Mindfulness bij een burn- out: bevorder je herstel
18 maart 2021 
5 min. leestijd

Mindfulness bij een burn- out: bevorder je herstel

Kan je een burn-out voorkomen door mindfulness toe te passen? Bekijk mijn artikel voor het antwoord op deze vraag.

Wanneer je lange tijd veel vraagt van jezelf sta je langdurig onder stress. Je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt.

Je krijgt klachten waardoor je de dagelijkse bezigheden niet meer goed kunt doen. In dit geval ben je overspannen. Wanneer deze klachten langer dan een half jaar aanhouden en je moe en uitgeput bent, heb je te maken met een burn- out. Om te herstellen van jou burn-out kan mindfulness bij een burn- out ingezet worden.

Hoe ontstaat een burn- out?

In mijn vorige blog kon je lezen wat er zorgt voor stress op het werk en welke mindfulness oefeningen op het werk toegepast kunnen worden. Dit is allemaal erg handig, maar soms ben je eigenlijk al een stap te ver.

Misschien ken je het wel: voor de zomervakantie was je helemaal moe en uitgeput. Tijdens de vakantie heb je het idee een beetje te zijn bijgekomen, alhoewel je nog steeds moe bent en snel uitvalt naar anderen.

Toch denk je weer met frisse moed aan het werk te gaan na de zomervakantie en je baas komt direct met een aantal extra taken, want je collega is langdurig ziek.

Je durft geen nee te zeggen en voelt je een clown die in het circus alle ballen hoog moet houden. Je vliegt van je werk om de boodschappen te doen, haalt de kinderen uit school, doet het huishouden, je onderhoudt je sociale contacten en ondertussen blijft die stapel extra taken op het werk ook je aandacht vragen.

Kortom je raakt overspannen en eigenlijk was je dit al. En zo ben je ondertussen al een half jaar overspannen en krijg je van de huisarts de diagnose burn-out. Dit is natuurlijk een voorbeeld van hoe het kan ontstaan.

Ten alle tijden geldt, dat je overzicht verliest en grip op de situatie kwijt raakt. Het lukt je niet meer de gewone dingen te doen, alles is teveel.

“Doordat je met mindfulness leeft in het hier en het nu, begrijp je ook dat daarom mindfulness bij een burn-out ook heel goed kan helpen”

Mindfulness bij een burn- out

De klachten van een burn- out

Bij een burn-out heb je al een half jaar last van deze drie dingen:

  1. Je hebt 3 of meer spanningsklachten, denk aan lichamelijke vermoeidheid, moete om je aandacht erbij te houden, onrustig slapen, prikkelbaarheid, niet tegen drukte of lawaai kunnen, gemakkelijk huilen, een gejaagd gevoel of piekeren.
  2. Je hebt het gevoel dat je de vele problemen in je leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer hebt op de situatie. Alsof je de controle over je leven verliest.
  3. Het lukt je niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op je werk, thuis, in je contacten of in het verkeer.

Andere klachten

Iemand met een burn-out kán als reactie daarop, soms ook lichamelijke klachten krijgen, zoals:
  • Hoofdpijn;
  • Duizeligheid;
  • Pijn op de borst;
  • Hartkloppingen;
  • Maagklachten of buikpijn

“Daarnaast kunnen er nog meer lichamelijke klachten zijn, zoals angst- en paniekaanvallen. En ook voor angstaanvallen kan mindfulness ingezet worden”

Mindfulness bij een burn-out

Wat mindfulness is, heb ik natuurlijk al eerder geschreven. Maar kort gezegd is mindfulness de bereidheid en het vermogen om op een vergelijkbare manier aanwezig te zijn bij alle gebeurtenissen en ervaringen, of ze nou prettig of onprettig zijn. Dit doe je met vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en onderscheidingsvermogen.

Bij onplezierige gedachten of gevoelens hebben we vaak de neiging deze af te keuren of te onderdrukken. Mindfulness leert je om een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van jouw gedachten, gevoelens en emoties.

Nu je dit leest snap je waarom mindfulness bij een burn-out zo goed kan helpen. Tijdens een burn- out zit je vaak in een negatieve spiraal en schop je tegen situaties aan die niet gaan zoals jij wilt. Het is dus zaak hier anders mee om te gaan, zodat je jezelf niet steeds blijft kwellen.

Heb je nog andere tips voor mindfulness bij een burn- out? Laat ook dit even weten in een reactie. Wil je veel meer weten over je zelfvertrouwen opbouwen na een burn-out? Klik en kijk dan op de volgende link: Zelfvertrouwen opbouwen na een burn-out

Gratis ebook:
50 tips om direct jouw zelfvertrouwen te vergroten

Tips zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is de basis van alles. Wil je de ‘magie’ van stap voor stap meer zelfvertrouwen en alles wat hiermee te maken heeft ook ervaren in jouw leven? Download dan nu dit gratis boek met 50 werkende tips!

Direct downloaden

Gerelateerde artikelen

In de kennisbank van zelfvertrouwen.com vind je honderden blogs met handige tips voor meer zelfvertrouwen. Heb je deze blogs al gelezen:

Meer artikelen over persoonlijke groei