Is vitaliteit een sprookje?
16 juli 2017 
7 min. leestijd

Is vitaliteit een sprookje?

De meeste sprookjes eindigen met: ‘ En ze leefden nog lang en gelukkig..’ Maar…wat hebben geluk en een vitaal, lang leven met elkaar te maken? Ontdek in deze blog de belangrijkste geluksfactoren die van invloed zijn op jouw vitaliteit. Er zijn diverse elementen verantwoordelijk voor het feit in hoeverre je geluk ervaart. Geluk voelen is van grote invloed op je mentale en fysieke gesteldheid. Zo zijn positief denken, humor en het vermogen om te relativeren belangrijke eigenschappen die zorgen voor het reduceren van stress. Als je jouw blijheid helemaal toe kunt laten, zal je lichaam daar direct positief op reageren. Een gelukkig gevoel zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt. Dus hoe meer plezier je ervaart, des te minder kans er is op het ontstaan van een lichamelijke,- of psychische onbalans.

Vitaliteit als gevolg van vrolijke veerkracht 

Hoewel we weten dat lachen gezond is, lijkt het er echter de laatste tijd op dat spontaan lachen steeds minder vaak voorkomt. Alhoewel ‘de humor op straat ligt’, lijken grappen steeds cynischer of sarcastischer te worden. Kijk eens om je heen. Op straat, in de file of in openbare gelegenheden is het opvallend hoeveel mensen je ziet die uiterst gespannen met het leven omgaan. Alles lijkt strak geregisseerd en volledig onder controle. Het zijn de mensen die te herkennen zijn aan het beschikken over veel discipline en een grote mate van strengheid voor zichzelf. Ze pakken hun taken uiterst serieus op, want het leven krijg je niet cadeau. Zo racen ze van de ene ervaring naar de volgende gebeurtenis. Het is ook te zien in verschillende religies waar het geloof uiterst vroom wordt beleden. Naarmate de religie orthodoxer wordt, is er steeds minder ruimte voor de vanzelfsprekende blijheid van het leven. Zodra er een bepaalde angst wordt geïntroduceerd, treedt de verkramping op. Het moet allemaal sober, afgepast en vooral niet te vrolijk zijn.

De glimlach van een kind

Er is een groot onderscheid aan te brengen tussen kinderen en volwassenen. Kinderen lachen gemiddeld wel vijftig keer per dag, terwijl volwassenen amper vijf keer per dag halen. En er is een groot verschil op te merken tussen de moderne tijd waarin we nu leven en de jaren ’50 van de vorige eeuw. In die tijd lachten mensen nog zo’n twintig minuten per dag. Dit aantal is inmiddels gedaald naar zes minuten per dag. Dit is de conclusie van onderzoeker dr. Lee Berk van de Loma Linda Universiteit. Blijheid is echter een natuurlijke toestand van het leven. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf ontspannen en een glimlach aan de binnenkant van je mond te vormen. Als je dat doet, merk je dat je stemming direct verandert. De productie van “gelukshormonen” (neurotransmitters in de vorm van enorfinen) neemt al toe na 90 seconden glimlachen.

Vitaliteit verhogen met lachen

Professor William Frey, psychiater aan de Stanford Universiteit, heeft ontdekt dat vijf minuten lachen een verhoging geeft van de hartslag tot wel 130 slagen per minuut. Dat betekent een enorme stimulatie van de bloedcirculatie, waardoor je hart meer zuurstof krijgt. Hierdoor neemt de kans op een hartinfarct af. Tegelijkertijd wordt de productie van stresshormonen als adrenaline en cortisol verlaagd. Lachen heeft ook een verlaging van je bloeddruk en een versterking van het immuunsysteem tot gevolg. Dankzij het lachen neemt het aantal infectiebestrijdende cellen toe. Daarnaast wordt de productie verhoogd van natuurlijke antistoffen door je speekselklieren. Daardoor krijgen ziektekiemen minder kans om het lichaam binnen te dringen. Ook eventuele pijnprikkels nemen af, omdat de productie van natuurlijke pijnstillers (endorfines) wordt verhoogd. Tot slot komt ook je bloedsuikerspiegel meer in balans.

