arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe vind ik een business partner?
18 december 2020 
in Podcast
11 min. leestijd

Hoe vind ik een business partner?

Hoe vind ik een business partner?

Als je meerdere bedrijven hebt, is het onmogelijk om overal volledig aanwezig te zijn. Het kan dan handig zijn om een business partner te hebben. Maar waar vind je een geschikte partner? En hoe weet je of die partner geschikt is?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen als je samen met iemand anders een bedrijf wilt beginnen is: ‘Wat is de kracht, kwaliteit of competentie van de ander die jij – naar jouw idee – te weinig hebt en door middel van die partner wilt compenseren?’ Dat is vaak de reden dat mensen een business partner zoeken. Ze vinden zichzelf niet krachtig genoeg en zoeken daarom naar iemand die hen kan aanvullen.

Het kan heel goed werken om iemand te vinden die jou aanvult. Maar als je een relatie begint vanuit twee zwaktes en hoopt dat je elkaar kunt versterken, gaat het in de kern vaak mis.

Het kan ook andersom. Soms zijn twee partners super complementair aan elkaar. Dat ziet Albert bijvoorbeeld in zijn eigen bedrijf. Zelf is hij een hele conceptuele denker. Hij vindt niets fijner dan creatief bezig te zijn. Karin is meer van de zakelijke kant. Zonder haar zou het bedrijf nooit zo gegroeid zijn. In dit geval versterken beide partners elkaar.

Voordat je je zoektocht naar een business partner begint, is het belangrijk om jezelf die eerste vraag te stellen. Wat vult de ander aan? En ben je eventueel ook in staat om het zelf te doen of iemand in te huren, zonder dat je je daadwerkelijk verbindt aan de ander?

De partnerships van Tonny

Bij veel mensen zit er geen goede doordachte reden achter als ze samen met een business partner een bedrijf oprichten. Het komt vaak vanuit een bepaalde angst. Ze willen er niet alleen voor staan. Ze hopen veiligheid te vinden in de ander, die er waarschijnlijk precies zo over denkt. Een goede business partner voegt iets toe wat jij zelf niet kan of wil toevoegen, maar de organisatie wel nodig heeft.

In al zijn zes bedrijven heeft Tonny één of meerdere compagnons. Elk van zijn compagnons voegt iets toe wat hij zelf niet kan of wil toevoegen. In de softwarebedrijven gaat het om partnerships met programmeurs. Zij bouwen de tool en Tonny vermarkt het. Zonder die jongens zou er geen tool zijn. Maar zelf hebben ze niets met marketing, verkopen, klantenservice en een organisatie opbouwen. Ze willen geen financiële stress hebben, maar vooral lekker vrijuit programmeren. Dan is het een hele logische combinatie om een compagnon te hebben.

Een goede business partner voegt iets toe wat jij zelf niet kan of wil toevoegen, maar de organisatie wel nodig heeft.

In de IMU heeft Tony een partnership met Martijn. Die is begonnen als klant, werkte daarna op de klantenservice, werd daarna manager en uiteindelijk werd hij mede-eigenaar. Dat is dezelfde verdeling als Albert met Karin heeft. Martijn runt het bedrijf op de werkvloer en hij is daar veel beter in dan Tonny is. Hij staat midden in het team, heeft een groot empathisch vermogen en houdt iedereen bij elkaar. Het is fijn om zo iemand te hebben, want dan kun je dat stuk echt loslaten. Dat geeft Tonny weer de vrijheid om datgene te doen waar hij heel sterk in is.

Bij Tonny zijn de partnerships voorgekomen uit mensen waarmee hij eerst jarenlang heeft gewerkt, voordat ze naar de notaris gingen om in het huwelijk te treden en aandelen uit te wisselen. Hij zou niet zo snel met een business partner in zee gaan als hij er geen jarenlange werkervaring mee heeft.

Waar vind je een business partner?

verrekijker, zoeken, vinden, boeken

Kijk in je zoektocht naar een business partner vooral naar de mensen die heel dicht om je heen staan, want die ken je. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met relaties. Het is niet voor niets dat mensen vaak eerst lang gaan samenwonen, voordat ze het huwelijksbootje in stappen. Je wilt elkaar eerst op verschillende niveaus leren kennen. Ga daarom het liefst voor iemand uit je directe omgeving die je door en door vertrouwt.

