arrow_drop_up arrow_drop_down
24 mei 2015 

Een depressie voorkomen in 3 eenvoudige stappen

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms zit het even tegen, maar zit niet bij de pakken neer. Probeer dagelijks van het leven te genieten, zoals de mensen rond het Middellandse Zeegebied en voorkom een depressie. Kies voor een mediterraan eetpatroon, knuffel je familie en laat je strubbelingen wachten tot mañana. Hoe je een depressie kunt voorkomen in 3 eenvoudige stappen!Stap 1: Kies voor een mediterrane eet- en leefstijl

Doe als de Italianen, Spanjaarden en Grieken en eet dagelijks overheerlijke verse groenten, fruit, vis, volkoren producten, noten en olijfolie. Je lichaam maak je er blij mee, want de mediterrane voedingsmiddelen zijn ontzettend gezond. Ze geven energie, zijn goed voor hart- en bloedvaten en zitten boordevol stofjes die je gelukkig maken, zodat je een depressie voorkomt. Dus gun jezelf elke dag even die mediterrane vakantie. En…trek eropuit, zoals je ook in de vakantie doet. Ga lekker naar buiten en zorg voor volop lichaambeweging. Ervaar hoe prettig het is de wind langs je gezicht te voelen én de zon – of zelfs een regenbui – op je huid. Maak het liefst drie keer per week bijvoorbeeld een stevige wandeling of fietstocht van dertig minuten.

Volgens onderzoeken is regelmatig bewegen een prima remedie om sombere gevoelens en lusteloosheid tegen te gaan. Dus, wil je een depressie voorkomen? Eet lekker mediterraans en zoek de buitenlucht op. Gewoon doen! Je zult zien: binnen afzienbare tijd voel je je minder down.

 Stap 2: Laat ‘die mama' je eens lekker knuffelen

Voel je een dip aankomen en heb je nergens meer zin in? Haal je sociale contacten aan en omring je wat vaker met familie en vrienden, zoals ook de bewoners van Italië, Spanje en Griekenland doen. Laat je eens lekker knuffelen door ‘die mama'. Want, de geborgenheid van je sociale netwerk is bij uitstek de plek om je gevoelens en gedachten de vrije loop te laten. Of je nu boos, verdrietig, ongelukkig of somber bent.

Goede contacten met familie en vrienden zijn er om je op te vangen en je te helpen. Nodig die familie en vrienden uit om samen dingen te doen. Van gezellig koken, buiten picknicken, een bioscoopje pikken, een terrasje pakken tot gezellig thuis samenzijn. Geniet van het moment en de gesprekken, het gelach, de pesterijtjes enzovoort. Laat de beslommeringen en hersenschimmen even voor wat ze zijn en knuffel je depressieve klachten weg.

Stap 3: Omarm het mañana-principe

Ben je gespannen, pieker je veel en voel je je onrustig? Probeer het leven wat minder serieus te nemen en meer te ontspannen. Neem een voorbeeld aan de bewoners in de landen rond de Middellandse Zee. Geniet en leef in het hier en nu, zoals je waarschijnlijk ook op vakantie doet. Pieker je dus zeker niet suf over zaken die je niet à la minute kunt oplossen. Dat zorgt er alleen maar voor dat je je steeds ongelukkiger voelt.

Omarm het mañana-principe. Focus je op al het moois dat het leven je dit moment biedt. Schrijf het desnoods op een briefje en doe het in je portemonnee. Of: maak een notitie in je smartphone en kijk er telkens naar als je wordt overvallen door neerslachtige emoties. Die gevoelens zorgen alleen maar voor een negatief zelfbeeld en de kans is groot dat je dat ook gaat uitstralen. Stop ermee en pluk de dag.

Neem het leven even zoals het is en doe dingen die je een blij gevoel geven, zorgen voor positieve energie en dus bijdragen aan je levensgeluk. Zonder natuurlijk de werkelijke problemen te bagatelliseren. Laat wat je vandaag niet kan oplossen, wachten tot mañana en voorkom zo een depressie.

Hulp om een depressie te voorkomen

Heb je langer dan twee weken last van sombere gedachten en lusteloze gevoelens? En merk je dat die depressieve klachten steeds erger worden? Neem dan voor de zekerheid even contact met je huisarts op, die kan samen met je kijken welke mogelijkheden er zijn om je een duwtje in de goede richting te geven.

Reactie plaatsen