Wat is een burn-out?
07 november 2018 
2 min. leestijd

Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out?

Verwar een burn-out niet met overspannenheid. Een burn-out betekent letterlijk opgebrand. Je bent lichamelijk en geestelijk helemaal op. Herstel duurt een hele poos.

Een burn-out kan diverse oorzaken hebben die zowel in je privéleven kunnen liggen als ook in je werk. 

Klik hier voor mijn symptomen en veel meer>>

Vaak is het een opeenstapeling van problemen zowel thuis als op je werk. Dat is logisch, want als jij het op je werk niet meer aan kunt dan zul je thuis ook niet de gezelligste zijn en er ontstaan problemen met je partner. 

En ook andersom kan dit gebeuren. Je zit in een negatieve spiraal en komt daar zonder hulp niet uit.

Overspannen

Overspannenheid is ook heftig, maar de herstelperiode duurt meestal niet zo lang. Bij overspannenheid hebben bepaalde werkzaamheden teveel van je gevraagd, waardoor jij op je tenen moest lopen.

Neem je even afstand van je werk, dan zul je zienderogen opknappen. De bron van de overspannenheid is verdwenen, herstel duurt ongeveer 6 weken. 

Toch is dit voor iedereen anders, want iedereen is uniek. Het herstel van een burn-out kan zelfs twee jaren in beslag nemen. Daarna kun je nog steeds erg gevoelig zijn voor een herhaling of een terugval.

Wist je dat mindfulness je kan helpen bij het herstellen van je burn-out?

wat-is-een-burn-out-vrouw 

Aanpak burn-out

Een burn-out heeft een stevige aanpak nodig. Vaak zijn gesprekken met een huisarts, een praktijkondersteuner van je huisarts of psycholoog een eerste stap.

Lijd je tevens aan slapeloosheid dan kun je tijdelijk medicatie gaan slikken (niet te lang vanwege het gevaar op afhankelijkheid, verslaving aan de medicatie). 

Rust!

Het is belangrijk om zowel lichamelijk als ook geestelijk tot rust te komen en dat is niet gemakkelijk.

Met deze rust wordt niet bedoeld dat je niets moet doen en op bed moet blijven liggen, juist niet. 

Houd structuur in je leven tijdens de periode dat je met een burn-out thuis zit. Leer vervolgens omgaan met stress, ga bewegen in de buitenlucht en zoek professionele hulp bij een burn-out. Yoga en meditatie kunnen je ook helpen. Sterkte en succes.

Bekijk hier hoe jij jouw zelfvertrouwen weer kunt opbouwen na je burn-out>>

Meer artikelen over persoonlijke groei