Zelfacceptatie en zelfvertrouwen
23 juli 2019 
5 min. leestijd

Zelfacceptatie en zelfvertrouwen

Zelfacceptatie en zelfvertrouwen zijn twee eigenschappen die je nodig hebt. In dit artikel lees je meer over de manier waarop je ze kunt krijgen.

Mensen zijn soms verward door de verschillende termen die er bestaan, waaronder zelfacceptatie en zelfvertrouwen. Zoals de naam “zelfacceptatie” het al aangeeft, accepteer je jezelf zoals je bent. Met andere woorden, jezelf nu leren gelden zoals je bent, met al je talenten en sterke punten en ook met je tekortkomingen en fouten.

Het is een meer omvattende term dan zelfrespect, die verwijst naar hoeveel we van onszelf houden en we beschouwen onszelf als waardevol en de moeite waard. Zelfvertrouwen verwijst dan weer naar hoe zeker je bent in relatie tot je capaciteiten.

“Als je zelfvertrouwen hebt, ben je er zeker van dat je het goed zult doen. Het is echter ook van toepassing op het vertrouwen hebben in je uiterlijk en jouw intelligentie”

Zelfacceptatie

Zelfacceptatie hangt nauw samen met zelfbeeld. Dit is het beeld dat je hebt opgebouwd over hoe goed, succesvol, getalenteerd, of hoe ongelukkig en lelijk jij bent. Het is een beeld dat gedurende je leven is opgebouwd. Een beeld dat voornamelijk is gebaseerd op je successen en mislukkingen.

“De eerste stap om je zelfacceptatie te verbeteren, is om je zelfbeeld te verbeteren. Dit kan je doen door de manier waarop je over jezelf denkt te veranderen”

Behalve dat je je zelfbeeld verbetert, is het belangrijkste dat je moet leren om jezelf te accepteren zoals je nu bent, met al je fouten. Sommige van je fouten, tekortkomingen, enzovoort, kunnen worden gewijzigd. Je zou moeten proberen om ze te veranderen, maar nu moet je ze accepteren.

Je bent niet alleen

Veel mensen vinden dat ze te dun, te dik, te kort, niet slim genoeg zijn, ze vinden hun oren te groot of ze vinden dat ze niet genoeg haar hebben. Het is belangrijk om jezelf niet te haten als je een tekortkoming hebt.

In veel gevallen zijn het dingen waarmee je bent geboren en waar je niets aan kunt doen. Je hoeft niet perfect te zijn, en inderdaad, niemand is het. Zeg tegen jezelf: “Ik ben niet perfect, maar zo, wat dan ook, en ik zal het beste halen uit wat ik heb.”. Dit is een goede ingesteldheid om op die manier te denken.

Kortom, accepteer jezelf en blijf jezelf. De belangrijkste reden is dat zowel je geluk, als je succes voor een groot deel afhangen van je zelfacceptatie. Stop dus met proberen om perfect te zijn en zie jezelf zoals je bent. Dit betekent niet dat je niet moet proberen om jezelf op alle mogelijke manieren te verbeteren.

Invloeden van andere personen

Je vrienden en je relaties hebben ook een groot effect op je zelfacceptatie en je zelfrespect. Wanneer je gelooft dat ze een hoge dunk van je hebben, neemt je zelfacceptatie en zelfrespect toe. Aan de andere kant, als je denkt dat ze een lage mening van je hebben, stort je zelfacceptatie meestal in. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt.

Ik heb het dan ook vaak over ‘jouw club van 5’. Jij bent het gemiddelde van de 5 mensen waar je het meeste mee omgaat. Als je dit interessant vindt en er meer over wilt weten, klik dan hier om een live Webinar van mij te volgen. Meerdere data en tijden zijn mogelijk.

“Maak je dus geen zorgen over wat andere mensen van je denken, in de meeste gevallen heb je het toch mis”

Verder is het belangrijk om te onthouden dat niemand je slecht kan doen voelen over jezelf, tenzij je het ze laat doen. Mensen maken vaak opmerkingen die kwetsend zijn voor anderen, zonder dat ze het zelf beseffen. Andere doen het dan weer expres. Neem ze dus niet serieus. Niemand heeft macht over hoe jij je voelt over jezelf, tenzij je het toestaat. Leer ze te negeren.

