Psychologie achter online marketing
Online marketing psychologie
Welke rol speelt psychologie in online marketing? We hebben een vraag binnengekregen over hoe je je doelgroep kunt benaderen en welke manieren je daarvoor kunt gebruiken. En hoe zorg je ervoor dat je doelgroep zich ook echt aangesproken voelt? Daar gaan we het over hebben in deze blog.
Er zijn heel veel marketingtips over hoe je aan klanten komt of hoe je meer klanten zou kunnen krijgen. Maar kijk eerst eens goed naar de basis. Als je in de praktijk kijkt, zie je meestal dat het in de basis al niet klopt. De doelgroep is dan niet gedefinieerd.
Ook zonder een specifieke doelgroep kun je nog altijd succesvol worden. Het internet biedt genoeg mogelijkheden om zichtbaar te zijn voor jan en alleman. Alleen hoe specifieker je doelgroep is, des te makkelijk het is om die mensen te bereiken en te zorgen dat die mensen zich aangesproken voelen. Wanneer iemand op jouw website of social media profiel terechtkomt of op wat voor manier dan ook met jou in aanraking komt, wil je dat er herkenning is. Dat is waar psychologie een rol gaat spelen in online marketing.
Marketing draait om herkenning
Marketing is herkenning. Het gaat er niet om dat iemand jou herkent, maar dat iemand zichzelf herkent in jou. Dat kan iets super praktisch zijn. Je wilt bijvoorbeeld nieuwe hardloopschoenen kopen. Je bent fan van het merk Nike en je vindt de kleur rood wel mooi. Je gaat naar Google toe en je zoekt op rode Nike hardloopschoenen voor mannen. Deze zoekopdracht is heel specifiek.
Als je dan op een website komt over de geschiedenis van de paperclip, dan is er geen herkenning. Je herkent je vraag niet in de website. Als je op een website komt die allerlei schoenen verkoopt, dan is er een soort van herkenning. Dit bedrijf zou het product kunnen hebben dat je zoekt. Kom je op een website waar staat: “Wij zijn al jarenlang dé specialist in rode Nike hardloopschoenen voor mannen.” Dan is er een één-op-één herkenning. Je herkent je vraag in het aanbod van een ondernemer.
Dit is misschien een heel kinderachtig voorbeeld, maar het is wel hoe marketing werkt. Hoeveel meer herkenning er is bij een doelgroep, des te makkelijker het wordt om je product te gaan vermarkten.
Welke kanalen kun je het beste inzetten voor je marketing?
In het geval van de vraagsteller gaat het om een doelgroep bestaande uit actieve vakantiegangers. Daar kun je je van alles bij voorstellen. Je ziet tegenwoordig dat mensen steeds meer naar buiten gaan. Ook steeds meer jonge gezinnen. Kinderen worden weer meegesleept in de kano, naar de bergen en er wordt weer gekampeerd.
Maar met welke kanalen kun je deze doelgroep bereiken? En hoe specifiek moet het dan zijn? Zit een wandelaar nu meer op Instagram of meer op Facebook? Eigenlijk is het niet heel belangrijk waar je doelgroep precies zit.
Je doelgroep zit over het algemeen overal. Zowel op Facebook als Instagram als LinkedIn. Iemand gaat echt niet denken: ‘Ik ben een business-to-business klant, dus ik maak een LinkedIn profiel aan en mag geen Instagram profiel aanmaken.’ Mensen zijn gewoon mensen. Ze maken menselijke profielen op verschillende platformen. Het feit dat je doelgroep op elk platform aanwezig is, betekent echter niet dat iedereen op elk platform op dezelfde boodschap zit te wachten.
Als je je social media profiel netjes invult, geef je de social media platformen en Google indicaties over wie jij bent. Je hebt ingevuld wat je leeftijd is, wat je hobby’s zijn, op welke locaties je geweest bent en van welke merken je fan bent. Ook je zoekgedrag draagt bij aan de informatie die zoekmachines en social media over jou hebben.
