12 leefstijl tips om balans te creëren
29 juni 2020 
9 min. leestijd

12 leefstijl tips om balans te creëren

12 leefstijl tips om balans in je leven te creëren

Drukte en stress is in onze maatschappij nauwelijks te voorkomen. Je lichaam maakt dan het stresshormoon cortisol aan. Op zich geen probleem, als je er maar voor zorgt dat je lijf ook voldoende anti-stresshormonen aanmaakt. Zo niet, dan raakt de boel uit balans. Dan circuleren er voortdurend stresshormonen in je lijf. Dat put uit en geeft allerlei lichamelijke en mentale klachten. Met een gezonde leefstijl kun je ervoor zorgen dat je lichaam anti-stresshormonen gaat produceren. Stofjes die zorgen voor het broodnodige tegenwicht tegen stress. Daarom 12 leefstijltips om balans te creëren. Daar kan je stress niet tegenop.

1. Slaap genoeg

Slaaptekort sloopt je. Je lichaam heeft 7 tot 8 uur slaap nodig om te herstellen. Nou is in slaap vallen niet altijd even gemakkelijk. In bed luisteren naar rustgevende muziek of een boek lezen, helpt vaak. Net als overdag lekker veel bewegen en naar buiten. Koffie of alcohol drinken en op schermpjes turen kun je beter niet doen vlak voor het slapengaan.

2. Zorg voor herstelmomenten overdag

Neem af en toe een break en gun jezelf een herstelmomentje. Bijkomend voordeel: je bent daarna productiever en hebt veel meer energie. De volgende ‘ontstressers’ kosten je maar een paar minuten.

  • Diepe buikademhaling. Haal diep adem via je neus en adem naar je buik. Houd je adem een paar tellen vast en adem rustig alle lucht uit via je mond. Doe dat vier keer.
  • Rustig met je bovenlichaam heen en weer bewegen op het ritme van je ademhaling is heel kalmerend. Het hoeft niet eens zichtbaar te zijn van de buitenkant.
  • Spieren aanspannen en ontspannen. Span elke spier 5 seconden stevig aan en ontspan hem dan. Van je tenen tot de spiertjes in je hoofd.
  • Focus je aandacht een paar minuten op je ademhaling, een voorwerp, een mantra. Komt er een gedachte in je hoofd op, signaleer hem (Hé, een gedachte) en verleg je aandacht weer naar waar je op aan het focussen was. Die gedachte verdwijnt vanzelf weer. Je kunt ook een meditatie-app op je mobiel gebruiken.
  • Droom even weg. Ga even rustig ergens zitten, sluit je ogen en droom even weg naar een mooie, vredige omgeving: een strand, een bos. Kijk in gedachten om je heen, luister, ruik. .
  • De omgeving waarnemen. Wees je even helemaal bewust van het nu. Focus op de omgeving waarin je je bevindt. Hoe is de temperatuur, het licht, wat hoor je, wat ruik je, wat voel je? Kun je iets onprettigs veranderen? Doe het meteen. Zo nee, accepteer het zoals het is.
  • Niksen. Even paar minuten voor je uit staren, een kletspraatje maken, een rondje lopen. Gewoon even helemaal niks ‘nuttigs’ doen.
  • Geef jezelf een minidrukpuntmassage. Plaats je wijs- en middelvinger net boven je neusbrug, tussen je wenkbrauwen. Druk er één à twee minuten zachtjes op en relax.
  • Lees een boek. 6 minuten lezen vermindert je hoeveelheid stress met 68%, zo blijkt uit onderzoek.

Nog meer leren over ontspanning? Dan is mijn online programma de ‘Anti Burn-Out Challenge’ iets voor jou. Bekijk direct meer informatie over de Anti Burn-Out Challenge.

3. Doe leuke dingen voor jezelf

Je hebt momenten voor jezelf hard nodig om weer op te laden. Laat af en toe de boel de boel en doe iets wat jij echt leuk vindt. Het maakt niet uit wat. Als jij er maar van geniet en door ontspant. Denk eens terug aan je kindertijd. Wat deed je graag, waar was je goed in? Zeker weten dat je daar ook nu weer plezier aan zult beleven.

4. Beweeg

Lichaamsbeweging is een geweldige ontstresser. Dus ga staan als je belt of schakel over op een stabureau, loop naar je collega in plaats van te mailen, gebruik de trap, ga wandelen, zwemmen, sporten. Beweeg! 20 minuten per dag heeft al een positief effect.

