weg vindt, hier kunnen andere lezers ook van leren. Warme groet, Albert

Lilian van der Kolk
Door

Lilian van der Kolk

op 22 June 2020

Heel waardevol ik ga het zoveel mogelijk toepassen om niet weeeeer in de stress te schieten. Lieve groet en mijn dank had ik echt even nodig. Lilian .

Albert Sonnevelt
Door

Albert Sonnevelt

op 23 June 2020

Beste Lilian, Dank je wel voor je reactie op mijn artikel. Ik wens je toe dat je de tips kunt toepassen en minder stress ervaart. Warme groet, Albert

Reactie plaatsen