Er zijn veel grote partijen die gebruik maken van big dat en precies weten of jij binnen een bepaalde doelgroep past. Maar als uit al jouw gegevens blijkt dat je van camperen houdt, betekent dat niet dat je meteen open staat om een kampeervakantie te boeken zodra je een advertentie te zien krijgt.
Hoe werkt marketing psychologie?
Stel, je zit op het toilet een beetje door Instagram Stories te klikken. Er komt ineens een Story voorbij met daarin een man met een mooie kampeermuts en een goedverzorgde snor. Hij zegt: “Wordt het niet eens tijd dat je gaat kamperen?” Jij wordt hierdoor geïnterrumpeerd in je gedrag. Er is kans dat je interesse is gewekt, maar de kans dat je gaat boeken is relatief klein.
Het is al heel anders als je naar Google toe zou gaan en zou gaan zoeken naar ‘kampeervakantie boeken’. Dan is de kans dat je daadwerkelijk een kampeervakantie gaat boeken vel groter. Dat is een stukje marketing psychologie. Je begint altijd met de vraag waar je doelgroep zich bevindt op het moment dat ze daadwerkelijk bereid zijn om een beslissing te maken en je product te kopen.
Bedenk je in welke situatie iemand het meest bereid is om iets bij jou te kopen. Waar is diegene op dat moment en hoe kun je hem in die precieze timing het beste bereiken? Dat is de basis van marketing. Zodra dat werkt, kun je gaan opschalen.
Social media wordt eigenlijk pas echt interessant als mensen niet zomaar naar jouw product gaan Googelen. Je kunt mensen op die manier wakker maken en op ideeën brengen om te gaan kamperen. Van tevoren hadden ze dat idee misschien nog helemaal niet bedacht.
De vloek en de zegen van social media
Social media werkt. En dat is zowel een vloek als een zege. Door heel veel content te plaatsen, zoals Instagram Stories, Youtube video’s, vlogs en posts kun je veel mensen bereiken. Stel je gaat welke week op kampeervakantie en dat ga je elke week delen. Iemand komt op jouw profiel, ziet een stukje van jouw avonturen en vindt dat leuk en vermakelijk om te zien. Zelf houdt diegene waarschijnlijk ook van kamperen. Zijn spiegelneuronen worden wakker end diegene voelt de plaatsvervangende emotie van het scherm.
Dat is hoe verbondenheid ontstaat. Als je iemand een tijd volgt en die biedt een vakantie of een aanbod aan, dan ben je geneigd om dat te kopen. Dan koop je niet zozeer het product, maar je koopt de verkoper van het product. Dat is wat influencers vaak doen. Je koopt niet het product, maar je koopt het leven van de persoon die erachter zit. Het kan goed werken en dat is de zege van social media.
Het feit dat social media werkt is ook een vloek. Mensen zijn geneigd om vol voor social media te kiezen. Ze zetten alles op alles voor hun social media strategie en produceren constant content in de hoop er iets van te maken. Maar eigenlijk is dit niet meer dan de spaghetti methode. Je gooit een bord spaghetti tegen de muur in de hoop dat er iets blijft plakken. Aan de hand daarvan ga je verder. Bij deze spaghetti methode ontbreekt vaak een goede basis. Je mist de consistente stroom van bezoekers en leads die zelf al proactief op zoek waren naar jouw product of dienst.
Hoe je zelf marketing psychologie kunt toepassen
Als je net begint met online marketing, is het in ieder geval belangrijk om te zorgen dat je aanwezig bent op het moment dat mensen in de koopmodus zitten. Daarvoor moet je vooral bij Google zijn. Dat kan gratis zijn via zoekmachine optimalisatie, maar ook betaald via Google Ads. Je kunt Google Ads ook op de site van iemand anders plaatsen. Als iemand op de website van jouw concurrent komt en die heeft Google advertenties aanstaan, dan kan jouw advertentie daar getoond worden. Dat levert ook weer zoekverkeer op.
