Is afvallen door een depressie normaal?
21 juni 2013 
2 min. leestijd

Is afvallen door een depressie normaal?

Val je plotseling flink af? Omdat je totaal geen zin hebt in eten? Of maakt alleen al de gedachte aan voedsel je misselijk? Kamp je tegelijkertijd met gevoelens van verdriet, schuld, somberheid en desinteresse? Of heb je een voorgeschiedenis met depressieve klachten? Je afkeer van eten kan wijzen op een depressie. Want, die kan gepaard gaan met eetbuien en in gewicht aankomen, maar ook in snel tempo veel afvallen is bij een depressie heel normaal.

Gewicht verliezen door en depressie is niet vreemd. Want, het hangt nauw samen met andere symptomen van de geestesziekte. Zo is er vaak sprake van vermoeidheid en geen plezier hebben in. Als dat gebeurt, is de kans groot dat je totaal geen puf en zin hebt om eten te koken. Ook hoor je vaak dat de gedachte aan eten alleen al misselijk maakt. Al met al loop je daardoor het risico tijdens een depressie te weinig te eten en snel veel gewicht te verliezen.

Overigens kun je door een depressie ook meer gaan eten. Je gaat dan eten om dat alles overheersende gevoel van onbehagen te sussen. Dat wordt ook wel ‘emotie-eten’ genoemd. Door je gevoelens weg te eten, verandert de chemische balans in je hersenen. Je krijgt een vol gevoel en dat is aangenamer dan die negatieve en neerslachtige gevoelens. Voor je het beseft, draai je in een cirkeltje rond. Elke keer als je je miserabel voelt, ga je eten tot je vol zit en je schijnbaar prettiger voelt. Het gevolg is dat je in gewicht toeneemt.

Te snel afvallen is nooit goed. Ook als je niet depressief bent en misschien een paar kilo’s kwijt wilt. Maar, ben je depressief en verlies je in een rap tempo gewicht dan kan er een tekort aan voedingstoffen ontstaan met als gevolg dat je nog somberder en lustelozer wordt. Daarbij kan een versneld gewichtsverlies op de langere termijn zelfs je gezondheid schaden.

Je pleegt een aanslag op algehele conditie en ook je weerstand. Dit betekent dat je vatbaarder bent voor allerlei ziekten. Kleine onschuldige kwaaltjes als een verkoudheid en griep, maar ook ergere aandoeningen als spijsverteringsstoornissen en zelfs hart- en vaatziekten. Daarom is het goed je eetpatroon en gewicht in de gaten te houden als je depressief bent of klachten van dien aard hebt.

Natuurlijk is het altijd beter om te voorkomen dat je te snel afvalt. Zeker als je in een depressie zit. Alleen is het voorkomen ervan vaak moeilijk. Omdat jezelf waarschijnlijk de laatste bent die de link tussen je gemoedstoestand en je eetgedrag legt. Maar door goed en gezond te eten kun je je depressie beter onder controle krijgen. Het zorgt er immers voor dat je je fitter en energieker voelt en dat maakt het gemakkelijker je gedachten en gevoelens te doorbreken.

  • Vermijd alcohol en rood vlees. Eet bij voorkeur veel vers fruit, groenten, peulvruchten en volkoren producten. Volgens onderzoeken vermindert het de depressieve gevoelens. Want, het zorgt er onder andere voor dat het serotonineniveau in de hersenen op peil blijft en dat maakt je happier.
  • Geniet regelmatig van vis en noten, want die bevatten omega-3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een ontstekingsremmend effect en beïnvloeden het serotoninegehalte positief.
  • Vul je voeding eventueel aan met vitamines en mineralen, zoals vitamine B12 en B6, omdat deze vitamines eveneens een positieve invloed op je stemming kunnen hebben.

Combineer gezond eten met regelmatig leven. Ga bijtijds naar bed en sta vroeg op. Zorg daarnaast wekelijks voor voldoende lichaamsbeweging. Zo verzamel je volop energie, fitheid en weerstand om de depressie te lijf te gaan én niet af te vallen. Mocht het je niet alleen lukken? Neem dan contact op met je huisarts.

Meer artikelen over persoonlijke groei