arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juni 2020 
in Stress

Geduld verloren? Wacht niet te lang om je te herpakken

Geduld. Het is een grote deugd. We willen allemaal graag geduld opbrengen voor dingen, voor mensen, voor het werk dat we moeten doen en voor de uitdagingen die op ons pad komen in het leven. Vandaag alles over het grote goed geduld, en waarom die soms ook op kan raken.

Wat is geduld?

Laten we beginnen met de vraag. ‘Wat is geduld precies?’ Geduld wordt ook wel omschreven als het vermogen om ergens op te wachten. Het is het dulden of toelaten van de geest om bepaalde besluiten uit te stellen en je niet mee te laten voeren door impulsen. Geduld is niet eenvoudigweg het wachten op iets. Het is het wachten in kalmte zonder dat je boos wordt of dus ‘ongeduldig.’

De flow van geduld

In geduld handel je vanuit de kalme overtuiging dat de dingen gaan zoals ze moeten gaan. Geduld toepassen kunnen we in vele facetten van het leven. Wie geduld als uitgangspunt neemt in het leven, zal veel minder stress ervaren dan wie ongeduldig in het leven staat en de dingen om zich heen steeds wil controleren. Geduld is daarom ook een manier van loslaten.

In staat zijn om af te wachten wat er komen gaat is krachtig en het zorgt ervoor dat je meer in de flow van het leven komt. Het universum draait niet om jou. Sneller willen gaan dan de wereld om je heen toestaat, levert je vooral vertraging op. Om een beter begrip van de mentaliteit geduld te krijgen, is het belangrijk om ook haar tegenhanger te belichten, te weten ‘ongeduld’.

“Geduld verliest men het makkelijkst als men het niet bezit.” – Alec Beaufish

Ongeduld

De meeste mensen weten bewust of onbewust wel dat een mentaliteit van ongeduld je niet direct dient. Een ongeduldige houding levert je onrust en stress op. Maar toch kennen we allemaal wel dat opdringerige gevoel van ongeduld en irritatie als de dingen niet gaan zoals ze volgens jou zouden moeten gaan. Ongeduld komt meestal niet uit de lucht vallen. Vaak is het een signaal van stress. Je hebt al te veel hooi op je vork genomen en je kunt er eigenlijk niet zo veel meer bijhebben.

Gaandeweg is jouw spreekwoordelijke lontje korter geworden en dat resulteert bij ieder mens in een houding van ongeduld en een wens om de dingen te willen controleren. De ironie wil, dat hoe harder je je best doet om de wereld om je heen te controleren en de zaken naar je hand te zetten, hoe sneller ze je uit de vingers zullen glippen.

Ongeduld leidt er op de een of andere manier nooit toe dat de dingen sneller gaan, maar soms duurt het even voordat je dat in de gaten krijgt. In ongeduld zul je niet alleen jezelf opzadelen met onrust en frustratie; ook zul je anderen met je mentaliteit van ik-wil-het-nu-en-nu-meteen opjagen. Mocht je nog twijfelen aan de contraproductiviteit van ongeduld, lees dan vooral door, want ik vertel je graag de voordelen van haar tegenhanger:

“Geduld is het beste gebed.” – Boeddha

Meer geduld = Minder stress

Ik noemde dit voordeel al terloops: wie in geduld leeft, ervaart minder stress. Wanneer je een mentaliteit van geduld hanteert, dan houd je bij al je handelen het grotere plaatje in gedachten. Dat wil zeggen dat je je minder snel laat meevoeren door de waan van de dag.

Gelukkig Geduldig

Wanneer je geduldig in het leven staat, dan zul je minder worden opgeslokt door stress en dagelijkse beslommeringen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen aandacht hebt voor de zaken die dagelijks spelen, maar je zult er minder snel door van je stuk worden gebracht. Geduld maakt dat je ruimte creëert voor ontspanning en dus voor geluk!

Een leuker mens

Wie in geduld leeft, zal een leuker mens zijn voor anderen. Dat draagt natuurlijk bij aan jouw algehele welzijn en dat van anderen. Je zult in geduld heel anders op andere mensen reageren dan wanneer je ongeduldig bent. Jouw sociale welzijn en je houding tot anderen zullen dus beter worden.

Doelen bereiken

Voor de ongeduldige mens is dit misschien moeilijk om te geloven, maar als je wat minder gas neemt, dan zul je makkelijker de doelen bereiken die je jezelf stelt. Zoals ik eerder aangaf, maakt geduld niet dat je sneller gaat, maar juist dat de dingen langzaam gaan. Hoe beter je in staat bent de dingen los te laten, hoe sneller je je doelen zult bereiken. Vertrouw daar maar op.

