Teveel stress? - 10 tips om je leven te vereenvoudigen
26 augustus 2019 
in Stress
10 min. leestijd

Teveel stress? - 10 tips om je leven te vereenvoudigen

Je leeft in een maatschappij die jou continu vertelt dat je meer nodig hebt om gelukkig te zijn. Grotere huizen, snellere auto’s, een grotere garderobe… Maar inmiddels heb je misschien meer dan genoeg. Sterker nog, je hebt op dit moment wellicht zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Al die spullen die je hebt verzameld, alle verplichtingen en slechte relaties jagen je  alleen maar stress aan. In deze blog deel ik 10 tips om je leven radicaal te vereenvoudigen.

minimalisme, opruimen, opschonen

Onderzoek toont aan dat mensen blijer zijn met minder spullen.[1] En hoe minder spullen je hebt, hoe minder je hoeft op te ruimen. Het minimaliseren van je spullen bespaart je bovendien een hoop geld. Zo lig je ’s nachts niet meer wakker door stress over rekeningen die je niet kunt betalen.

Minimalisme is een levensstijl, die steeds populairder wordt. Dit zijn een aantal goede tips om te minimaliseren:

  • Doe spullen (waaronder kleding) weg die je niet meer gebruikt. Vraag jezelf af of het je blij maakt, of het nog functioneel is en of je het per se wilt bewaren. Zo niet; weg ermee.
  • Ga digitaal. Maak zo min mogelijk gebruik van papieren documenten. Tegenwoordig kan alles digitaal, dus je hebt bijna geen papier meer nodig.
  • Gebruik de cloud om bestanden van je computer in op te slaan. Op Google Drive krijg je gratis 15GB opslag. Bovendien kun je zoveel accounts aanmaken als je wil met verschillende e-mailadressen.

Je wordt beïnvloed door jouw omgeving. Als je er thuis een bende van maakt, dan heeft dit invloed op je mentale staat en energie. Het is heerlijk om in een schoongemaakt, opgeruimd huis thuis te komen, niet? Dit geeft enorm veel rust. Een opgeruimd huis is immers een opgeruimde geest. Dat geldt uiteraard ook voor je werkplek!

Natuurlijk is het lastig om altijd je huis en je werkplek opgeruimd te houden, met name als je een groot gezin of slordige collega’s hebt. Maar gelukkig zijn daar wat trucjes voor:

  • Verdeel schoonmaaktaken over de gezinsleden of neem voor je bedrijf een schoonmaker in dienst.
  • Maak wekelijks een lijst met taken voor elke dag en zorg dat die voor iedereen zichtbaar is.
  • Ruim dagelijks op. Zo voorkom je dat je aan het eind van de week overweldigd raakt.

Minimalisme en vereenvoudigen gaan niet alleen om spullen. Het gaat ook om relaties. Jouw energie wordt beïnvloed door de mensen waarmee je de meeste tijd spendeert. Kost een relatie je meer energie dan het oplevert? Houd dat contact dan beperkt tot een minimum.

Als het een persoon is waarmee je niet per se contact hoeft te houden, beëindig de relatie dan. Je hoeft je daarover niet schuldig te voelen. Het is jouw leven en jouw energie.

food preppen, food prepping, maaltijd, eten

Het voorbereiden van maaltijden scheelt ontzettend veel tijd én calorieën – mits je gezonde maaltijden maakt, uiteraard. Die broodjes bij het tankstation en dat frietje onderweg stapelen zich namelijk sneller op dan je denkt. Dit kost veel geld en je wordt er niet gezonder of gelukkiger door.

Voeding kan stress vergroten of verminderen. Om stress te verminderen is het belangrijk dat je let op wat je eet. Dit gaat een stuk makkelijker als je je lunch al klaar hebt staan. Woon je alleen? Kook je maaltijd dan voor twee en eet de andere helft de volgende dag op. Voor een gezin is het handig om boodschappen te laten bezorgen of één keer in de week boodschappen te doen.

Voorbereide maaltijden kun je twee tot drie dagen bewaren in de koelkast. In de vriezer blijft voedsel maximaal drie maanden goed.

Wist je dat we ongeveer 35.000 keuzes per dag maken? Dat lijkt veel, maar je zit er zo aan. Je moet kiezen wat voor ontbijt je wilt, wat je moet aantrekken, welke afslag je neemt wanneer de weg is afgezet, wat voor lettertype je gebruikt in je PowerPoint presentatie…en laten we het maar niet hebben over de tientallen soorten yoghurts in de supermarkt waar je tegenwoordig uit kunt kiezen. Keuzestress is een serieus gezondheidsprobleem.[2]

Een manier om je keuzes te beperken is door jezelf een ochtendritueel aan te meten. Hiermee vergroot je je productiviteit en je energie aanzienlijk. Probeer jezelf er minstens twee maanden aan te houden, want dat is de tijd die het gemiddeld kost om een gewoonte aan te leren.

Hier volgen wat ideeën voor een stressvrij ochtendritueel:

  • Sta direct op wanneer je wekker gaat of wanneer je uit jezelf wakker wordt.
  • Maak je bed op (dan is je eerste taak van de dag succesvol afgerond!) en neem een of twee glazen water.
  • Ga op een fijne plek zitten voor een meditatie van 10 minuten (zet eventueel je timer).
  • Beweeg je lichaam minstens 30 minuten. Maak een wandeling of ga hardlopen, doe yoga of ga naar de sportschool.
  • Spring onder de douche en maak je ontbijt klaar. Probeer bewust te genieten van je ontbijt.
  • Begin aan je werkdag.

