Effectiever werken, pak de dingen één voor één aan! 10 tips
Time management
Albert Sonnevelt
Time management
08/07/2014
3 min

Effectiever werken, pak de dingen één voor één aan! 10 tips

08/07/2014
3 min

Effectiever werken? Pak de dingen dan één voor één aan. Multitasking werkt immers niet voor iedereen. Reden? Je doet allerlei dingen tegelijkertijd en bent daardoor niet gefocust. Dat zorgt voor chaos in je hoofd, maakt je juist inefficiënt en werkt fouten in de hand. Het gevolg? Onrust en stress. Hoe ook jij je effectiviteit verhoogt? In dit artikel tips om productiever te zijn.

Tip 1: Houd ruimte in je agenda

Dagelijkse een heldere en overzichtelijke planning maken met wat je moet en wilt doen, draagt bij aan effectiever werken. Waak er echter voor 100% van je tijd vol te boeken. Plan liever niet meer dan 80% van je tijd en laat de rest open. Er zijn altijd allerlei alledaagse dingen die ook je aandacht vragen. Zo kan een klus immers meer tijd kosten, een afspraak uitlopen, er een spoedtelefoontje tussendoor komen enzovoort. Houd daar rekening mee.

Tip 2: Effectiever werken? Begin met de kikker

Eat that frog ofwel: Begin je werkdag met de klus die je het vervelendst vindt: de kikker dus. Ben je daar klaar mee? Dan geeft dat een goed gevoel. Je bent de verdere dag veel productiever dan wanneer je steeds maar tegen die nare taak blijft aanhikken en uitstelt.

Tip 3: Weet wanneer je piekt!

Natuurlijk kun je niet de hele dag pieken tijdens je werk. Achterhaal op welke tijdstippen je het productiefst bent. Plan voor die tijdstippen de moeilijke klussen die opperste concentratie vergen. Doe de makkelijke taakjes als je minder geconcentreerd bent. Dat helpt je effectiever werken.

Tip 4: Ga sporten

Bewegen en sporten is niet alleen goed voor je conditie. Ook je concentratievermogen wordt erdoor verbeterd. Zorg daarom dat je dagelijks minimaal 30 minuten beweegt. Wil je tijdens je werk een oppepper? Maak dan en stevige wandeling van ongeveer een kwartier en je hebt nieuwe energie!

Tip 5: Ontbijt goed!

Wil je effectiever werken? De hele dag productief zijn? Dan heb je brandstof nodig. Eet daarom elke dag een goed en gezond ontbijt. Het levert je de energie voor je werkdag. Combineer je dat met verantwoorde tussendoortjes en dito lunch? Dan pak je je taken één voor één succesvol aan.

Tip 6: Start een logboek

Ook gedurende enkele dagen een urendagboek bijhouden kan bijdragen aan het verhogen van je productiviteit. Begin het logboek als je opstaat en houd dat vol tot je gaat slapen. Noteer elke activiteit die je onderneemt tot op de minuut. Kijk na enkele dagen eens hoe je je tijd besteedt. Je zult ontdekken dat je gedurende de dag heel wat uurtjes verlummelt. Doe er je voordeel mee en deel je tijd effectiever in.

Tip 7: Ruim je werkplek en pc op

Een nette en opgeruimde werkplek geeft rust. Immers, je wordt niet afgeleid door onder andere stapels papieren, rondslingerende post-its, lege koffiekopjes en dergelijke. Neem een kwartiertje de tijd en ruim je bureau op. Daarna werk je een stuk relaxter en zonder afleiding aan je taak. Ook verdoe je geen tijd met zoeken naar spullen. Gebruik 3 bakjes op je bureau met: doen, archiveren en lezen. Het komt je productiviteit ten goede, want je werkt effectiever. Ook een opgeruimd bureaublad op je pc zorgt dat je minder snel bent afgeleid. Schoon die dus ook op!

Tip 8: Zoek de stilte op

Leiden omgevingsgeluiden als muziek en kletsende collega’s je af? Kun je het niet nalaten je mail bij elke pop-upmelding te checken? Grijp je telkens naar je mobieltje om de laatste tweets en likes te lezen. Ho! Stop! Zo lukt effectiever werken echt niet. Pak je laptop en zoek de stilte op. Zet je mobiel en emailprogramma uit. Nu kun je in alle rust en zonder onderbrekingen doorwerken en één voor één je werktaken volbrengen.

Tip 9: Bundel gelijksoortige taken

Tijdens een werkdag zijn er verschillende vergelijkbare taken die je moet doen. Denk aan e-mail verwerken, archiveren en telefoneren. Je werkt effectiever als je dezelfde activiteiten zoveel mogelijk bundelt. Want, 3 keer een brief archiveren betekent dat je 3 keer je werk onderbreekt. Datzelfde geldt voor e-mails verwerken en telefoontjes plegen. Controleer je mail op een aantal vaste tijdstippen per dag en doe hetzelfde met telefoontjes. Hierdoor leer je veel effectiever werken.

Tip 10: Creëer overzicht

Niets is funester voor je productiviteit dan geen overzicht hebben. Zorg daarom dat je weet wat je moet en wilt doen. Plan de verschillende werkzaamheden één voor één en ga aan de slag. Prioriteer ze op orde van belangrijkheid. Zo voorkom je wanorde en voer je de taken gemakkelijker en sneller uit.

Wat helpt jou effectiever werken? Pak je de dingen één voor één aan? Of heb je andere manieren om productiever te zijn. Laat het mij weten. Ik lees je ervaringen en suggesties graag.

Reacties