Omgaan met teleurstellingen (als ondernemer)
24 augustus 2021 
15 min. leestijd

Omgaan met teleurstellingen (als ondernemer)


Omgaan met teleurstellingen (als ondernemer)

Een aantal weken terug gaven we een webinar waarin we aan het einde een korte pitch deden voor Brein TV. De week ervoor deden we hetzelfde en kwamen er veel nieuwe leden binnen. De tweede keer ging het wat minder. De ‘score’ viel tegen. En daar zijn we een beetje van geschrokken. 

 We begonnen Brein TV in augustus 2020 vanuit passie. We wilden een mooi platform neerzetten. We hebben Brein TV naast onze andere bedrijven. Als het groeit, dan groeit het. Alles is positief en alles is extra. We verwachten er niets van en zien het wel groeien. 

 Vanuit onze andere bedrijven zijn we wel wat gewend qua resultaten en omzet. Met het webinar van gisteren draaiden we 500 euro omzet. Voor veel mensen is dat misschien een mooie eerste score, maar wij zijn wel wat meer gewend. Vanuit ons ondernemershart willen we het er daarom niet bij laten zitten. 

We hebben ook een vraag over dit onderwerp gekregen, van Dennis: ‘Hoe behoud ik mijn enthousiasme nadat ik mijn bedrijf ben gestart en er geen klanten bij komen?’ 

Deze vraag gaat specifiek over ondernemers of mensen die ondernemer willen worden, maar we willen hem wat breder behandelen. Wat doe je als je ergens heel enthousiast aan bent begonnen, maar de resultaten tegenvallen?

Het verschil tussen willen en nodig hebben

Er is een groot verschil tussen wat je wilt en wat je nodig hebt. 

Als je ondernemer bent of wilt worden, wil je van alles. Misschien wil je de wereld veroveren. Je wilt dat iedereen jouw product kent, een bepaalde omzet genereren, een bepaald aantal medewerkers hebben of je wilt meer vrijheid. Je wilt van alles. Dat is ook hoe je het hebt geleerd: stel doelen en ga daarvoor. Vervolgens ga je het visualiseren. 

Maar probeer eens om dat ‘willen’ wat terug te schakelen en meer te kijken naar wat je echt nodig hebt. 

We zijn Brein TV begonnen vanuit iets wat we nodig hadden: het plezier van het samenzijn. Dat is de basis. Rondom het opnemen van onze podcasts beleven we veel lol met elkaar. 

Albert heeft nog iets anders nodig met Brein TV: het is zijn legacy. In het platform staan alle e-learnings, masterclasses en boeken die hij door de jaren heen heeft ontwikkelt. Albert gunt deze kennis aan een groter publiek. Hij heeft het nodig om een bijdrage te kunnen leveren. 

Soms is het heel lastig om terug te gaan naar wat je nodig hebt en wat je precies wilt. Als je net begint als ondernemer zijn inkomsten je primaire focus. Er moet geld verdiend worden. Anders is het geen bedrijf, maar een hobby. 

Als het tegenvalt met de zaken, ontstaat er angst. Je krijgt te maken met stress en zenuwen. Het is in principe best moeilijk om de motivatie te verliezen in een angstig stadium. Dat is het voordeel van de situatie. 

Die angst is er niet altijd. Zo hoeven wij niet te leven van dit bedrijf. Het is als een hobby ontstaan. We hebben besloten dat omzet draaien een bijzaak is. Daarom hebben eigenlijk niets om teleurgesteld over te zijn. 

Toch zit het in onze genen dat we houden van groei. We zijn gewend om te presteren. We willen alles op ons eigen niveau doen. We willen het beter doen dan we al konden. Daar zit het contrast. 

Succes heeft tijd nodig

groei, bedrijf, succes, curve

Moet je dan je verwachtingen bijstellen? Mag je niets verwachten? 

Natuurlijk mag je absoluut verwachtingen hebben. Je verwacht op basis van een verlangen dat je hebt. 

Na het webinar kwamen we tot de conclusie: misschien moeten we gewoon accepteren dat dit organisch blijft groeien en dat het een bepaald tempo nodig heeft. Albert herkent dit proces bij alle bedrijven die hij heeft gezien. De aanloopfase duurt altijd langer dan je zou willen. 

Misschien hoor je van business coaches dat je binnen een maand een "goedlopende business" kunt hebben. Maar als we heel eerlijk zijn: wij zijn ze nog niet tegengekomen. 

In onze bedrijven zien we juist een hockeystick-curve. Het blijft heel lang stil. Op het moment dat je denkt ‘ik stop ermee’, schiet het omhoog. Op zo’n moment gaat de druk er vanaf. 