Wees trots op jezelf

Een van de beste manieren om je zelfacceptatie en je waardering te vergroten, is door even rustig te gaan zitten en na te denken over je prestaties. Je denkt misschien niet dat je er veel hebt, maar je zult verrast zijn.

Denk aan de doelen die je hebt bereikt, de prijzen die je hebt ontvangen, de jaren van scholing of universiteit die je hebt voltooid. Denk aan je prestaties op het werk en aan prestaties met betrekking tot je hobby’s, enzovoort. Schrijf ze allemaal op en lees ze door als je klaar bent. Je zal trots zijn op jezelf.

Tips voor het verbeteren van jouw zelfacceptatie

  • Probeer geen indruk op mensen te maken.
  • Concentreer je op de positieve dingen in je leven en waardeer ze.
  • Negeer je fouten of tekortkomingen niet, maar accepteer ze. Maak je geen zorgen over hen, maar zeg tegen jezelf dat je zult werken om iets te overwinnen dat kan worden overwonnen.
  • Kies een rolmodel, iemand die je bewondert en waar je naar opkijkt en denk na over hun goede punten.
  • Doelen hebben is belangrijk en door doelen te bereiken, voel je je altijd goed.
  • Maak geen excuses, geef anderen niet voortdurend de schuld, en zeur niet.
  • Leer van je fouten.
  • Herbeleef zo ​​nu en dan je beste momenten en denk aan je unieke talenten.
  • Vergeet niet dat iedereen dingen heeft die ze niet leuk vinden aan zichzelf. Je bent niet alleen.
  • Wanneer je je zorgen begint te maken over iets dat je niet leuk vindt aan jezelf, zeg dan tegen jezelf: “Niemand is perfect, ik ben niet perfect, maar ook niemand anders”.

Zelfvertrouwen

Zoals ik aan het begin van het artikel al zei, heeft zelfvertrouwen te maken met hoe zeker je bent in je kunnen. Het gaat erom hoe jij je voelt in verband met zaken die je uitvoert. En het gaat ook over hoe zeker je bent in je uiterlijk.

“Zelfverzekerde mensen zijn zeker van zichzelf. Ze zijn ervan overtuigd dat ze kunnen doen wat van hen wordt verwacht”

De meeste mensen hebben vertrouwen in bepaalde gebieden, maar ze hebben dan weer geen vertrouwen op andere vlakken. Ze kunnen bijvoorbeeld getalenteerd en zelfverzekerd zijn in een bepaalde sport, maar ze hebben weinig vermogen of vertrouwen om met een groep mensen te praten.

Het is ook belangrijk om op te merken dat vertrouwen niet noodzakelijk gerelateerd is aan bekwaamheid. Sommige mensen met een aanzienlijk vermogen in een bepaald gebied hebben geen zelfvertrouwen.

Het is ook mogelijk om een ​​hoog zelfvertrouwen te hebben, maar een laag zelfbeeld. Veel beroemdheden vallen in deze categorie. Mensen met een laag zelfvertrouwen zoeken meestal voortdurend naar goedkeuring van anderen om zich goed te voelen over zichzelf. Wanneer ze het niet krijgen, verliezen ze het vertrouwen. Ze stellen zichzelf ook vaak teleur. Ze vinden het moeilijk om complimenten te accepteren en ze verwachten niet succesvol te zijn.

Zelfacceptatie Tips

  • Denk en handel altijd positief.
  • Raak zo snel mogelijk alle negatieve gedachten kwijt.
  • Gebruik affirmaties om jezelf aan te moedigen.
  • Doelen zijn belangrijk. Het bereiken van hen geeft je veel zelfvertrouwen.
  • Kleed je goed en verzorg jezelf.
  • Wees voorbereid op alle taken. Versla onzekerheid door goed voorbereid te zijn.
  • Blijf leren en studeren, zelfs als je denkt dat je alles weet.
  • Onderga om de zoveel tijd een zelfevaluatie en wees eerlijk met jezelf.
  • Lach zoveel mogelijk.
  • Gebruik visualisatie.

Meer artikelen over persoonlijke groei