5. Eet gezond

gezondheid, vitaliteit, gezonde voeding, eten, energie

Gezonde voeding schiet er vaak bij in als je last hebt van stress. Maar suiker, snelle koolhydraten, kunstmatige toevoegingen, koffie en alcohol stimuleren de aanmaak van stresshormonen. Minder met deze producten. Kies liever voor voedingsmiddelen die je stresshormonen verlagen, zoals groente, fruit, noten, vette vis, en extra pure chocolade (met mate).

6. Hou je doelen voor ogen

Alle dagelijkse hectiek kan je zo in beslag nemen, dat je je waarden en doelen uit het oog verliest. En steeds verder van jezelf verwijderd raakt. Dat geeft veel innerlijke onvrede en stress. Sta daarom regelmatig stil bij de vraag of je nog op de goede weg zit. Waar wilde je ook alweer naartoe? Wat is belangrijk voor jou in je leven? Waar krijg jij energie van? Als jij niet lekker in je vel zit en druk bent met zaken waar je hart niet ligt, bouwt de spanning zich op. Wat kun jij nu al veranderen om je doel dichterbij te halen?

7. Versterk je sociale contacten

Laat je door stress niet in een isolement duwen. Regel je ‘sociale energie’. We hebben contact met anderen nodig: om problemen te delen, ervaringen uit te wisselen, uit te huilen, nieuwe inspiratie op te doen of samen gek te doen en te genieten. Weersta de neiging om je terug te trekken. Besteed tijd en aandacht aan je dierbaren en leg vooral contact met positieve mensen. Positiviteit is namelijk besmettelijk. Ja, dat kost tijd, maar je krijgt er zo veel waardevolle positieve energie voor terug.

8. Train jezelf in positiviteit

We zijn vaak zo gefocust op wat allemaal niet goed gaat, dat we de positieve dingen die er ook zijn soms niet eens opmerken. Jammer, want die bieden juist tegenwicht tegen stress. Geluksonderzoeker Shawn Achor bedacht een oefening om jezelf te trainen in positiviteit: de methode 2-3-21. Schrijf iedere dag in 2 minuten 3 nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent. Doe dit 21 dagen lang. Doordat je weet dat je iedere dag drie dingen op moet schrijven waar je dankbaar voor bent, train je je brein om meer te focussen op de positieve zaken in je leven.

Bij een positieve gezonde levensstijl hoort ook het vieren van kleine succesjes. Beloon jezelf voordat je doorstoomt naar de volgende taak op je to-do-lijst! Geef jezelf een schouderklopje, pak een terrasje, het hoeft niets groots te zijn. Het gaat erom dat je even stilstaat bij wat je hebt bereikt.

9. Lach vaker

geluk, glimlach, blij, tevreden

Lachen is gezond en helpt tegen stress. Kijk een lachfilm, lees een komisch verhaal, vertel een mop, laat je kietelen, zie wat vaker de humor in van situaties en (glim)lach. Zelfs een neplach zorgt er al voor dat je anti-stresshormonen aanmaakt.

10. Neem je gedachten minder serieus

Je hersenen geloven wat je ze vertelt. Van in gedachten tegen jezelf blijven herhalen hoe erg of oneerlijk of stressvol iets wel niet is, ga je je niet kalmer voelen. Dan blijf je je druk maken over dingen die zijn gebeurd of die misschien in de toekomst zouden kunnen gebeuren. Maar we kunnen het verleden niet veranderen en we hebben geen controle over de toekomst. Er is alleen maar het nu. Probeer je gedachten eens voor te stellen als wolken in de lucht die komen en gaan. Ze worden dan minder bedreigend en maken je minder emotioneel.

Stop ook met negatief tegen jezelf praten. Zeg liever ‘Ik denk dat ik het kan’ in plaats van ‘Ik kan het niet.’

11. Laat je emoties toe

Druk negatieve emoties niet weg. Dat lukt toch niet. Benoem ze. ‘Ik voel me boos, verdrietig, gespannen.’ Alleen al het erkennen en benoemen, maakt al dat ze minder impact hebben.

12. Prikkel je zintuigen

wijn, drinken, drank, proeven, smaak

Als je druk en gestrest bent, staat de zintuiglijke waarneming meestal op een laag pitje. Maar prettige zintuiglijke ervaringen helpen je stress te verminderen.