Geduld in de praktijk

In geduld leven kan je dus veel opleveren, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Hoe passen we geduld toe in het leven van alledag? Het streven naar een mentaliteit van geduld is de eerste stap naar een geduldig bestaan, maar het toepassen van geduld doe je in stapjes door te kijken naar de verschillende facetten van het leven waarin je geduld kunt toepassen.

Geduld in mensen

Geduld opbrengen voor de mensen om je heen is misschien wel de moeilijkste manier van het toepassen van geduld. Soms raakt ons geduld met mensen op. Zeker wanneer het gaat om mensen die ons nabij staan zoals vaders, moeders en kinderen. Binnen relatie hebben we nu eenmaal te maken met bepaalde gedragspatronen en niet zelden vervallen we in herhaling en oefenen we dezelfde ruzies zonder enig resultaat.

Met het opbrengen van geduld in de context van relaties bedoel ik het accepteren van de ander zoals hij is. Misschien klinkt dat heel eenvoudig, maar juist binnen relaties met naasten is het vermogen om te accepteren dat de ander is zoals hij is vaak lastig. Als het jou lukt om geduld op te brengen voor de eigenschappen van de ander, dan zal er binnen je intieme relaties minder conflict ontstaan.

Geduld in handelen

Geduld in handelen kan je veel opleveren. Veel stress wordt veroorzaakt door ‘uitstelgedrag’ In het Engels is daar een mooi woord voor procrastination. We kennen dat gedrag allemaal wel. Er zingen allerlei taken door je hoofd die nog gedaan moeten worden. Je moet eigenlijk even naar de bank. Je moet die vriendin nog even bellen om die afspraak te verzetten. Je moet nog even dat mailtje sturen.

Deze takenlijst kan al snel veranderen in een takenmonster dat in jouw hoofd danige proporties aanneemt, dat je het bijltje er het liefst helemaal bij neergooit en op de bank ploft met de intentie om er voorlopig niet meer vanaf te komen.

Er is een tijd van actie en er is een tijd van ontspanning, maar het systematisch uitstellen van taken die nu eenmaal moeten gebeuren, levert je alleen maar stress op. In geduld handelen, betekent dat je iedere handeling en iedere taak die uitgevoerd moet worden, op je eigen tempo afhandelt. Let op! Dat hoeft niet allemaal in één keer.

Maak lijstjes

In geduld handelen doe je bijvoorbeeld door een lijstje te maken van de zaken die geregeld moeten worden. Dat lijstje werk je dan systematisch af. Misschien vraag je je dochter wel om die boodschap te doen of je echtgenoot om die afspraak te verzetten. Je mag gerust om hulp vragen!

In geduld sta je jezelf de tijd toe om het leven te leiden op een gezond tempo en niet in een race tegen de klok. Geduld zou je ook kunnen uitleggen als een bepaalde ijver in handelen. Handelen in geduld betekent handelen met empathie voor je eigen energie en met respect voor je fysieke en mentale grenzen.

Geduld met jezelf

Stel jezelf eens de vraag hoeveel geduld je eigenlijk met jezelf hebt. Ik weet het; dit kan wat confronterend zijn, want de meesten van ons hebben niet zo veel geduld als het op henzelf aankomt. Hoe groter de controlefreak, hoe strakker het regime dat men voor zichzelf hanteert.

Met twee maten meten is een groot gevaar als je de neiging hebt om haast te maken en moeite hebt met het toepassen van geduld als het op jezelf aankomt. Geduld toepassen op jezelf komt eigenlijk neer op zelfacceptatie en daar kun je niet genoeg van hebben.

Geduld is gezond

Er zijn deskundigen die beweren dat we met z’n alle steeds ongeduldiger worden. Technologische ontwikkelingen hebben er toe geleid dat we direct resultaat zien. We zijn het niet meer gewend om te wachten en daarmee zijn we ook ons vermogen tot geduld verloren. Geduld heeft namelijk ook alles te maken met de verwachtingen die je hebt.

Als je een half uur op de trein moet wachten, terwijl je dacht dat hij er binnen vijf minuten aan zou komen, dan kan je dat snel irriteren. Ongeduld die zich uit in frustratie en woede leidt tot stress. Zeker wanneer je meerdere keren per dag in ongeduld ontsteekt, dan is dat helemaal niet gezond. Genoeg reden dus om je eigen ongeduld te beteugelen en je verwachtingen bij te stellen. Alles op z’n tijd.

PS: Hoe ga jij om met (on)geduld? Laat het me weten in de reacties hieronder. Andere lezers hebben hier ook weer wat aan. Alvast bedankt.