We zien dit proces bij bedrijven, maar bijvoorbeeld ook bij echtparen die graag een kind zouden hebben. Ze zijn al een hele tijd bezig met het proces. Op een gegeven moment leggen ze zich erbij neer dat het niet gaat lukken. En juist dan zie je vaak dat er ineens een zwangerschap is. 

Op het moment dat je de mentale druk eraf haalt, ontstaat er een soort acceptatie. Alles heeft een bepaalde tijd en ruimte nodig om te kunnen groeien. Als je het dat geeft, groeit het ineens door. 

Teleurstelling? Houd vast aan je strategie

Na het tegenvallende webinar van gisteravond hebben we nog wat nagepraat. Waar ligt het nu aan? Alles is positief, alleen de score valt tegen. Toch raakte het ons. Best vreemd, want we hadden geen winstoogmerk voor dit bedrijf. Het ging puur over presteren en het maximale uit onszelf halen. 

We zijn blij dat we niet van dit bedrijf hoeven te leven. Anders zouden we een probleem hebben. We zouden paniekvoetbal gaan spelen en onze strategie aanpassen. 

Dat zien we regelmatig terug. Je hebt goed nagedacht over hoe je een doel gaat bereiken. Wanneer je je strategie gaat uitvoeren, lukt het niet in één keer. Vervolgens heb je de neiging om alles overboord te gooien en iets totaal anders te gaan doen. 

Zo kom je niet verder in het leven. Voor je het weet ben je tien jaar verder in het leven. In plaats van dat je tien jaar ervaring hebt als ondernemer, heb je tien keer één jaar ervaring. Als je constant iets anders gaat doen, leer je niet wat het element is waardoor het niet lukte. 

Na ons webinar kwamen we tot de conclusie: eigenlijk is alles perfect, maar we missen nog één of twee factoren die heel logisch te verklaren waren. Er waren bijvoorbeeld heel weinig mensen online. Het lag daarom niet aan het product of het praatje. 

Je hebt rust nodig om te zien wat het probleem is. Als je die rust niet hebt, haal je er van alles bij en heb je voor je het weet je hele strategie overboord gegooid. 

De definitie van succes

man, meditatie, bos, natuur

Het is natuurlijk heel simpel voor ons om te zeggen: je hebt rust nodig. Maar rust is altijd het gevolg. Wat heb je nodig om rust te krijgen? Soms heb je het nodig om een keuze te maken. 

Misschien blijf je te lang aan iets vasthouden, waarvan uit alles blijkt dat het niet werkt. Doordat je er al tijd, energie en geld in hebt gestopt, is het heel moeilijk om het los te laten. Juist kiezen om het wel los te laten kan je echter heel veel rust opleveren. 

Wat heb jij nodig om vertrouwen te krijgen? Er zijn veel factoren waar je geen invloed op het, zoals het seizoen en het netwerk dat je hebt opgebouwd. 

Iets anders waar je naar kunt kijken, is hoe succes er voor jou uitziet. Mensen denken vaak dat hun business niet levensvatbaar is als er geen geld binnenkomt. Maar misschien kun je wel iets ruilen. Of je kunt iets anders creëren wat wel inkomsten oplevert. Misschien krijg je een schenking of zijn er mensen die je willen sponsoren. Er is zoveel meer dan alleen omzet maken. Toch zijn we vaak vooral gefocust op de winst- en verliesrekening. 

Kijk ook zeker naar hoe jouw dagen eruit zien. Heb je een takenpakket wat je niet leuk vindt om te doen? Kost elke week je meer energie dan het oplevert? Misschien ga je met tegenzin naar je werk, je loopt langzaam leeg en de burn-out stapelt zich op de achtergrond op. Wie weet verdien je in deze situatie wel heel veel geld. Maar is het wel een succesvolle business als jij er niet gelukkig van wordt?

Wanneer je vol met je passie bezig bent en geniet van elke seconde, maar er geen geld binnenkomt, wordt dat vaak afgedaan als een niet-succesvolle business. Maar is dat wel zo? Als jij je werk fantastisch vindt en je maakt mensen er blij mee, kan dat zomaar heel succesvol zijn. Van dat laatste is Brein TV een mooi voorbeeld. 

Precies een dag vóór het Brein TV webinar zat Tonny op dezelfde plek voor een interview over het feit dat hij op jonge leeftijd al veel geld verdient. Op een gegeven moment kreeg hij de vraag: ‘Wat zijn jouw meest recente uitdagingen?’ 