Als je niet direct iemand kunt vinden, is het beter om voorlopig eerst iemand in te huren waar je ook weer makkelijk afscheid van kunt nemen. Voordat je een vorm van samenwerking aangaat, is het belangrijk dat je de exit net zo goed hebt geregeld als de entree. Alles in het leven verandert en niets is constant. Een relatie eindigt uiteindelijk ook weer. Je weet dat er een fase in het leven van iemand komt waarin hij besluit deze ervaring af te sluiten en door te gaan naar de volgende ervaring. Dat is een heel natuurlijk verloop van een samenwerking.

Kijk daarom in eerste instantie naar welke mensen je vertrouwt op basis van hun competentie en motivatie. Je moet deze parameters heel helder voor jezelf hebben als je weet wat je zelf tekort komt en aangevuld wilt hebben. Welke competentie mis je en welke motivatie op werkgebied mis je? Op basis daarvan kun je op zoek gaan naar een partner. Dit werkt bijna hetzelfde als daten. Je kunt bijeenkomsten organiseren rondom een thema of bijvoorbeeld naar sprekers gaan luisteren die jij als een goed rolmodel ziet om mee samen te werken.

Vraag jezelf vooral af of je wel een business partner nodig hebt. Is het noodzakelijk dat iemand mede eigenaar is of zou een salaris volstaan? Als je echt vertrouwen hebt in je business, betaal je liever een hoog salaris aan iemand dan dat je hem mede-eigenaar maakt. Je kunt ook werken met een variabel salaris. Je hoeft iemand niet per se aandelen te geven om diegene ook variabel te kunnen belonen. Je kunt ook targets stellen of een bepaald deel van de winst delen.

Een compagnon vind je niet zomaar. Je gaat er niet in een vacaturebank naar zoeken. Je gaat ook niet naar een seminar met gelijkgestemden toe voor een compagnon. Misschien wel voor een connectie of een startende vriendschap, maar niet voor een compagnon. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn.

Hoe houd je de samenwerking levend?

Het vinden van een business partner is één ding, het in stand houden van een goede samenwerking is iets anders. Wanneer je eenmaal bij de notaris zit en samen een vliegende start maakt, betekent niet dat dat ook zo blijft. Vroeg of laat komen er altijd scheurtjes in de relatie. Hoe zorg je dat je zo’n samenwerking levend houdt?

Zorg dat je altijd genoeg tijd neemt om je successen te vieren. Dat gaat vaak nog mis. Mensen hebben het druk en rennen daardoor van het ene succes naar het andere. Ondertussen vergeten ze om al die successen ook te vieren. Dat is zonde, want de grootste lol van het werken zit hem in het samenwerken. Natuurlijk is winst heel prettig, maar op een gegeven moment zorgt meer winst niet meer voor meer plezier. Dan val je terug op het plezier van de samenwerking.

champagne, viering, feest, overwinning

Daag elkaar ook uit. Het is heel leuk om te blijven leren en groeien als zakenpartners. Je kunt elkaar bijvoorbeeld uitdagen met challenges. Tonny gaat bijvoorbeeld één keer per week met zijn medewerkers de sportschool in. Zo daagt het team elkaar niet alleen op zakelijk gebied uit, maar ook op fysiek gebied.

Een andere belangrijke factor om de samenwerking levend te houden, is om elkaar te blijven inspireren. Albert gaat regelmatig met zijn zakenpartner naar een inspirerende omgeving die ze allebei niet kennen. Denk aan een trip naar het buitenland, een bezoek aan een festival, een museum of gewoon een andere vergaderlocatie. Je laat zo iedere keer weer andere facetten van jezelf zien. Dat houdt zo’n zakenrelatie heel levendig.

Het is belangrijk dat je bewust in de samenwerking investeert. Hoe goed je elkaar ook kent, op een gegeven moment ben je allebei je eigen deel van de business aan het doen en heb je minder zicht op elkaars werk. Je belandt heel snel op je eigen eiland. Je bent altijd te druk om met elkaar bij te praten over waarom je ook alweer aan het doen bent wat je doet. Als je af en toe los met je business partner afspreekt, kom je veel dichter tot elkaar. Je snapt elkaar weer beter en weet weer precies wat je aan elkaar hebt.