Eventueel kun je de avond van tevoren je outfit al klaar leggen, zodat je ’s ochtends tijd bespaart.

detox. digitale detox. social media, mij niet bellen

Hoe vaak check je social media? Hoeveel tijd ben je kwijt aan je smartphone? Hoe vaak zit je achter je laptop? Het zal je vast verbazen wanneer je ziet wat het werkelijke cijfer is. Tegenwoordig hebben smartphones een functie waarmee ze je dat precies kunnen laten weten. Helaas hebben veel mensen een smartphone-verslaving.

Social media kunnen leuk zijn, maar het kan voor jou ook erg stressvol zijn – soms zonder dat je het doorhebt. Je kan jezelf hierdoor overprikkeld, uitgeput, gestrest en angstig voelen. Het kan zelfs zo ver gaan dat je symptomen van depressie krijgt. Behalve dat elektronische apparaten positieve ionen uitstoten, die jouw energie negatief beïnvloeden, vormen social media een serieus probleem voor jouw (mentale) gezondheid.[3]

Een digital detox helpt je om weer even te ‘resetten’, tot jezelf te komen en stress te verminderen:

  • Leg je telefoon niet meer op tafel wanneer je aan het eten bent.
  • Schakel je notificaties uit en verwijder apps die je leven stressvol maken.
  • Check je e-mail maximaal twee of drie keer per dag.
  • Stel voor jezelf tijden vast waarop je geen technologie mag gebruiken.
  • Verbied technologie in je slaapkamer.
  • Zet de ‘Nightshift’ modus aan op je smartphone, zodat je ’s avonds een minder fel scherm hebt en beter kunt slapen (fel licht beïnvloedt de aanmaak van het ‘slaaphormoon’ melatonine).

Vaak weet je pas wat jouw grenzen zijn wanneer je daar overheen gaat. Heb je moeite met nee zeggen? Op zich niet zo vreemd. Je wordt opgevoed met het idee dat je geen ‘nee’ mag zeggen. Niet tegen je ouders, niet tegen je leraren en zeker niet tegen je baas. Soms zit er echter ook iets anders achter. De angst om afgewezen te worden of niet goed genoeg te zijn.

Maar je grenzen kennen en verdedigen is juist gezond! ‘Nee’ zeggen mag. En dit kun je op een manier doen waarop je het bij jezelf houdt en de ander niet beledigt. Als een collega je bijvoorbeeld vraagt om een taak over te nemen, maar je hebt het zelf al druk, dan kun je zeggen:

  • Sorry, ik merk dat ik het rustiger aan moet doen, ik heb graag dat je iemand anders vraagt.
  • Nee helaas, ik ga het niet redden. Ik heb het te druk met mijn eigen taken.

to do lijst, lijst, doen, activiteiten, dagindeling

Een lijst van de taken die je moet doen is handig, zo vergeet je ze immers niet. Maar vaak kosten taken meer tijd dan je denkt. Aan het eind van de dag heb je misschien de helft van je lijstje afgewerkt, waardoor je het idee hebt dat je niet succesvol bent geweest. Verdeel je taken in tijdblokken en wees realistisch over wat haalbaar is. Maak je lijstje de avond van tevoren, zodat je ’s ochtends precies weet wat je moet doen.

Hoewel het heerlijk is om soms je hersenen op nul te zetten en je favoriete serie op Netflix te ‘bingewatchen’, slurpt tv-kijken tijd en energie. Die tijd kun je beter gebruiken om écht te ontspannen, yoga te doen, te mediteren of om op tijd naar bed te gaan. Zo houd je meer energie over om de dingen te doen die je moet doen, waardoor stress aanzienlijk vermindert.

Een slechte organisatie van je leven kost een onvoorstelbare hoeveelheid tijd, geld, stress en energie.

Kijk naar de onderstaande schokkende statistieken. Wanneer je de boel niet op orde hebt, kan dit het gevolg zijn:

  • Een gemiddeld mens is ongeveer 12 dagen per jaar kwijt aan terugvinden van zoekgeraakte spullen.
  • Een doorsnee kantoorwerker is 1,5 uur per dag naar allerlei zaken op zoek.
  • 23% van de mensen moeten extra boetes betalen omdat ze hun rekening niet meer terug kunnen vinden.

Geloof me, minder is werkelijk meer. Meer rust, meer geluk en meer levenskwaliteit. Juist door je leven te vereenvoudigen, maak je ruimte voor de dingen die écht belangrijk zijn.

Wat doe jij om je leven simpeler te maken? Laat het hieronder weten in het reactieveld. Of deel deze post via jouw social mediakanalen. Alvast veel dank namens de andere lezers!

[1] http://www.acrwebsite.org/volumes/v45/acr_vol45_1024935.pdf

[2] https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/13/ongelukkig-van-te-veel-opties-dit-is-fobo-a1616244

[3] https://www.ttmcommunicatie.nl/nieuws/social-media-is-te-stressvol/

Meer artikelen over persoonlijke groei