arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe krijg ik mijn team net zo enthousiast als ik?
30 maart 2021 

Hoe krijg ik mijn team net zo enthousiast als ik?

Hoe krijg ik mijn team net zo enthousiast als ik?

“Ik ben veel bezig met het aansturen van teams. Op het werk en tijdens mijn studie, in groepen en op het sportveld. Ik ben altijd heel enthousiast, energiek en ga 100% voor iets. Maar hoe zorg ik ervoor dat de teams waaraan ik leiding geef datzelfde energielevel krijgen en ook zo enthousiast een wedstrijd of training in gaan?”

Er zijn verschillende situaties in je leven waarin je te maken krijgt met leiding geven. Maar hoe word je een goede leider? Hoe draag je jouw enthousiasme over naar het team?

Leiding geven begint bij goede communicatie

Meer dan 35 jaar heeft Albert meegedraaid in het bedrijfsleven en is hij bij veel corporaties binnen geweest. Bijna elk bedrijf had dezelfde uitdaging: de communicatie moest beter. Een van de eerste dingen die Albert hiervan leerde is dat mensen meestal het idee hebben dat ze zelf wel goed communiceren, maar dat anderen niet goed luisteren.

Wil je een team bouwen of een team sterker maken? Begin dan met duidelijkheid. Het lijkt een open deur. Je denkt dat je duidelijk bent. Maar negen van de tien keer checken mensen niet of ze wel duidelijk zijn.

Controleer of je duidelijk bent in je doelen, rollen en communicatie. Je kunt er van uit gaan dat je niet helemaal duidelijk bent. Dat is wat Albert ook altijd adviseert aan managers die de communicatie willen verbeteren. Hoe duidelijk je iets ook zegt en hoe groot je iets ook opschrijft, mensen zien het vaak alsnog niet. Duidelijkheid is iets wat je elke dag kunt verbeteren.

Hoe zorg je dat mensen enthousiast worden?

Er is een groot verschil tussen ‘mijn personeel' en ‘ons team'. Veel leidinggevenden willen dat hun personeel precies de dingen doet die zij bedacht hebben. Ze hopen dan dat het personeel dat met net zoveel enthousiasme zouden doen als zij zelf zouden doen. We kunnen je één ding garanderen: dat gaat niet gebeuren.

Mensen doen iets niet voor jou, maar vooral voor zichzelf. Mensen zijn pas echt gemotiveerd, enthousiast en energiek als ze iets doen wat ze zelf hebben bedacht en zelf graag willen doen. Als ze zelf weten waar ze naartoe werken. Dan komt het vanuit autonomie en hun eigen zingeving. Dan heb je maximale productiviteit.

Als ondernemer kun je soms 100 uur per week werken zonder moe te worden. De mensen op de loonlijst zijn na 40 uur gewoon op. Hoe kan dat? Als ondernemer verzin je het werk en de projecten zelf. Je zet de lijnen uit, weet waar je naar onderweg bent en waarom je het doet. Om te zorgen dat de mensen in je team net zo enthousiast zijn als jij zelf, wil je een sfeer creëren waarin je samen bedenkt wat je samen gaat doen. Dat is de basis.

De eigenschappen van een goede leider

Je kunt een teamleider ook zien als eindbaas. Albert heeft een andere betekenis gegeven aan het woord. ‘Eind' is een acroniem van de karaktereigenschappen die je als leider zou moeten hebben om te zorgen dat je voor je medewerkers of team aantrekkelijk genoeg bent om te volgen.

Eind staat voor:

E – Eerlijkheid. Veel leiders hebben een verborgen agenda. Maar tegenwoordig zien we dat mensen die oneerlijk zijn steeds vaker door de mand vallen. Wees daarom altijd 100% eerlijk.

I – Integer. Je zegt wat je doet en doet wat je zegt. En je zegt tegen iedereen hetzelfde. Helaas gaat het vaak niet zo. Misschien zitten er een aantal mensen in je team die je net iets meer mag dan anderen. Sommige dingen vertel je wel tegen een paar mensen, maar niet tegen andere mensen in het team. Dan ben je niet integer.