Maak duidelijke afspraken

Als je met een business partner gaat samenwerken, is het belangrijk om goede afspraken over het aandeel van beide kanten. Stel, je gaat 50/50 samenwerken en hebt allebei de helft van de aandelen in het bedrijf. Je kunt dan werken met een urenverplichting, maar in de praktijk pakt dat niet altijd even goed uit.

Als de ander 60 of 70 uur per week maakt en jij maakt maar 30 uur per week, dan voelt het niet meer kloppend. Er is altijd één van de twee die wat minder hard werkt dan de ander. Het kan niet dat je langere tijd allebei exact even hard werkt. Daardoor is er altijd wel iemand die zich benadeeld voelt. Daarom wil je geen urenverplichting met elkaar afspreken.

Het werkt beter om te werken met een resultaatsverplichting. Wat verwacht je van elkaar? Welke verantwoordelijkheden hebben jullie binnen de samenwerking? Het maakt vervolgens niet uit of je dit in één uur, 40 uur of 100 uur voor elkaar krijgt. Als de resultaten maar gelijk zijn. Om deze resultaten niet uit het oog te verliezen, is het goed om er af en toe met zijn tweeën op uit te gaan.

Albert werkt aan de samenwerking door met mensen naar het buitenland te gaan. Voor Tonny verschilt het. Vroeger maakte hij vaak tripjes met het hele team. Sinds dit jaar zijn er kwartaalmeetings waarin ze met alle partners van de softwarebedrijven een hele dag lang alles doorspreken op een externe locatie. Op deze dagen is er een brainstorm voor nieuwe ideeën om uit te voeren en wordt er vervolgens een plan voor het komende kwartaal gemaakt. In principe is het gewoon een werkoverleg, maar de inspirerende locatie, lunch en diner maken het bijzonder.

Onverdeelde aandacht voor je business partner

praten, communiceren, overleg, meeting

Samenwerken lijkt in eerste instantie makkelijk. Uiteindelijk komt het altijd neer op onverdeelde aandacht: tijd nemen voor elkaar. Dat is waar het vaak fout gaat in relaties. In een gewone relatie komen er bijvoorbeeld kinderen waar alle aandacht naar gaat. In een snelgroeiend bedrijf komen er klanten die alle aandacht krijgen. Het is belangrijk om die onverdeelde aandacht te blijven vinden.

Je moet die onverdeelde aandacht in eerste instantie aan jezelf kunnen geven. Als je het al moeilijk aan jezelf kunt geven, kun je het al helemaal niet aan een ander geven. Dan kom je sowieso tijd te kort.

Hoe ziet die onverdeelde aandacht er dan uit? Bedenk je eens wanneer jij in het leven het gevoel hebt dat je succesvol bent en je met de juiste dingen bezig houdt. Tonny laat zich bijvoorbeeld heel graag inspireren door boeken te lezen, podcasts te luisteren en zichzelf zo steeds te voeden. Daarmee geef je jezelf onverdeelde aandacht en kun je een evenredige hoeveelheid tijd ook aan de zakenpartners waar je mee samenwerkt geven.

Uiteindelijk begint het met de relatie die je met jezelf hebt. Als die goed is, kun je dat doorvertalen naar je zakenrelaties. En dat kun je vervolgens weer vertalen naar klanten en medewerkers. Het moet ook in die volgorde gaan. In de praktijk gaat het vaak andersom. Je ziet dat in jonge gezinnen de aandacht eerst naar de kinderen gaat en dan pas naar de partner. Daar gaat het vaak mis.

Een business partner zoeken om een partner te hebben

Het grootste probleem met business partners is dat veel mensen alleen maar een partner zoeken om een partner te hebben. Ze weten eigenlijk helemaal niet precies waar ze die partner voor nodig hebben. Ook weten ze niet of het misschien zonder die partner ook zou lukken.

Als het zonder partner kan, raden we aan om altijd zonder partner te starten. Dan bezit je je business en weet je dat alles goed staat. Als je op een gegeven moment merkt dat je de expertise van iemand anders nodig hebt, is de keuze logischer om een partner te nemen.

Reactie plaatsen

Meer artikelen over persoonlijke groei