In zijn antwoord vertelde Tonny dat hij al 11 jaar lang ergens naartoe werkt: een bepaalde omzet, teamgrootte en hoeveelheid klanten. Maar wat als je op een gegeven moment bent waar je altijd naartoe hebt gewild? Wat als je niet meer weet wat je verder wilt? Dat ervaarde Tonny afgelopen zomer. Zijn bedrijf deed het fantastisch, er kwam meer geld binnen dan waar hij een bestemming voor had en hij wist het even niet. Daar werd hij een beetje ongelukkig van. Hij verloor de motivatie. Niet vanwege de tegenslagen, maar vanwege het feit dat het gelukt was. 

Amper 24 uur later zit Tonny op dezelfde plek om de tegenovergestelde vraag te beantwoorden. Het enige wat er tussendoor is gebeurd, is een webinar voor een bedrijf dat we puur vanuit passie doen. We hadden de podcast al, die gewoon gratis te beluisteren is. Vervolgens hebben we daar een klein verdienmodel bij gezet om het te laten groeien en te zien wat er gebeurt. Omdat het wat tegenvalt, waren we toch allebei een beetje teleurgesteld. 

De conclusie van dit alles is dat het helemaal niet om geld gaat. Het gaat erom dat je diep van binnen naar jezelf kijkt. Wat ben je aan het doen en waar word je blij van? Wat voedt jou? Wat geeft je energie? 

Kijk eens naar wat wel werkt

Stop niet met je strategie als een actie tegenvalt of als je al je doelen al hebt bereikt. Kijk in plaats daarvan eens naar je takenpakket, je producten en alles wat je doet. Wat vind je écht leuk om te doen? Blijf dat doen. 

Kijk ook eens naar wat er echt goed werkt voor jou. Zou je daar misschien wat meer van kunnen doen? En kan je dan wat minder van iets anders doen? Misschien kun je datgene wat goed werkt ook wel veel efficiënter doen. 

Probeer om het succesvolle stukje eruit te pakken. Misschien verkoop je je product op 20 verschillende manieren, maar is er slechts één methode die écht goed werkt. Kijk dan eens hoe je die methode kunt inzetten, zodat het zonder extra uren en energie meer gaat opleveren. Je wilt het gezonde deel van je business vergroten, in plaats van dat je overal mee stopt en iets compleet anders gaat doen. 

Waarschijnlijk heb je ooit al eens van de 80/20-regel van Pareto gehoord. Je ziet vaak dat 20% van de activiteiten 80% van de resultaten opleveren. 

Never waste a good crisis

frustratie, vrouw, crisis

Krijg je te maken van een teleurstelling? Maak daar dan goed gebruik van. Juist vanuit frustratie ontstaan vaak de mooiste dingen. Denk maar eens aan alle uitvindingen die gedaan worden op de wereld. Van wasmachines tot aan post-it briefjes. Ze zijn allemaal ontstaan door een ongemak dat wordt opgelost. 

Gebruik je frustratie. Vaak komt er veel energie vandaan. Albert merkte dat hij de ochtend na het tegenvallende webinar on fire was. Hij wilde het niet laten gebeuren dat zijn levenswerk niet onder de aandacht zou komen van een grote groep mensen. Daar zat zijn grootste frustratie. 

Deze frustratie zette hem aan om nog meer een standpunt in te nemen. Om nog duidelijker te kiezen voor een koers die hij wilde varen. Hij wil mensen nog duidelijker inspireren en meenemen in zijn verhaal, zodat het weer gaat lopen. 

Juist als het even tegenzit, merkt Albert dat hij aan gaat. Dat betekent net iets meer geconcentreerd zijn, net wat meer een standpunt innemen en ergens 100% te gaan, zonder concessies te doen. Dan werkt het als een vliegwiel. 

Omgaan met teleurstellingen hoort bij ondernemen

Als ondernemer herken je dit waarschijnlijk wel… Toen je begon had je grootse plannen en was je super gemotiveerd. De eerste keer dat je je producten op je website zette, waren ze niet meteen uitverkocht. Mensen die enthousiast waren, kochten alsnog niet. Daardoor ging je twijfelen aan jezelf. Juist dat is het moment waarop de echte ondernemer in je geboren wordt. 

Als het makkelijk zou zijn, zou iedereen het wel doen. Dan zou iedereen succesvol ondernemer worden. Elk jaar starten honderdduizenden ondernemers. Binnen 3 jaar is 60% alweer gestopt. En binnen de 3 jaar daarop is nog eens 60% van de overgebleven ondernemers gestopt. Ondernemen vraagt om een extra stap. Altijd. Elke dag. Je hebt er elke dag weer een dagtaak aan om je onderneming groot te maken. 