N – Nederig. Je plaatst je niet boven de mensen in je team. Er zit ook een stukje dienstbaarheid in. De beste leiders zijn dienende leiders. Ze stellen zichzelf ten dienste van het team. Ze voelen zich niet verheven en doen niet alsof ze het beter weten.

D – Dankbaarheid. Zie wat je hebt in plaats van wat je niet hebt. Er is altijd wel iets te verbeteren. Bij de ander, maar ook bij jezelf. Maar leg daar niet de nadruk. Focus juist op wat wél goed is. En vergeet vooral niet de successen die je bereikt hebt te vieren.

Als je al deze vier karaktereigenschappen hebt, ben je super aantrekkelijk om gevolgd te worden.

Hoe werkt dienend leiderschap

Een tijdje terug las Tonny een boek over dienend leiderschap: ‘The Servant'. Hij merkte dat veel dingen binnen zijn bedrijf al onbewust goed gaan, maar het boek vergrootte het nog verder uit.

“Managers control, leaders inspire”. Het is een bekende quote uit het leiderschap. De tijd van ‘Ik ben de baas en daarom moeten jullie respect voor mij hebben' is voorbij. In plaats daarvan gaan we naar: ‘Ik loop voorop en inspireer jullie. Daarom krijg ik van nature respect van jullie.'

De eerste manier van leidinggevenden is de makkelijkste. Dat is hoe de meeste mensen die voor het eerst een leidinggevende rol krijgen het aanpakken. Tonny heeft het ook gezien in zijn bedrijven. Iemand is een hele goede werknemer en inspireert iedereen. Vervolgens krijgt hij een managementfunctie en ontstaat het klaar-overeffect. Hij heeft macht gekregen en wil deze gebruiken ook. Daarom gaat hij mensen controleren en vertellen wat ze moeten doen.

Volgens de ouderwetse manier van leidinggeven, mag je niet te close worden met je personeel. Afstandelijke betrokkenheid noemen ze dat. Anders verlies je autoriteit en luisteren ze niet meer naar je. Maar als het zo moet, is je autoriteit wel heel dun.

Gelukkig kiezen steeds meer bedrijven ervoor om te stoppen met de poppenkast. Ze zien zich meer als mensen onder elkaar die allemaal bezig zijn met hetzelfde. Het is aan jou als leider om de richting te bepalen. Misschien zit er ook wel iemand in de groep die voor een bepaald gedeelte van het bedrijf de richting wil bepalen. Dat is wat Tonny het liefste heeft. Het is juist heel goed voor een bedrijf dat iemand die verantwoordelijk is voor de techniek ook de richting voor dat deel van het bedrijf bepaalt.

Als er geen duidelijke richting is, ben jij als leider degene die de richting bepaalt. Je inspireert mensen in het team. Doordat je verder bent dan de rest en moeilijke beslissingen neemt, krijg je autoriteit. Je laat zien hoe jij leeft en kunt zo andere mensen inspireren. Dat kan zakelijk zijn, maar ook fysiek, op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of in relaties. Dan krijg je een natuurlijk respect.

Inmiddels is Tonny al lang niet meer de manager binnen zijn bedrijf. Maar hij vindt het wel heel belangrijk om dienend te zijn. Als je leider bent, moet je agenda leeg zijn. Je moet zelf geen taken hebben, zodat je er voor je team kan zijn als ze jou nodig hebben. Je neemt obstakels weg, geeft richting, inspireert, loopt voorop en sleurt mensen mee. Dat is een moeilijker pad dan dat van de traditionele manager.

De traditionele manier van leiding geven is een stuk makkelijker. Maar dat zie je ook in de resultaten. Als jij mensen controleert en precies zegt wat ze moeten doen, krijg je slechts een middelmatige versie van wat de mensen in je team hadden kunnen zijn. Ze zullen nooit boven zichzelf uitstijgen. Ze doen alleen maar het minimale van wat jij zegt dat ze moeten doen. Daar word jij als manager niet vrolijk van en de mensen in je team al helemaal niet.

