arrow_drop_up arrow_drop_down
15 mei 2013 
in Slapen

Vijf waardevolle tips tegen vermoeidheid

We leven in een tijd waarin we steeds meer doen. Naast werk en studie plannen we vaak onze dagen helemaal vol met leuke activiteiten. Ook krijgen we steeds meer impulsen van buitenaf door televisie, internet en smartphones. Dit zorgt ervoor dat mensen steeds minder rust krijgen en daarom sneller vermoeid raken. Lees hieronder vijf tips om vermoeidheid tegen te gaan.

Vijf waardevolle tips tegen vermoeidheid

1) Zorg ervoor dat je genoeg slaapt.

Het klinkt vrij logisch maar toch krijgen veel mensen niet genoeg slaap op een nacht. De menselijke slaapcyclus bestaat uit verschillende cycli die elk negentig minuten duren. Deze cycli bestaan weer uit vijf verschillende fasen die elkaar steeds weer opvolgen. Dit zijn respectievelijk twee fases lichte slaap, twee fases diepe slaap en 1 fase droomslaap. Zorg er daarom voor dat je een veelvoud slaapt van steeds negentig minuten waardoor je wakker wordt tijdens je lichte slaap. Je wordt dan veel uitgeruster wakker. Je bent meer gebaat bij een nacht van 7,5 uur dan een nacht van 8 uur. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. Kijk hoeveel uur jij nodig hebt en zorg dat je dit aantal uren ook echt slaapt.

2) Bouw een ritme op.

Het is belangrijk om elke avond ongeveer op hetzelfde moment te gaan slapen en 's ochtends op dezelfde tijd op te staan. Dit zorgt ervoor dat je een vast slaappatroon krijgt en regelmaat is voor je lichaam erg belangrijk. Probeer ook in het weekend niet al te erg af te wijken van dit regelmatige slaappatroon. Veel mensen beginnen vermoeid aan de nieuwe werkweek omdat ze in het weekend opeens een heel ander ritme aanhouden. Als je toch graag uitslaapt in het weekend slaap dan niet langer uit dan 1,5 uur; de duur van een slaapcyclus.

3) Plan af en toe ook eens wat rust in in je agenda.

Een belangrijke reden van vermoeidheid is het drukke leven van tegenwoordig. Naast je werk en studie wil je zoveel mogelijk leuke dingen doen. Zorg dat je je op zo'n moment niet blootstelt aan al te veel impulsen van buitenaf zoals televisie en internet. Zet je telefoon uit, neem een bad, lees een boek en kom even helemaal tot rust. Ook voordat je gaat slapen moet je je niet blootstellen aan impulsen. Je slaapt veel beter als je voor het slapen niet tv kijkt maar een boek leest.

4) Drink genoeg water en eet gezond.

Veel mensen drinken te weinig water. Drink minstens twee liter water per dag. Als je te weinig drinkt dan krijgen je hersenen te weinig vocht wat weer leidt tot vermoeidheid. Zorg dus dat je genoeg drinkt op een dag. Het zelfde geldt voor eten. Zorg dat je regelmatig wat eet zodat je lichaam genoeg voeding krijgt om de dag goed door te komen. Ook hier geldt dat te weinig eten kan leiden tot vermoeidheid. Haal energie uit vitaminerijk voedsel zoals groente en fruit. Mijd suikers zoveel mogelijk, die geven in eerste instantie wel energie maar dat is maar voor korte duur.

5) Zorg dat je genoeg beweegt.

Als je lichaam weinig energie heeft dan leidt dit automatisch tot vermoeidheid. Zorg dus dat het energiepeil van je lichaam hoog blijft. Dit kun je bereiken door te gaan sporten maar ook door actief te blijven. Ga regelmatig een stuk wandelen of pak eens een keer de fiets in plaats van de auto. Door deze lichaamsbeweging krijg je meer energie en voel je je fitter.

Wat zijn jou tips? Laat hieronder je reactie achter

Maartje
Door

Maartje

op 19 February 2017

Ik ben een vrouw van 58 jaar, ik werk 30 uur per week, ben mantelzorger en ik sport 3 maal per week 1 uur. Ik verbrand per dag 3500 calorien, soms 4000. Is dit wel normaal, ik ben soms helemaal total los. Ik slaap wel goed.

Albert Sonnevelt Team
Door

Albert Sonnevelt Team

op 15 March 2017

Beste Maartje, uiteraard is het lastig vanuit jouw verhaal een duidelijke diagnose te kunnen stellen. Jouw algehele metabolisme is afhankelijk van veel factoren zoals voeding, beweging, slaap en stressinvloeden. Daarom is het raadzaam om een coach/arts/therapeut te raadplegen die van alle vier de gebieden voldoende kennis heeft. Veel succes gewenst! Warme groet Albert

Reactie plaatsen