Cindy
Door

Cindy

op 1 June 2020

Goedemorgen ik ben heel ongeduldig maar ben me er steeds bewuster van ben blij dat ik dit artikel gelezen heb. Bedankt😊

Els
Door

Els

op 1 June 2020

Wat boeiend en herkenbaar...Een stapje terug en lijstjes is voor mij een goede stap! Duidelijkheid en controle...Eens las ik...Geduld is onderdeel van je verlangen! Dank je wel Albert.

Marina
Door

Marina

op 1 June 2020

Goede morgen, Het helpt mij om liefdevol, mild, vriendelijk, aandachtig, tevreden, hartelijk (en goed geaard) te proberen te zijn. Gelukkig met mezelf. Met dank voor het heldere artikel.

TINEKE
Door

TINEKE

op 1 June 2020

Goede morgen Albert, ik had jou eerlijk gezegd nog niet verwacht vandaag op 2e Pinksterdag. Wist dat ik misschien wel tot morgen zou moeten wachten. Over geduld gesproken. Ik ben blij met jouw woorden voor dit moment, want ik had gisteren een moeilijke en emotionele dag i.v.m. het geduld met MEZELF en de confrontatie met anderen. Ik heb een partner met engelengeduld, vooral met mij, waardoor ik mij nog wel een schuldig voel over mijn ongeduld tegenover hem. Vaak vraag ik heel voorzichtig: is het al STRAKS? Meestal krijg ik dan het korte alles zeggende antwoord: WEL? als teken dat hij waarschijnlijk allang weer is vergeten wat hij voor mij van plan was te doen. Als ik het zelf kon, deed ik het vaak ook zelf omdat ik niet altijd het geduld had om op hem te wachten. Wat het geduld met mezelf betreft, ik weet niet of ik nog tijd genoeg zal krijgen, met inmiddels 74 jaar, om mijn genezingsproces v.a. mijn 8e jaar, tot een goed einde te brengen. CONFRONTATIE THERAPIE heb ik het op een dag genoemd. Terwijl iedereen vond dat ik het verleden moest laten rusten, omdat ik dat toch niet kon veranderen ben ik op zoek gegaan naar de vele overwinningsmomenten waar ik iets voor de toekomst van had geleerd, en waar ik misschien zelfs ook anderen mee zou kunnen helpen. Ik heb leren accepteren dat ik met het ouder worden misschien nooit helemaal BETER zal worden, maar als ik de leeftijd van mijn ouders wil halen heb ik nog ongeveer 15 jaar de tijd! Ik wil geen kostbare tijd en energie verloren laten gaan en blijven proberen om jouw lessen in praktijk te brengen, al kan ik niet alles onthouden. De belangrijkste raadgevingen zijn ergens in een laatje in mijn hoofd of mijn hart opgeslagen. Ik had mij voorgenomen om de dagelijkse discipline te handhaven ook al kost het moeite en energie. Als het me lukt staat daar vreugde en voldoening tegenover en als ik bovendien iets voor of met anderen heb kunnen doen wordt het dubbele vreugd en gedeeld geluk! Hartelijk groeten van TINEKE

Karen Bosman
Door

Karen Bosman

op 1 June 2020

Dag Albert, dankjewel voor he mooie en inspirerende blog. Voor mij gaat oprecht geduld ook samen met compassie en zelfliefde. Als die 2 waarden er voor mij zien dan volgt voor mij oprecht geduld vanzelf ! Lieve groeten, Karen 🍀

Gerda
Door

Gerda

op 1 June 2020

Dit artikel vraagt nogal wat geduld om het te lezen en in mij op te nemen. Lukte dus niet. Ik zal het nog eens moeten lezen, morgen misschien. Ik weet van mijzelf, dat ik af en toe best ongeduldig kan zijn. Moet ik dan zien op te lossen. Bedankt voor dit artikel.

Tiny
Door

Tiny

op 9 June 2020

Goedemorgen Albert, bedankt voor je mooie blog. Echt een blog om te bewaren en af en toe weer eens te lezen, want we willen zo veel hè? En inderdaad, "liever vandaag dan morgen". Hartelijke groet, Tiny.

Astrid
Door

Astrid

op 15 June 2020

Hallo Albert, Hoe bewaar je geduld/zorg je dat geen haast ervaart als je voor je werk een strakke agenda hebt en nergens (bij cliënten) te laat wilt komen? Onderweg trage rijders, stoplichten, bruggen enz. Benieuwd! Ik probeer dan soms wel kort ademhalingsoefeningen te doen, voor bewust ademen/rust. Groet Astrid

Reactie plaatsen