Teambuilding, zo moet het echt

Om de samenwerking binnen een team te verbeteren slaan we massaal aan het teambuilden. Moet je weer met zijn allen op de hei gaan zitten. Of je moet op een tafel gaan staan, achterover vallen en hopen dat de rest je opvangt. Je moet vertrouwen hebben. Maar regelmatig gaat het ook mis.

Meestal wordt zo'n teambuilding sessie georganiseerd door een extern bedrijf dat weinig snapt van jouw team. Het ergste is dat de manager zelf vaak niet aanwezig is bij de activiteit. Hij staat boven het team. Maar vaak is de manager juist degene die het probleem binnen het team heeft veroorzaakt.

Teambuilding kun je niet zomaar doen op een middagje. Je hebt er een dagtaak aan. Het begint met het verstevigen van de onderlinge band. Dat kun je op allerlei manieren doen. Bijvoorbeeld door interesse te tonen in je team en de groei van het team. Vraag hen wat er al goed gaat en wat er nog beter zou kunnen. Hoe goed gaat het nu? Hoe goed zou het moeten gaan? En hoe kunnen we het verschil overbruggen?

Als je de connectie en verbinding in je team stevig hebt gemaakt, ben je nog niet klaar. Het is belangrijk om steeds met elk individu te blijven communiceren. Dat kun je doen met een functioneringsgesprek, maar als je iemand ergens mee op de kast wil jagen, is dat het wel. Het is beter om mensen in een informele sfeer te leren kennen. Het is veel makkelijker om een connectie te maken met mensen op de momenten dat ze het niet verwachten.

Een functioneringsgesprek is heel onnatuurlijk. Het ontstaat vanuit hiërarchie. En dat wil je niet. Je wilt juist dat in je team ‘s morgens enthousiast je bed uit komen. Je kunt daarom beter op de man af vragen: ‘Wat drijft je nu echt?' Of: ‘Waarom ben je hier gaan solliciteren?' Vraag ze ook of dat beeld is bijgesteld en hoe je ze kunt ondersteunen.

Het hoeft niet altijd over werk te gaan. Vraag ook eens hoe het thuis gaat of welke hobby's mensen hebben. Kijk naar de mens in zijn geheel. Want de mensen in je team kiezen ervoor om 20% tot 30% van hun leven in jouw bedrijf door te brengen. Sommige mensen zien hun collega's meer dan hun eigen partner.

Durf te investeren in je team

Tonny is inmiddels ruim 10 jaar bezig met zijn bedrijf. Het team wordt steeds groter en daar is hij blij mee. Hij heeft zelf een compleet andere rol gekregen dan in het begin. Naarmate het bedrijf steeds groter wordt, vergeet je soms wat je deed toen het nog kleiner was. Terwijl dat juist de dingen zijn die het zo groot hebben gemaakt.

Toen Tonny voor het eerst een team begon te bouwen, ging hij met dat hele team naar Date With Destiny van Tony Robbins in Miami. Later organiseerde hij nog meer van dat soort grootse uitjes. Zo is Albert meerdere keren ingevlogen voor sessies en heeft hij met het hele team door Californië gereisd.

Deze uitjes hebben uiteindelijk grootse effecten met zich meegebracht. Martijn runt IMU. Met Chris is Tonny later een Facebook bedrijf gestart. Sep was erbij, die heeft ondertussen zijn eigen business in de positieve psychologie. Het zijn allemaal ondernemers en partners geworden. Allemaal mensen waarmee je in je hele leven iets heel bijzonders blijft houden.

Alle investeringen die Tonny toen deed, hebben nu een enorm ripple effect gehad. Dat had hij toen nog niet kunnen overzien. Dat zit hem precies in de menselijke maat. Het gaat niet alleen om het bedrijf dat je realiseert, maar ook om de mensen met wie je een deel van je leven spendeert. Het belangrijkste deel van je leven. Zij maken de commitment om samen met jou iets te creëren. Dat moet je respecteren. Bouw daarom altijd aan een vriendschap in plaats van een zakelijke overeenkomst.

Reactie plaatsen