  • Geluid. Luister naar rustige muziek of ontspannende geluiden: klassieke muziek, jazz, natuurgeluiden of waar jij dan ook rustig van wordt. Stel je eigen ontstress-playlist samen. (En wieg dan meteen lekker mee.) Of zing zelf. Laat je lekker gaan: onder de douche, in de auto. Neuriën mag ook.
  • Vind uit welke geuren jou kalmeren. Ruik aan rozen, steek een geurkaars aan, draag je favoriete parfum, geniet van de frisse buitenlucht.
  • Zicht. Verwen je ogen met een mooi schilderij, een foto of voorwerp. Teken zelf iets of probeer eens zo’n kleurplaat. Zachte blauwen, groenen en grijzen zijn ontspannende kleuren. Misschien kun je een muur een nieuw kleurtje geven, of je screensaver. Kijken naar schattige baby- of kattenfilmpjes ontspant ook, zo bleek uit onderzoek. Opruimen is misschien wel het laatste waar je tijd voor hebt, maar het helpt wel tegen ‘visuele vervuiling’.
  • Smaak. Geniet van iets lekkers (en gezonds). Niet hap-slik-wegwerken, maar langzaam en volledig proeven: de smaak, de geur, het gevoel in je mond.
  • Aanraking. Knuffel vaak en veel. Met je partner, kinderen, huisdier. Draag zachte kleding, neem een weldadig bad of een massage. Met je handen bezig zijn, ontspant ook. Dus knip en plak, ga breien of figuurzagen, het maakt niet uit. Als jij er plezier in hebt, helpt het. 

Nou, dat was een hele waslijst. Er zitten ongetwijfeld dingen bij die je al doet. Top! Andere zijn misschien nieuw voor je. Probeer ze uit en werk stap voor stap toe naar een steeds gezondere stressbestendige leefstijl. Ik wens je heel veel succes.

PS: Ik ben heel benieuwd welke tip voor jou het beste werkt. Laat je het me weten in een reactie? Zo kunnen we leren van elkaar.

anita
Door

anita

op 29 Jun 2020

smorgens ;lekker los gaan op muziek even helemaal in het nu moment is een prima start van de dag ook rustig ontbijten en gewoon voor je uit staren gedachten komen en gaan

Cynthia
Door

Cynthia

op 29 Jun 2020

Waarschijnlijk heb ik ongemerkt teveel gedaan. Ik blijf maar moe. Lastig dit patroon los te laten. In de ochtend doe ik wat yoga oefeningen en spierverstevigende oefeningen. Ik wandel met wandelvrienden op verschillende dagen in de week, ik doe aan aquarobics en ik kijk soms naar een lachfilm.

Anita
Door

Anita

op 29 Jun 2020

Ik heb juist de hele dag niets te doen, hoef niks, heb geen verplichtingen. Geen kinderen, man of beesten om te knuffelen. Dit geeft ook veel stress. Hyperventilatie en paniek. Daardoor nog méér in isolement. Het is iedere dag: wat zal ik nu weer eens gaan doen. Ik ga regelmatig fietsen om in beweging te blijven, evenals tuinieren maar tussendoor voel ik me steeds erg onrustig. Ik mediteer, doe aan mindfulness. Desondanks veel stress. Lastig te doorbreken.

Gerda Schurink
Door

Gerda Schurink

op 29 Jun 2020

Alle punten onder 2 doe ik regelmatig. Niet allemaal tegelijk of alles op een dag. Ik wissel het af, vaak gaat het zelfs ongemerkt. Het allerbeste werkt bij mij om te ontspannen, wanneer mijn poes bij mij op schoot wil, meestal begin van de avond. De ontspanning van dat dier, geeft mij ook rust. O ja, en meedoen met “ Nederland in beweging” ook heel goed voor het lijf.

Saskia
Door

Saskia

op 29 Jun 2020

Voordat ik ziek werd borduurde ik tussen de bedrijven door. Ik werkte 60 uur in de week en vond toch altijd even tijd om een paar steekjes te doen. Toen werd ik ziek en ik kon niet meer goed zien. Maar ik dacht als ik niet meer kan borduren word ik gek ! Het begon met 6 steekjes per dag en dan waren er 4 fout en werd door een vriendin uitgehaald. En nu bijna 20 jaar later borduur ik schilderijen van ruim een meter breed en helemaal vol geborduurd. Het is een soort meditatie geworden en ik kan me heerlijk ontspannen. En tijd genoeg !