Het hele proces gaat stap voor stap. Begin met de simpelste vorm. Zorg dat de mensen die al naar jou op zoek zijn je als eerste gaan vinden. Vinden de mensen je al, zorg dan dat ze zich aangesproken voelen door je website. Dat is de bovenlaag. Daar kun je je business mee bouwen. Op een gegeven moment kun je breder gaan. Dan komen er zaken als social media bij. Die zijn interessant om jezelf te profileren. Via social media kun je zorgen dat iemand die binnen jouw doelgroep valt zich verbonden voelt met jou.
Creëer een gevoel van verbondenheid
De verbondenheid die iemand met jou voelt is een ander belangrijk onderdeel van marketing psychologie. Je voelt je meer verbonden met andere mensen die tot dezelfde groep behoren als jij. Dit wordt ook wel ingroup bias genoemd. En je voelt je dus minder verbonden met mensen die niet tot dezelfde groep behoren.
Naast ingroup bias kun je gebruik maken van altercasting. Je gaat dan het gemeenschappelijke gevoel naar voren brengen in jouw marketing. Om dit te doen kun je in je social media, vlogs en al je andere uitingen heel erg inzoomen op de sociale groep waartoe jij behoort. Dat zijn bijvoorbeeld de fanatieke kampeerders. Je creëert zo een hele groep aan mensen die zich met jou verbonden gaan voelen. Benoem vooral de specifieke eigenschappen die jouw klanten gemeen hebben.
Een uitspraak die je vaak hoort is: “Ik kies voor de vent en niet voor de tent.” Mensen kopen uiteindelijk het product en niet jou. Maar als ondernemers moet je wel ergens het vertrouwen in een ander, hoe ga je ermee om?"
Als je tegenwoordig een kampeervakantie boekt, gaat dat veel verder dan zomaar iets boeken, een locatie krijgen en je tent opzetten. Er zit veel meer omheen, waaronder een stukje community building. Je kijkt naar ervaringen van mensen die al geboekt hebben. Je wilt niet het de gladde en geperfectioneerde ervaringen die op de website staan, maar juist het amateur materiaal. De foto’s die bezoekers zelf gemaakt hebben. Mensen maakten ze bijvoorbeeld toen ze het kampeerterrein opliepen of ze delen zelf heel knullig hoe hun kampeervakantie tot nu toe is. Dat is waar de verbondenheid zit.
Als klanten échte ervaringen zien denken ze: ‘Deze mensen zijn net zoals ik’. Dat is veel geloofwaardiger dan een perfect gladgestreken verkoopverhaal aan de voorkant. Als je het over psychologie van doelgroepen hebt, wordt deze verbondenheid steeds belangrijker.
Vanavond nog aan de slag met de psychologie van marketing
Stel, je wilt nu al aan de slag, wat kun je dan het beste doen? Een Google advertentie online zetten doe je al binnen een half uur. Niet op de beste manier, maar je kunt nu al een account maken bij Google, je creditcardgegevens invullen, een aantal zoekwoorden kiezen en een advertentie schrijven.
Je loopt waarschijnlijk aan tegen wat je betaalt per klik op zo’n advertentie. Het woord kampeervakantie zal waarschijnlijk een duur woord zijn. Er zijn een heleboel aanbieders die daarop adverteren. Die hebben het voordeel dat ze dat waarschijnlijk al een tijdje doen en dat ze weten hoeveel die advertentie hen oplevert. Daarom zijn ze ook bereid om ervoor te betalen.
Als je nieuw bent, dan kun je zo 100 klikken krijgen op zo’n advertentie. Dan ben je al snel 200 à 300 euro kwijt, maar je weet niet of die mensen ook daadwerkelijk een vakantie bij jou boeken.
Je kunt deze stap op de hele korte termijn zetten. Vanavond al als je dat wilt. Zet dit als basis alvast goed neer. Dit alles is iets wat je altijd blijft optimaliseren. Zo zorg je dat je steeds beter wordt gevonden door de juiste doelgroep.
Pas als je dit goed hebt staan ga je je je creativiteit gebruiken om een wat bredere online presence te krijgen. Je kunt gaan denken aan een contentstrategie, social media en video’s. Zo ga je meer beleving creëren. Maar daar kun je beter niet mee beginnen, want dat is nog meer schieten met hagel.