Geluk

Hoe word ik gelukkig? Voel ik me blij en geniet ik van het leven? Eerlijk is eerlijk: iedereen wil het graag. Maar, in de praktijk blijkt dat niet altijd eenvoudig. Geluk is immers zeer persoonlijk. Je koopt het niet per ons. Het is veel meer een emotie en gevoel dat je ervaart. 

Geluk is het gevolg van dankbaarheid

Dankbaarheid is een veelomvattend gevoel: blijheid, zachtheid, verwondering, totaal in het nu zijn, warmte, waardering … Dat laat weinig ruimte voor negativiteit. Als je bewust focust op je ‘zegeningen’, kun je onmogelijk tegelijkertijd negatieve gedachten en gevoelens ervaren. Je laadt je energie weer even op, voelt je meer de moeite waard en je zelfvertrouwen neemt toe.


We denken vaak dat we geluk of vreugde moeten ervaren om dankbaar te kunnen zijn. Maar het werkt juist andersom: dankbaar zijn maakt je gelukkiger. Met een houding van dankbaarheid kies je ervoor vooral te kijken naar al het mooie dat je wel hebt, meemaakt en waar je blij van wordt. 


Natuurlijk is niet elke dag even mooi, maar er zijn altijd dingen waar je dankbaar voor kunt zijn. Voor je grootste zegeningen of de kleinste gebeurtenissen. Voor je gezin, je vrienden, een zonnige dag, je gezondheid, een lekkere maaltijd, een onverwachte glimlach, een luisterend oor, je beste vriend(in), een nieuw inzicht, een prachtige wolkenlucht, muziek die je raakt of een speciaal moment. Zelfs als het niet zo goed met je gaat, kun je nog dankbaar zijn voor het feit dat dingen niet nog slechter gaan. 

Gelukkig worden door te kiezen

Een gelukkig leven creëren kan heel veel tijd, moeite en energie kosten. Waarom?

Omdat je, volgens Neale Donald Walsch, geen keuzes maakt: 

  • Omdat jij er niet in gelooft dat je kunt krijgen wat je kiest
  • Omdat je maar blijft proberen uit te vogelen wat het ‘beste’ is voor jou
  • Omdat je niet weet wat je moet kiezen
  • Omdat je vooraf garantie wilt dat je keuzes ‘goed’ zijn
  • En omdat je steeds van gedachten blijft veranderen

Kies en je zult zien dat je meer zelfvertrouwen krijgt (en hierdoor gelukkiger wordt). 

4 tips voor meer geluk in je leven

geluk, glimlach, blij, tevreden

1. Leef in het heden

Natuurlijk kun je leren van ervaringen uit het verleden en is het mooi om dromen voor de toekomst te hebben. Maar, staar je daar niet blind op. Leef in het hier en nu. Geniet van wat elke dag je brengt. Want als je nu niet gelukkig bent, hoe kun je dan ooit gelukkig zijn?

2. Investeer in je sociale netwerk

Een sociaal netwerk draagt volgens diverse onderzoeken bij aan je geluk. Want, van nature zijn mensen sociale wezens. Investeer daarom tijd en energie in je contacten. Ga op bezoek bij familie en vrienden en doe samen dingen. Van sporten, kletsen, muziek luisteren, eten, lachen enzovoort

3. Werk aan een gezonde levensstijl

Een gezond lichaam en sterke geest gaan hand in hand. Ben je fysiek fit? Dan voel je je mentaal ook een stuk fijner en sterker. Kies daarom voor een gezond eetpatroon en sport regelmatig om meer geluk te beleven. Zo krijg je meer energie, zit je lekkerder in je vel en straal je ook meer positiviteit uit.

4. Lach, lach, lach

Hoeveel lach jij op een dag? Probeer eens wat vaker te lachen, want het zorgt dat je vrolijker in het leven staat en je veel gelukkiger voelt. En volgens onderzoeken zijn lachende mensen ook nog eens gezonder dan piekeraars. Daarnaast kan humor en regelmatig lachen moeilijke situaties lichter maken, je helpen ontspannen en stress verminderen. Kijk daarom eens wat vaker naar een grappige film, lees boeken die je laten lachen of luister naar humoristische mensen.

