Leidt werkloosheid tot een depressie? De relatie, oorzaken en hoe je positief blijft!
06 mei 2015 
4 min. leestijd

Leidt werkloosheid tot een depressie? De relatie, oorzaken en hoe je positief blijft!

Kan werkloosheid tot een depressie leiden? Volgens verschillende onderzoeken is er zeker een verband. Onder andere omdat je je niet meer nuttig voelt. Want, in de huidige maatschappij ben je doorgaans wat je doet. Je bent manager, timmerman, advocaat… Verlies je je baan? Dan word je onzeker. Je twijfelt aan je eigen kunnen. Verliest sociale contacten en een zinvolle tijdsbesteding. Waarom je baan verliezen je neerslachtig kan maken en hoe je het voorkomt.

Van werkloosheid tot een depressie, de relatie

Wereldwijd zijn er talloze onderzoeken en studies uitgevoerd naar je baan verliezen en psychische problemen krijgen. Zo blijkt onder meer uit cijfers van onderzoeksbureau Gallup dat werklozen in Amerika 2 keer zo vaak depressief worden als degene die werk hebben. Ook eerdere studies onderschrijven dit. Bijvoorbeeld het onderzoek van Paul, K. I., & Moser, K.( 2009) in de Journal Of Vocational Behavior (Unemployment impairs mental health: Meta-analyses). Volgens die studie ervaart 34% van de werklozen geestelijke strubbelingen. Ter vergelijking: van de werkenden heeft 19% psychische klachten. Het Trimbos-instituut in Nederland komt tot vergelijkbare conclusies. Zo deed het de afgelopen jaren samen met het Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) in Barcelona onderzoek naar de gevolgen van de economische malaise en het ontstaan van psychische nood. Ook Nederlandse huisartsen merken het in hun spreekkamer en waarschuwen voor de gevolgen van werkloosheid. Patiënten geven aan angstig en gespannen te zijn. Slapen slecht, voelen zich erg down en hebben hoofdpijn.

Oorzaken psychische problemen door baanverlies

Er zijn allerlei redenen waarom werkloosheid een depressie in de hand kan werken. Zo komt de teruggang in inkomsten vaak hard aan. Er is angst de rekeningen niet meer te kunnen betalen. Dat geeft veel spanningen. Maar, ook het verlies van identiteit en status heeft een enorme impact. Want, je bent wat je doet, zoals eerder aangegeven. Ook schaamte komt nogal eens om de hoek kijken. Niet werken en dagelijks thuis zijn geeft een ongemakkelijk gevoel. Vaak mis je eenmaal zonder werk je doel in het leven en een vaste dagindeling. Wat moet je de hele dag doen zonder werk? Alle dagen zijn hetzelfde en de verveling slaat snel toe. Je ziet geen verschil meer tussen werken en vrij zijn. Dat kan je leven erg grauw en grijs maken. Verder kun je je waardeloos en onzeker voelen. Omdat je niet al je behoeften meer kunt vervullen, zoals hobby’s en sociale activiteiten ondernemen. Ook twijfelen aan je eigen kunnen, of je ooit weer een baan vindt en dergelijke spelen je parten. Kortom, het aantal stressfactoren is groot en die kunnen je opbreken.

6 tips hoe je positief blijft

Toch kun je zelf het nodige doen om lekker in je vel te zitten en te voorkomen dat je werkloosheid uitmondt in een depressie. Hieronder tips hoe je positief blijft als je zonder werk komt te zitten.

1. Vaste dagindeling

Verlies je je baan? Dan vervalt vaak je vaste dagindeling en verveling ligt snel op de loer. Sta in elk geval vroeg op, eet regelmatig en gezond en ga je niet te buiten aan alcohol. Maak een weekplanning met allerlei bezigheden. Van thuis klusjes doen, anderen helpen, gratis online een cursus of training volgen aan Amerikaanse Universiteiten via Coursera, ontspannen in de buitenlucht tot contact houden met familie en vrienden. Zijn je dagen druk gevuld? Dan verklein je de kans dat door je werkloosheid een depressie krijgt.

2. Kom van de bank af

Bankhangen, tv-kijken en games spelen is misschien even leuk als je geen werk meer hebt, maar weldra werkt het geestdodend. Kom van die bank af en blijf lekker actief. Beweeg liever wat extra nu je tijd hebt. Het is goed voor je body en mind. Niet alleen helpt dagelijks sporten je depri gevoelens bestrijden, maar je blijft zo ook lichamelijk fit. En daar heb je alleen maar profijt van wanneer je weer een andere baan hebt.

3. Blaas stoom af

Houd je gevoelens niet voor je. Blaas regelmatig even stoom af. Door met een goede vriend of je partner te praten. Lukt dat niet? Zoek dan contact met een vertrouwenspersoon. Immers, praten over wat je angsten zijn, sollicitaties die niet lukken enzovoort lucht enorm op. Het maakt je hoofd leeg en voorkomt denken in doemscenario’s.

4. Blijf leuke dingen doen

Zeker, je baan verliezen heeft financiële gevolgen. Veel dingen die je voorheen deed kunnen even niet. Uit eten gaan, naar de bioscoop, wintersportvakantie et cetera. Laat dat je er echter niet van weerhouden leuke dingen te doen. Er zijn legio mogelijkheden die nauwelijks geld kosten. Bezoek gratis festivals in je omgeving, activiteiten van buurtverenigingen, ga picknicken met familie en vrienden in het bos, bezoek bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten enzovoort. Zo kom je onder de mensen en blijf je actief.

5. Zoek gerust hulp

Grijpt het verliezen van je baan je zo erg aan dat je helemaal van slag bent. Met je handen in het haar zit, omdat je financieel niet rondkomt. Continu loopt te malen, amper nog slaapt, geen contact wilt met anderen? Kortom, in een isolement dreigt te raken? Schroom niet om hulp in te schakelen als je het gevoel hebt in een depressie te belanden omdat je geen werk hebt. Je bent heus niet de enige die dit overkomt en je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Zo nu en dan hebben we allemaal wat hulp nodig!

6. Durf een nieuwe weg in te slaan

Mensen zijn gewoontedieren en daarom ook geneigd vaste patronen te volgen. Maar, wat als dat je niets oplevert? Jij niet de baan vindt die je zoekt? Kijk dan eens verder. Solliciteer op een job die aansluit bij je hobby of andere activiteiten. Of reageer op parttime banen. Dan ben je bezig, breidt je kennis en ervaring uit en wie weet rol je zo in een andere (fulltime) baan die je wel ligt.

Heb jij ervaren dat je werkloosheid tot een depressie leidde? Hoe heb je het aangepakt? Zonder of met professionele hulp? Geef je reactie.

Meer artikelen over persoonlijke groei