Oefen ademen met een glimlach

  1. Begin met twee voeten plat op de grond, de rug is recht, het bekken op de zitbeenknobbeltjes, de knieën in een hoek van 90 graden, de schouders ontspannen en de kaken los. De tong ligt los in de mond
  2. Ga voor jezelf na waar de adembeweging op dit moment het sterkst voelbaar is; in de buik, romp, borst of de flanken.
  3. Sluit nu je ogen, zodat je nog bewuster wordt van de adembeweging in je lichaam
  4. Maak nu zonder reden een grote glimlach aan de binnenkant van jouw mond, van oor tot oor. De glimlach hoeft niet eens zichtbaar te zijn aan de buitenkant van je gezicht
  5. Ontdek dat de ademhaling de neiging heeft om te veranderen: hoger/lager, dieper/oppervlakkiger, sneller/langzamer, breder/smaller, makkelijker/moeilijker, enz. Is dit prettiger of juist onprettiger?
  6. Denk nu aan een vervelende situatie. Kijk chagrijnig met een boos gezicht aan de binnenkant, wat ook weer niet aan de buitenkant zichtbaar hoeft te zijn
  7. Ga voor jezelf opnieuw na waar de adembeweging op dit moment het sterkt voelbaar is: in de buik, romp, borst of de flanken
  8. Ontdek dat de ademhaling de neiging heeft om te veranderen: hoger/lager, dieper/oppervlakkiger, sneller/langzamer, breder/smaller, makkelijker/moeilijker, enz. Is dit prettiger of juist onprettiger?
  9. Eindig deze oefening weer met een brede glimlach aan de binnenkant van je mond

Gun jezelf de vrijheid

Leg jezelf ook niet te veel beperkingen op. Wanneer je jezelf ontdoet van al je piekeren, merk je dat je automatisch meer leeft vanuit je bezieling. Wil je een belangrijke keuze maken en je denkt krampachtig met het idee dat je nu direct een oplossing moet hebben, dan kun je dat wel vergeten. Ga niet rustig in een hoekje zitten wachten totdat de verkramping over is, maar stel jezelf de vraag: “Wat kan ik nu doen om mezelf meer te ontspannen en mijn natuurlijke blijheid toe te laten?”

De beste antwoorden op een probleem krijg je meestal op een moment dat je even niets aan je hoofd hebt. Onder de douche of in de natuur komen vaak de meest briljante ingevingen. Grote Nobelprijswinnaars geven aan dat hun uitvindingen hun meestal ‘toevallen’ op een onbewaakt moment. Daarvoor hebben ze uiteraard veel voorwerk verricht. Maar het doorslaggevende idee borrelde als vanzelf op wanneer men er niet actief mee bezig was. Deze oefening helpt je bij het (her)ontdekken van je diepste waarden en het in contact leren staan met vreugde en blijdschap. Waar namelijk vreugde is, is geen stress:

  1. Sluit je ogen en ga naar een situatie in jouw leven waar je ultiem geluk hebt ervaren
  2. Beschrijf de situatie heel precies. Wie of wat was daar aanwezig die maakte dat je op dat moment geluk kon ervaren?
  3. Wat zijn de dieperliggende waarden die in dit geluk te ontdekken zijn? Zo maak je van jouw leven een sprookje

Wil je zelf actief aan de slag met het verkrijgen van geluk? Stel je leven dan voor in de vorm van een sprookje. Je brein maakt namelijk geen onderscheid tussen realiteit en fantasie. Het is aan jou of je blijft vechten tegen draken en boze heksen. Of je kiest er voor om de koning of koningin van je eigen koninkrijk te worden.