Geluk kun je trainen

Te vaak wordt een ongelukkige jeugd aangedragen als oorzaak van een later ongelukkig leven. Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat ook nare voorvallen in je jeugd slechts voor een beperkte 10% veroorzaker kunnen zijn van de variatie in geluksgevoel tussen mensen (Seligman,2002). Dit geldt voor zowel positieve als negatieve omgevingsfactoren. 

Het belang van je mindset

Een dankbare, gelukkige houding is een kwestie van mindset. Ben je georiënteerd op wat er wel is of op wat er niet is? 

hersenen, hersenhelft, brein

Van nature is ons brein helaas meer geneigd om te focussen op wat fout gaat of er niet is in ons leven. Het glas lijkt vaker halfleeg dan halfvol. Je staat altijd in de file en het regent vaker dan dat de zon schijnt. Daar is een evolutionaire verklaring voor. Om te kunnen overleven was het in de oertijd belangrijk om bedreigingen te herkennen. Eén klein foutje kon de dood betekenen. Dus hoe meer je gefocust was op gevaar, hoe groter je kans om te overleven. 


Die voorkeur voor negatief denken heeft in onze tijd echter weinig nut. Onze problemen zijn zelden een kwestie van leven of dood. Maar we doen het vaak wel.  Met als gevolg dat we vaak voorbij gaan aan de positieve dingen die er net zo goed zijn. We zien ze niet eens of nemen ze voor vanzelfsprekend aan. Daar word je niet gelukkig van.


Hoe kan ik leren om mijn geluk te trainen?

Wij hebben een programma ontwikkeld dat jou gaat leren hoe je dagelijks gelukkig kunt zijn, onafhankelijk van de omstandigheden waar je nu in zit. 

Dit programma heet, toepasselijk genoeg, Geluk(t).

Geluk(t) programma, brein tv, Albert Sonnevelt

Wat mag je van het programma verwachten?

  • Ontdek wat je zelf kunt doel om je weer energiek en gelukkig te voelen.
  • Met dit programma laten we je kennis maken met de velen facetten die invloed hebben op jouw geluk(sgevoel).
  • Je ontvangt 4 modules met bomvol kennis over geluk en balans en een rotsvast stappenplan om weer blij in het leven te gaan staan.
  • Neem jezelf en jouw uitdagingen serieus en ga direct aan de slag. 

Klik op deze link en lees meer over de cursus Geluk(t): https://psychologievansucces.nl/gelukt/

Berichten over Geluk:
Waarom relaties geen gedoe hoeven te zijn (met Paulien Timmer)
0
Waarom relaties geen gedoe hoeven te zijn (met Paulien Timmer)
Waarom relaties geen gedoe hoeven te zijn (met Paulien Timmer)
Hoe werkt humor?
0
Hoe werkt humor?
Hoe werkt humor?
Gelukkig alleen zijn, hoe doe je dat?
0
Gelukkig alleen zijn, hoe doe je dat?
Gelukkig alleen zijn, hoe doe je dat?
Hoe word je gelukkig? (Een interview met Jennifer van Balkom)
0
Hoe word je gelukkig? (Een interview met Jennifer van Balkom)
Hoe word je gelukkig? (Een interview met Jennifer van Balkom)
Beperkende overtuigingen: Hoe kom je er van af?
0
Beperkende overtuigingen: Hoe kom je er van af?
Beperkende overtuigingen: Hoe kom je er van af?
Wishful thinking: hoe werkt dat precies?
0
Wishful thinking: hoe werkt dat precies?
Wishful thinking: hoe werkt dat precies?
Hoe kan ik spontaner worden?
0
Hoe kan ik spontaner worden?
Hoe kan ik spontaner worden?
Hoe verhoog ik mijn eigenwaarde?
1
Hoe verhoog ik mijn eigenwaarde?
Hoe verhoog ik mijn eigenwaarde?
Waarom saboteer ik mezelf? En wat kan ik ertegen doen?
0
Waarom saboteer ik mezelf? En wat kan ik ertegen doen?
Waarom saboteer ik mezelf? En wat kan ik ertegen doen?