arrow_drop_up arrow_drop_down
30 september 2014 

Stoppen met piekeren? 5 ultieme antipiekertips!

Stoppen met piekeren. Want wat levert het herhalen van je zorgelijke gedachten op? Je problemen worden steeds groter. Je slaapt slecht, raakt gespannen, gefrustreerd en wordt chagrijnig. Kortom, piekeren is negatief denken en maakt je ongelukkig. Hoog tijd om je getob aan banden te leggen. Hoe? Hieronder mijn ultieme antipiekertips.

1. Noteer je piekergedachten

Getob overvalt je plots en saboteert op den duur je dagelijkse bezigheden. Zeker als je er niets aan doet. Wees dat voor. Parkeer je piekergedachten als het ware. Noteer vervolgens elke irrationele en/of malende gedachte die in je opkomt in een speciaal piekerschrift of je smartphone. Je tobgedachten opschrijven helpt je bij het stoppen met piekeren. Je laat je problemen los en maakt ruimte in je hoofd.

2. Ontleed je gepieker

Continu piekeren zorgt ervoor dat je onrealistisch denkt. Je draait in cirkeltjes rond met telkens dezelfde uitkomst of nog erger. Neem je tobgedachten eens kritisch door. Zijn je gedachten reëel of irreëel? Wat is het allerergste en het beste dat je kan overkomen? Wat kun je er nu aan doen? Is het oplosbaar? Zo maak je je gedachten niet alleen realistischer, maar verzand je ook minder snel in het denken in rampscenario’s. En als je ontdekt dat je piekerproblemen zijn op te lossen? Maak dan een plan om het stapsgewijs aan te pakken. Vraag eventueel hulp van anderen of een deskundige.

3. Zoek afleiding om te stoppen met piekeren

Constateer je dat je piekert? Zoek dan direct afleiding en laat je niet meeslepen door je negatieve gedachten. Onderneem iets. Doe een bezigheid die concentratie en/of inspanning vergt. Dat kan sporten zijn, in de tuin werken, bedenken welk cadeautje je voor de verjaardag van je oma, kind of collega gaat kopen, waar je volgende vakantie naartoe gaat enzovoort. Het belangrijkste is dat je jezelf afleidt. Dus kom in actie en onderneem dingen. Ook ademhalingsoefeningen doen het goed om je gepieker een halt toe te roepen.

4. Relativeer je tobgedachten

Stoppen met piekeren doe je ook door je gedachten te relativeren. Vraag je af of ze volgend jaar nog belangrijk zijn. Is dat het geval? Bedenk dan wat je kunt doen om het op te lossen. Zijn je gedachten irreëel? Laat los. Ook situaties aanvaarden zoals ze zijn, draagt bij aan minder piekeren. Immers, het verleden kun je niet veranderen. Dat is geweest en laat dat rusten. En… wat de toekomst brengt? Dat is niet bekend. Aanvaard je leven zoals het is. Blijf in het hier en nu. Denk vaker: wie dan leeft, wie dan zorgt.

5. Praat erover

Wil je dat je gepieker niet langer je leven beheerst? Praat er dan over. Door je piekergedachten uit te spreken kun je een enorm gevoel van opluchting ervaren. Anderzijds kun je zo je gedachten ordenen en toetsen. Zijn ze reëel of juist niet? Praat met je familie, vrienden of zoek professionele hulp bij het stoppen met piekeren. Blijf zeker niet in je eentje lopen malen.

Wil je stoppen met piekeren? Pas de bovenstaande tips toe. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Tjietske Gaus Groothengel
Door

Tjietske Gaus Groothengel

op 28 September 2017

ik krijg de link niet open om het aanbiedingspakket te kopen voor 67 euro incl. het boek vrij.

Marina
Door

Marina

op 28 September 2017

Ik kan op de website niet komen bij Stop-nu-met-piekeren, voor de aanbieding.

Hetty
Door

Hetty

op 28 September 2017

Ik ook niet

Carla van Ratingen
Door

Carla van Ratingen

op 28 September 2017

ik ook niet carla

Reactie plaatsen