Schrijf je eigen sprookje in de vorm van positieve metaforen. Neem een hele stapel en jouw favoriete tijdschriften. Knip beelden, teksten of spreuken uit deze bladen die jou direct aanspreken. Plak ze vervolgens op een groot vel papier. Hang dit daarna op in huis op af je werkplek. Deze gevisualiseerde beelden helpen je om je aandacht bij jouw doelen en bezieling te houden. Houd ook een dagboekje bij waarin je je dagelijkse successen opschrijft. Iedere keer als je weer iets hebt gedaan dat in de richting komt van jouw bezieling en je dromen, noteer je dat in dit boekje. Zo krijg je meer overzicht en ga je een patroon ontdekken. Deze lijn laat je de manier zien waarop jij je sprookje realiseert.

Liefdevolle aandacht voor een lang en gelukkig leven

Als het aankomt op een goede mentale gesteldheid, is ook een ondersteunende relatie van belang. Uit tientallen wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat mensen die zich voortdurend eenzaam voelen een lagere levensverwachting hebben. Het schijnt zo te zijn dat mensen zonder een vaste relatie, weinig vrienden hebben of een zwakke familieband hebben twee maal zoveel kans hebben om eerder dood te gaan dan mensen die wél een verbondenheid hebben. Terechtkomen in een sociaal isolement is net zo schadelijk voor je als roken of het hebben van een hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, vetzucht en een gebrek aan lichaamsbeweging. Aandacht en liefde zijn levensvoorwaarden. ‘Geestelijke voeding’ is voor je ziel net zo belangrijk als het eten van volwaardige voeding voor je lichaam. Je vitaliteit neemt zonder dit ‘voedsel’ zienderogen af.

Aanraken als levensvoorwaarde

Uit onderzoeken met baby-aapjes is gebleken dat als deze kleintjes vanaf de geboorte niet werden gestreeld of gekoesterd, deze aapjes binnen drie weken doodgingen. En dat gebeurde ondanks een “normale” verzorgende omgeving waarin ze wel gewoon voeding en drinken kregen. In onze westerse cultuur gaat het aanraken van de ander vaak niet veel verder dan het geven van een hand of een vluchtige kus. Uit angst voor ongewenste intimiteiten wordt een spontane omhelzing soms behoedzaam uitgesteld tot een moment dat het beter gepast is. Het zijn vaak juist mensen die verbaal bijzonder sterk zijn. Ze hebben veel redenen en argumenten. Over liefde moet je alleen niet te veel praten, maar het vooral dóen.

Ieder sprookje heeft wel een oude wijze tovenaar.

In de meeste culturen op aarde is er veel respect voor ouderen. Zij zijn het levend bewijs van ervaring en overlevingsdrang. Je kunt echt leren van deze krasse kanjers. Onder andere van hun vermogen om zich te verbinden met hun medemens. Sta open voor hun levenswijsheid. Zij hebben begrepen dat we elkaar nodig hebben voor een lang en een gelukkig leven. Ze hebben allemaal een groot sociaal netwerk om zich heen. Ze zitten in allerlei clubjes, verenigingen en vriendenkringen. Ze hebben hun hele leven al tijd gemaakt voor het maken van verbinding met hun omgeving. Dit varieert van een dagelijks praatje op het dorpsplein tot het doen van vrijwilligerswerk. Zij snappen dat juist door in contact te komen met anderen je, naast lachen en ontspanning, de mogelijkheid geeft om:

  • Dankbaar te zijn
  • Je zelfbeeld te versterken
  • Troost te ontvangen
  • Je gelukkiger te voelen
  • Hulp te ontvangen
  • Optimistisch te blijven
  • Je nuttig te voelen
  • je talenten te ontdekken

In deze tijd van vluchtige contacten, loop je sneller het gevaar om in eenzaamheid terecht te komen. Neem daarom een paar minuten de tijd om hieronder jouw tips te geven aan de andere lezers van dit artikel. Of deel dit blog via de bovenstaande Social Media knoppen. Op deze manier blijven we met elkaar verbonden. Zo verhogen we samen de kans op een lang, vitaal en gelukkig leven.

Meer artikelen over persoonlijke groei