Loslaten van emoties of gedachten, hoe doe je dat?
16 november 2015 
3 min. leestijd

Loslaten van emoties of gedachten, hoe doe je dat?

Loslaten is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Blijf je nog wel eens ‘hangen’ in bepaalde sterke emotionele gevoelens? Herhalende negatieve gedachten kunnen je soms onbewust beperken in jouw levensgeluk. Zeker als het gaat over; onrechtvaardigheid, schuldgevoel,  en gevoelens van schaamte, wrok of jaloezie

Loslaten van emoties of gedachten

Er kunnen veel verschillende redenen zijn om vast te willen houden aan oude pijn. Meestal is er iets gebeurd dat je te plotseling overkwam. Je moest onverwacht afscheid nemen van iets dat je dierbaar was: een geliefde, je werk, je vertrouwde omgeving, je gezondheid of financiële zekerheid.

Op zo’n moment gaan er natuurlijk allerlei gevoelens spelen:

  • Het kan zijn dat je nog boos bent omdat er onrechtvaardigheid in het spel was.
  • Wellicht is er nog een schuldgevoel, omdat je iets niet hebt gedaan wat je nog moest doen.
  • Of is er nog een vorm van wanhoop in je leven, omdat je iedere vorm van zekerheid bent kwijtgeraakt.

Je gedachten blijven maar rondcirkelen

Het gevolg kan zijn dat je blijft ‘ hangen’ in eindeloos terugkerende gedachten. Dit noem ik de ‘als-dan-valkuil’. Hierin blijf je doormalen over alle mogelijke scenario’s die zouden kunnen gebeuren.
Je brein blijft rondcirkelen omdat het een oplossing wil bedenken. Op zich is dat niet slecht, want je hersenen hebben je al een leven lang geholpen om tot grote prestaties te komen. Maar wanneer het piekeren te lang duurt, dan kan je totaal geblokkeerd raken. Je verlamt als het ware en voor je gevoel ga je niet meer voor,- of achteruit. Gek genoeg hoop je dat de oplossing van je probleem wel komt als je er nog wat langer over nadenkt. In werkelijkheid is het tegenovergestelde waar.

In deze korte video leg ik uit wat de eerste stappen zijn, die jou kunnen helpen het emotionele patroon te doorbreken:

Daarnaast heb ik nog een aantal tips die je nog even rustig kunt doorlezen, wanneer jouw emoties de overhand dreigen te krijgen:

Vraag hulp en steun van vertrouwde gezichten

Bewezen is dat praten met dierbaren over wat je hebt ervaren, bijdraagt aan de verwerking van een ingrijpende gebeurtenis. Dus aarzel niet om vertrouwde mensen als familie en vrienden te vertellen over wat je hebt meegemaakt. Begin gewoon en wacht niet tot zij vragen stellen. Ook kun je contact zoeken met lotgenoten. Die hebben aan een half woord vaak al voldoende om je te begrijpen. Ook kunnen zij tips geven hoe je zaken kunt oppakken op basis van hun ervaringen

Gun jezelf de tijd

Een nare emotie verwerken, lukt niet als je maar blijft doorhollen. Het is goed even de tijd te nemen om tot rust te komen. Zeker ook, omdat het verwerken wat tijd vraagt en energie vergt. Gun je jezelf niet de tijd? Dan loop je het risico je klachten te verergeren, omdat je niet aan een goede verwerking toekomt.

Schrijf de gebeurtenis van je af

Een beproefde manier om een emotionele ervaring te verwerken, is het van je af te schrijven. Dus, pak een pen en papier of ga achter je laptop zitten. Schrijf beetje bij beetje op wat je nog weet, voelde, hoorde, dacht, rook, proefde enzovoort. Waak er overigens voor de hele dag te gaan zitten schrijven. Plan bijvoorbeeld een half uurtje per dag en focus je vervolgens op meer leuke bezigheden om te ontspannen.

Zoek leuke en plezierige afleiding

Na een emotionele gebeurtenis wil je misschien geen leuke en plezierige activiteiten doen. Toch is het goed je gedachten even af te leiden, zodat je even op adem komt. Maak een flinke bos- of strandwandeling, ga een stuk fietsen of kijk een ontspannende film. Ook met anderen eropuit trekken kan een fijne afleiding zijn om je gedachten even helemaal te verzetten.

Kies voor een gezond en regelmatig leefpatroon

Algemeen is bekend dat vastzittende emoties vluchten in alcohol en verdovende middelen in de hand kan werken. Omdat het je angst en pijn tijdelijk wegneemt. Je probleem oplossen, doet de alcohol en dergelijke echter niet. Ga respectvol om met je lichaam en kies voor gezonde voedingsmiddelen, eet op vaste momenten van de dag, las korte rustpauzes in en ga op vaste tijden slapen. Je lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben er baat bij.

Tot slot

Doorgaans nemen de piekergedachten als gevolg van emotionele gebeurtenis na verloop van tijd af. Echter, ondervind je na 3 maanden nog steeds erge problemen? Blijf er dan niet mee rondlopen. Zoek professionele hulp, want ernstige klachten van een posttraumatisch stress syndroom verdwijnen niet vanzelf. Schroom niet en maak een afspraak met je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een professionele behandelaar die je zeker kan helpen.

Wat is jouw manier om met vastzittende emoties om te gaan? Deel ze hieronder zodat we van elkaar kunnen leren.

Meer artikelen over persoonlijke groei