TINEKE
Door

TINEKE

op 30 Jun 2020

Hallo Saskia, Ik had een aantal jaren creatieve handenarbeid gedaan, div, materialen beschilderd, speelgoed voor gehandicapten enz. gemaakt. Geeeldig productief kan ik wel zeggen. Op een dag merkte ik dat ik langzaam mijn kracht begon te verliezen, kon niet meer figuurzagen b.v. Werd misselijk van het schilderwerk. Wat NU? Wat als ik iets zou moeten verzinnen wat ik zelfs in bed zou kunnen doen? Ik ging proberen om dat wat ik geschilderd had in borduurwerk om te zetten. Soms met een draadje over een steekje. Gelukkig werkten mijn ogen nog goed, zelfs zonder bril. Ik deed mee aan merklap wedstrijden en viel tot mijn verrassing bijna ieder jaar in de prijzen. Ik heb zelfs een aantal borduurpatronen en een borduurpakket gemaakt! Het stille verdriet om het werk dat niet meer lukte, veranderde in de vreugde om de nieuwe uitdaging. Op een dag probeerde ik mij te concentreren op kleinere borduurwerkjes, waar ik ook anderen, zelfs onze koningin Beatrix mee kon verrassen. Minimandala’s van 25x25 steekjes. Ik heb geen idee hoeveel ik er heb geborduurd! Ik maakte er later patroontjes van die ik nu op de iPad over kan zetten. Als je met leuke positieve dingen bezig kan zijn, ook al is het soms maar even, krijg je zelfs energie om de afwas weg te werken waar je eigenlijk geen zin of geen puf voor had. Even een klein rondje lopen om de benen te strekken en een frisse neus te halen. Als je positieve herinneringen hebt aan de afgelopen dag, bevordert dat hoe dan ook de nachtrust! Ik heb al jaren niet meer kunnen borduren, maar wie weet. Ik TINEKben nog geen 100! Groeten en veel borduurplezier, TINEKE🌈🧑‍🦳👍🍀❣️

Saskia
Door

Saskia

op 30 Jun 2020

Goed zo Tineke, gewoon moed houden en doorgaan.... En er gaat een nieuwe deur open. Ik ben zelfs oma geworden van een schattig mannetje terwijl ik zelf geen kinderen heb. En hij is nu bijna vier en we bakken lekker samen koekjes. Alles komt goed als je de moed maar niet op geeft. Groetjes van Sas

TINEKE
Door

TINEKE

op 30 Jun 2020

Hallo Albert, Positieve prikkels voor de zintuigen. de afgelopen weken had ik mij voorgenomen om mij hier bewust op te concentreren, wat ik zelf noem: CONFRONTATIE THERAPIE. Door mijn overgevoeligheid is het vaak heel moeilijk om de juiste balans te vinden tussen de positieve en de negatieve prikkels van mijn zintuigen. Wat HOOR ik, wat ZIE ik, wat RUIK ik, wat PROEF ik, wat VOEL ik? Wat je noemt een uitdaging, en heel bijzonder dat jij hierover het een en ander hebt bevestigd wat ik zelf ervaren heb en waar ik onbewust al een hele tijd mee bezig ben geweest, omdat ik als ik kan, de negatieve invloeden zoveel mogelijk wil vermijden om de innerlijke rust te kunnen vinden en behouden. Verrassend hoe het ene in het andere overloopt. Vanmorgen vroeg heb ik b.v. het vuilnisbakje van gisteren leeggegooid. Ik werd even misselijk van de lucht, maar dacht: weg is weg. GISTEREN is voorbij! Ik moest er voor naar buiten. Het miezerde van de regen, maar het rook naar de GOEDE morgen! Ik zag de veelkleurige bloemen in onze tuin, hoorde de vogels weer fluiten, nadat ik twee weken bijna niet had kunnen HOREN! Ik hoefde niet ver te lopen, maar de grove steentjes deden zeer onder mijn voeten. Maar ik liep WEL! Ik had weer iets ZELF gedaan, zonder af te wachten tot de ander het deed. Ik keek naar mezelf in de spiegel wist dat ik het niet alleen hoefde te doen. Ik had genoten van mijn eenvoudige ontbijt: appeltje- eitje. Omdat het voor mij beter is om géén koffie meer te drinken ben ik toch aan het oefenen om niet langer negatief tegenover de koffie lucht te staan. Terwijl ik in alle rust probeer om mijn gedachten te formuleren, luister ik naar spirituele muziek en voel me BETER! Hartelijk groeten van TINEKE

Hilde
Door

Hilde

op 14 Jul 2020

Ik wil jou alleen maar bedanken ....... Hilde

Albert Sonnevelt
Door

Albert Sonnevelt

op 24 Jul 2020

Beste Hilde, Dank je wel voor je warme reactie. Heel graag gedaan. Ik hoop je nog lang te mogen blijven inspireren. Hartelijke groet, Albert Sonnevelt

Reactie plaatsen

Meer artikelen over persoonlijke groei