Uitstelgedrag, hoe overwin je het? Doe mañana in de ban! 8 tips
19 augustus 2014 
in Passie
3 min. leestijd

Uitstelgedrag, hoe overwin je het? Doe mañana in de ban! 8 tips

Uitstelgedrag overwinnen? Natuurlijk kun je dat. Zeker als je bedenkt wat het je oplevert. Doe mañana in de ban. Stop met smoezen verzinnen, uitvluchten en excuses bedenken. Ga aan de slag en versla de chronische uitsteller in je.

In dit artikel 8 tips om uitstellen tegen te gaan.

Tip 1. Doe aan timeboxing en bestrijd je uitstelgedrag

Door timeboxing te gebruiken, besteed je pakweg 20 minuten aan een uitgestelde klus. Als beloning mag je na die 20 minuten wat leuks doen. Een spel, tv kijken, boek lezen et cetera. Begin er nu mee. De kans is zelfs groot dat je langer doorwerkt dan gepland. Het fijne van timeboxing is dat je gemotiveerd blijft en ongemerkt langer doorwerkt aan taken, klussen en doelen.

Tip 2: Begin met kleine stapjes

Wil je je uitstelgedrag overwinnen? Start een vervelende klus en zet de eerste stap. Begin gewoon en denk niet aan je einddoel. Doe 1, 2, 3 minuten iets. Beginnen is het enige dat telt. Stel je bijvoorbeeld het opruimen van je werkkamer steeds uit? Doe dan een klein klusje van enkele minuten. Ruim een enkele lade op. De volgende dag pak je de tweede lade et cetera. Na enkele dagen zult je al versteld staan van het resultaat.

Tip 3: Goed genoeg is ook prima!

Nog een manier om uitstelgedrag aan te pakken is door die perfectionist in je als het ware de mond te snoeren. Waarom moet een werkje in een keer perfect zijn? Gewoon goed is toch ook prima? Sus de perfectionist in je en wees tevreden met minder. En ben je klaar? Geef jezelf een schouderklopje. Zeker weten dat je het goed hebt gedaan. En is dat niet het geval? Bedenk dan dat er nog ruimte is om later te verbeteren, extra dingen toe te voegen en dergelijke. Zo blijf je scherp en gemotiveerd.

Tip 4: Elimineer verleidingen

Onder andere social media, e-mail, tv en de telefoon zijn van die verleidingen die je afhouden van de taken die je moet doen. Log uit op je social media accounts, sluit je e-mailprogramma en zet als het kan de telefoon uit. Ben je op je werk? Hang een briefje op de deur met de mededeling dat je niet gestoord wilt worden. Nog beter is een plek zoeken waar geen afleiding is en profiteer ervan!

Tip 5: Breng je uitstelgedrag in kaart

Ben je altijd bezig met excuses verzinnen en uitvluchten zoeken als er een taak op je ligt te wachten? Vraag je dan af waarom je zaken steeds uitstelt. Want weet je waar je uitstelgedrag vandaan komt? Dan kun je een eerste stap zetten richting het veranderen van je gedrag. Misschien heb je onvoldoende kennis en vaardigheden? Of boeit wat je moet doen je totaal niet. En vergeet ook niet de consequenties van je gedrag? De spanning, druk en onrust die het geeft. Kortom, achterhaal de motieven en pak die aan.

Tip 6: Direct doen!

Van uitstel komt afstel, wie kent die uitspraak niet. Iedereen maakt zich er bij tijd en wijle schuldig aan. Maar als je nu die minder leuke dingen van enkele minuten direct doet, houd je vervolgens tijd over voor wat je prettig vindt. Haal bijvoorbeeld direct de vaatwasser leeg, gooi vuile was in de wasmand, ruim spullen die je gebruikt meteen op, leg afspraken direct vast, archiveer papieren en dergelijke. Het resultaat? Minder stress en meer energie om dat te doen wat je wel boeit.

Tip 7: Houd jezelf een worst voor

Beloningen werken doorgaans ook goed om uitstelgedrag aan te pakken. Zeg maar net als je een hond een worst voorhoudt om hem te belonen voor zijn positieve gedrag. Dus stel jezelf een beloning in het verschiet als je moeilijke, vervelende, oninteressante werkjes moet doen. Van een bioscoopbezoek, een glossy magazine of andere dingen die je happy maken.

Tip 8: Eet, rust en beweeg regelmatig

Een gezonde geest huist in een gezond lichaam. Dat realiseer je door goed voor jezelf te zorgen. Door regelmatig en gezond te eten, te sporten en voldoende (nacht)rust te nemen. Dan voel je je immers fitter, heb je meer energie en ben je veel productiever, waardoor je meer dingen gedaan krijgt. Ook die grote en kleine klussen die je steeds uitstelt. Je doet ze gewoon eerder zonder uitstellen.

Hoe overwin jij je uitstelgedrag? Je ideeën, suggesties en ervaringen lees ik graag hieronder. 

Meer artikelen over persoonlijke groei