Diversen
Wat is communicatie?
01/02/2019
1 min
Communicatie is een middel om met elkaar in contact te komen. Dat kan op diverse manieren en deze manieren breiden zich nog steeds verder uit.
Op afstand met elkaar communiceren is geen enkel probleem meer. Communiceren kan door te telefoneren, te faxen, sms’en, appen, een brief te sturen, met gebarentaal, maar ook door bij elkaar op bezoek te gaan en een praatje te maken.
Dit laatste zou je bijna vergeten in een tijd waarin gecommuniceerd wordt met veel verschillende apparatuur. Communiceren doe je verbaal en non-verbaal.
Het is meer dan informatie doorgeven. Bij communicatie gaat het tevens over het begrijpen van de intenties en de emoties van een gesprek. Je lichaamshouding is tijdens het communiceren van belang en kan veelzeggend zijn.
Naast je stem om te praten maak je tijdens het communiceren gebruik van je ogen, je maakt oogcontact, ook je gezichtsuitdrukking doet mee aan het gesprek en je lichaamshouding spreekt boekdelen. Let op deze punten als je met iemand communiceert en je ziet het belang ervan in.
Het belang van goede communicatie tussen mensen is groot. Je kunt namelijk kennis en informatie met elkaar delen, je kunt elkaar verbaal hulp bieden, het helpt tegen eenzaamheid, je kunt elkaar waarschuwen in geval van nood, diefstal enz. (denk bijvoorbeeld aan de buurt app).
Ook als je moet samenwerken is goede communicatie een must om samen het doel te bereiken. Goede communicatie kun je leren. Er zijn diverse technieken voor een goede communicatie.
Communicatieve vaardigheden zijn voor bepaalde functies van essentieel belang. Wist je dat “goed luisteren” daar ook bij hoort? Gesprekstechnieken zijn een aanwinst om gesprekken efficiënt en effectief te kunnen voeren.
Wil jij daarin wat tijd steken? Het komt je persoonlijke ontwikkeling ten goede. Een goed gesprek bereid je voor. Naast praten neem je tevens de tijd om te luisteren naar de ander(en). Je geeft complimenten en vraagt de mening van de ander(en). Je vat de gespreksstof tijdens een langdurig gesprek kort en bondig samen en vraagt of alles duidelijk is. Er mogen gerust stiltes vallen, voel je daarbij niet ongemakkelijk.
Sta je op het punt om een presentatie te geven? Bekijk dan via deze link ons artikel over presenteren met zelfvertrouwen. Dit artikel gaat enorm waardevol voor je zijn!
Op afstand met elkaar communiceren is geen enkel probleem meer. Communiceren kan door te telefoneren, te faxen, sms’en, appen, een brief te sturen, met gebarentaal, maar ook door bij elkaar op bezoek te gaan en een praatje te maken.
Dit laatste zou je bijna vergeten in een tijd waarin gecommuniceerd wordt met veel verschillende apparatuur. Communiceren doe je verbaal en non-verbaal.
Het is meer dan informatie doorgeven. Bij communicatie gaat het tevens over het begrijpen van de intenties en de emoties van een gesprek. Je lichaamshouding is tijdens het communiceren van belang en kan veelzeggend zijn.
Naast je stem om te praten maak je tijdens het communiceren gebruik van je ogen, je maakt oogcontact, ook je gezichtsuitdrukking doet mee aan het gesprek en je lichaamshouding spreekt boekdelen. Let op deze punten als je met iemand communiceert en je ziet het belang ervan in.
Het belang van goede communicatie tussen mensen is groot. Je kunt namelijk kennis en informatie met elkaar delen, je kunt elkaar verbaal hulp bieden, het helpt tegen eenzaamheid, je kunt elkaar waarschuwen in geval van nood, diefstal enz. (denk bijvoorbeeld aan de buurt app).
Ook als je moet samenwerken is goede communicatie een must om samen het doel te bereiken. Goede communicatie kun je leren. Er zijn diverse technieken voor een goede communicatie.
Communicatieve vaardigheden zijn voor bepaalde functies van essentieel belang. Wist je dat “goed luisteren” daar ook bij hoort? Gesprekstechnieken zijn een aanwinst om gesprekken efficiënt en effectief te kunnen voeren.
Wil jij daarin wat tijd steken? Het komt je persoonlijke ontwikkeling ten goede. Een goed gesprek bereid je voor. Naast praten neem je tevens de tijd om te luisteren naar de ander(en). Je geeft complimenten en vraagt de mening van de ander(en). Je vat de gespreksstof tijdens een langdurig gesprek kort en bondig samen en vraagt of alles duidelijk is. Er mogen gerust stiltes vallen, voel je daarbij niet ongemakkelijk.
Sta je op het punt om een presentatie te geven? Bekijk dan via deze link ons artikel over presenteren met zelfvertrouwen. Dit artikel gaat enorm waardevol voor je zijn!