Stress

Wat is stress?

Stress is de lichamelijke en psychische spanning die ontstaat als het verschil tussen moeten en kunnen langdurig te groot is. Deze definitie maakt al meteen duidelijk dat er dus spanning is tussen moeten en kunnen. Moeten impliceert dat je het gevoel hebt dat je geen keuzemogelijkheid hebt.

Waarom heb je stress?

Het mechanisme van stress is bedoeld om je iedere keer in iedere situatie in je leven weer opnieuw te kunnen verhouden ten opzichte van die situatie. Word het in één keer in temperatuur een stuk kouder of warmer, dan moet je lichaam zich daar weer op aanpassen, want die wil steeds 37 graden lichaamstemperatuur houden. En is er plots een sterk geluid in de omgeving, dan ga je je er of voor afschermen of je gaat het geluid uitschakelen.


Realiseer je dat stress niet per se slecht hoeft te zijn. Je hebt het ook nodig om te presteren. Maar als het te lang duurt en je begint dergelijke symptomen van stress te krijgen, dan weet je dat je iets moet gaan veranderen in je omgeving.

Symptomen: wanneer heb je te veel stress?

stress, symptomen, buikpijn door stress

Jezelf slechter kunnen concentreren, sneller geïrriteerd raken en vergeetachtigheid zijn de eerste symptomen waaraan je kunt herkennen dat je gestrest bent.

Daarnaast zijn er een aantal psychische en emotionele symptomen, zoals angst, paniek, fobische klachten en piekeren

Maar stress levert ook fysieke klachten op: Je krijgt last van je darmen of pijn in je onderrug. Stress kan zich ook uiten in een verkoudheid of griep. Pak niet zomaar een pijnstiller, maar zie het als een poging van je lichaam om te zorgen dat het weer terug in balans kan komen. Uiteindelijk is je immuunsysteem te lang onderdrukt geweest, waardoor je vatbaarder bent voor virussen.


De verhoogde mate van stress waar we tegenaan lopen sluipt er langzaam in.  De afgelopen 20 jaar is de beleving van stress en de werkdruk elk jaar met anderhalf procent toegenomen. We leven in een maatschappij met te veel prikkels.  


We denken al snel: “Iedereen heeft weleens stress, het valt allemaal wel mee.” Doordat je langzaam went aan de stress, herken je de signalen moeilijker bij jezelf.

Neem actie als je stress symptomen ervaart 

Stress wordt schadelijk wanneer je het langdurig ervaart. Neem daarom de symptomen van stress heel serieus. Als je de signalen negeert, wordt de reactie van je lichaam steeds intenser. Het begint met kleine dingen zoals een kort lontje en hoofdpijn, maar uiteindelijk kan het leiden tot een burn-out of zelfs een langdurige depressie.


Maak nu de keuze en bouw structurele herstelmomenten voor jezelf in. Het duurt net zolang om stress af te bouwen als het duurde om stress op te bouwen.


Als je nu weet dat je gestrest bent, vraag je dan af hoe lang dat al zo is. En hoe lang houd je jezelf al voor de gek met het idee: ‘Als dit straks af is heb ik geen stress meer’? Of dat je geen stress meer hebt als je een bepaald resultaat hebt gehaald. Hoe lang heb je dat al? Gaat het om dagen, weken, maanden, jaren? Hoeveel langer het duurt, des te verder je er waarschijnlijk in zit en des te meer tijd je zult moeten nemen voor jezelf om daar weer uit te komen.


Samen jouw stressklachten verhelpen?

Wij hebben een gratis minicursus ontwikkeld waarmee jij een eerste eenvoudige stap kunt zetten naar een leven met meer rust en balans.

cursus, leven zonder stress


Ontdek met de minicursus Leven Zonder Stress:

  • Hoe jij jouw stressgedrag kunt herkennen en veranderen
  • Welke verschillende stresstypes er zijn
  • Hoe je makkelijker "nee" kunt leren zeggen 
  • Hoe je sterk en veerkrachtig wordt en de controle kunt nemen over je stress

Neem jezelf en jouw stressklachten serieus en ga direct aan de slag! 

Berichten over Stress:
Keuzestress, hoe ga je ermee om?
1
Keuzestress, hoe ga je ermee om?
Keuzestress, hoe ga je ermee om?
Omgaan met haters en negativiteit
0
Omgaan met haters en negativiteit
Omgaan met haters en negativiteit
6 manieren om je energie hoog te houden
0
6 manieren om je energie hoog te houden
6 manieren om je energie hoog te houden
Wat kun je doen tegen uitstelgedrag?
3
Wat kun je doen tegen uitstelgedrag?
Wat kun je doen tegen uitstelgedrag?
Je veerkracht verhogen
0
Je veerkracht verhogen
Je veerkracht verhogen
Makkelijker 'Nee' leren zeggen
0
Makkelijker 'Nee' leren zeggen
Makkelijker 'Nee' leren zeggen
Hoe kan ik stress verminderen?
0
Hoe kan ik stress verminderen?
Hoe kan ik stress verminderen?
Ben ik gestrest, overspannen of burn-out?
0
Ben ik gestrest, overspannen of burn-out?
Ben ik gestrest, overspannen of burn-out?
Omgaan met zenuwen en nervositeit
0
Omgaan met zenuwen en nervositeit
Omgaan met zenuwen en nervositeit