Je kunt erop rekenen dat er uitdagingen komen. En die komen altijd eerst. De kosten gaan voor de baten uit. Het gebeurt bijna nooit dat je een product online zet en dat het vanzelf verkoopt. Je hebt niet meteen de gouden formule. Je moet eerst aan knoppen gaan draaien. Waar haal je je klanten vandaan. Wat zijn jouw ideale klanten? Wat zijn jouw ideale producten? Wat is jouw ideale prijs? Je ideale verkoopmethode? Je ideale strategie? Het kost tijd om hier achter te komen. En dat is waar je je als ondernemer in onderscheidt. 

Ondernemerschap is niet met je laptop op Bali staan en andere mensen leren dat ze met hun laptop op Bali moeten gaan staan en daar dan heel veel geld voor krijgen. Ondernemerschap is juist in crisis kunnen bedenken: hoe kom ik nu verder?

Zoek de oplossing bij jezelf

Beide hebben we heel wat ervaring in het ondernemerschap en de bedrijven die we hebben lopen goed. Nu starten we iets nieuws en begint het proces opnieuw. 

Het succes komt ons niet aanwaaien. Ook wij moeten opnieuw beginnen. Met de IMU haalde Tonny vorige maand een recordomzet van 1,1 miljoen. Met het laatste webinar van Brein TV haalden we een omzet van 500 euro. We gebruikten dezelfde methode, maar de resultaten waren compleet verschillend. 

spel, strategie, pionnen, netwerk

Voor Brein TV moeten we het spelletje opnieuw uitvinden. Zowel de vorm, het publiek als het businessmodel is anders. Tonny ziet de charme er wel van in. Het is mooi om te zien hoe we nu de motivatie gaan behouden, als de omzet geen factor zou mogen zijn. 

Merk je dat de motivatie weglekt? Zoek het dan niet in de buitenwereld. Het feit dat het niet goed gaat met je bedrijf ligt niet aan de concurrenten, de maatschappij of corona. Er zit iets in jou wat je mag gaan ontdekken. 

Waarin houd je jezelf nog klein? Of waarin durf je nog niet 100% jezelf te zijn? Zeker bij een startende business is het moeilijk om er nog iets naast te doen. Je hebt de neiging om het werk dat erbij komt kijken te onderschatten. 

Je komt daar bijvoorbeeld achter als je een website gaat opstarten. Mensen denken: als de techniek eenmaal is geregeld, dan is het klaar. Maar dan moet je ook nog teksten gaan schrijven en zorgen dat je gevonden wordt. Het hele verhaal kost tijd en energie. Je kunt niet alles uitbesteden, want jij bent de ziel van je organisatie. Je kunt het ook niet half doen. Of parttime in de marge rommelen met de gedachte: ‘als ik genoeg geld verdien, kan ik wel afscheid nemen van mijn baas’. 

Negen van de tien keer is die manier van ondernemen gedoemd om te mislukken. Het gaat altijd weer over: eerst geloven en dan zien. Veel mensen denken andersom, maar zo zit het niet in elkaar. Snel succes halen en als ik succesvol ben, en dan verzin ik eens strategie die op de lange termijn ook succesvol kan zijn. Zo werkt het niet. 

Succes heeft tijd en doorzettingsvermogen nodig

Zes jaar geleden deden we samen een webinar voor de IMU. Daar kwamen destijds 10 klanten uit die allemaal een vast maandbedrag neerlegden. Tegenwoordig heeft de IMU meer dan 6500 klanten met een maandabonnement. 

Als je het nu bekijkt, lijkt het alsof het allemaal vanzelf is gegaan. Maar als je terugkijkt, is er zes jaar lang elke dag aan gewerkt. Het zou heel makkelijk zijn als we voor Brein TV die zes jaar zouden kunnen overslaan. Maar zoals je ziet moeten ook wij de motivatie vasthouden en lopen we zo nu en dan tegen de nodige uitdagingen aan. 


Brein TV is het platform dat wij vorig jaar augustus hebben opgezet, met onder andere alle programma’s, e-books en masterclasses van Albert erin. Ook zijn er voortaan elke maand livesessies met een inspirerende spreker.

Binnen Brein TV vind je alles wat je nodig hebt op het gebied van persoonlijke groei. Vind je onze podcast interessant en wil je verder de diepte in rondom deze onderwerpen? Meld je dan zeker aan voor Brein TV. 

Reactie plaatsen

Meer artikelen over persoonlijke groei